واکاوی قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در پهنه کویر/ آران و بیدگل پیشگام انقلاب اسلامی است

اهالی آران و بیدگل بر اساس اسناد معتبر، به عنوان پیشگامان انقلاب اسلامی همزمان با شهرهایی نظیر قم و ورامین در ۱۵خرداد ۴۲ بر آن شدند که به یاری مرجع دستگیر شده خود خمینی کبیر بشتابند و برای رهایی او از چنگال رژیم جانفشانی کنند.

خبرگزاری شبستان-آران و بیدگل/روح اله باقری؛ 

شهرستان آران و بیدگل جزو معدود شهرهايی است كه در ۱۵خرداد ۴۲ همگام با مردم تهران، ورامين و تبريز در حمايت از امام خمينی (ره) برخاست و بدین ترتیب، تاریخ ایران اسلامی و تاریخ مبارزات امت اسلامی، در روز ۱۵خرداد ۱۳۴۲ورق خورد و فصل جدیدی در كارنامه ی رویارویی مستضعفان با مستكبران گشوده شد.

 

اهالی آران و بیدگل بر اساس اسناد معتبر، به عنوان پیشگامان انقلاب اسلامی همزمان با شهرهایی نظیر قم و ورامین در ۱۵خرداد ۴۲ بر آن شدند که به یاری مرجع دستگیر شده خود خمینی کبیر بشتابند و برای رهایی او از چنگال رژیم جانفشانی کنند. از این رو ، انبوهی از آنان به رهبری برخی از روحانیون محل در دستی قرآن و در دست دیگر پرچم عزا گرفته و تظاهرات گسترده ای را راه اندازی کردند که ساواک به دستگیری و تعقیب گسترده ای دست زد و شمار زیادی از اهالی آن شهرستان و حومه را مانند دیگر مناطق به پا خواسته ایران به زندان دراز مدت و محاکمه نظامی و فرمایشی کشید.

 

اکبر مسجدی نویسنده کتاب «آران و بیدگل در انقلاب اسلامی» در کتاب خود واقعه ۱۵ خرداد ۴۲ را این گونه شرح می دهد: «حدود ساعت ۹ صبح ۱۵ خرداد در محله‌های آران و بیدگل شایع شد که آیت‌الله خمینی را دستگیر کرده‌اند. احساسات مذهبی مردم با شنیدن این خبر جریحه‌دار شد و در حالی که عده‌ای چوپ و دیگر سلاح‌های سرد با خود همراه داشتند با دادن شعار راهپیمایی را آغاز کردند و سپس در حالی که تنی چند از روحانیون پیشاپیش آنها بودند به طرف کاشان حرکت کردند.

 

در میان راه عده‌ای ژاندارم مانع عبور آنها شدند. اما بعد از مدتی بحث، ژاندارم‌ها رضایت به عبور مردم دادند. در نزدیکی کاشان خبر رسید که ورود به شهر ممنوع است. لذا این گروه بازگشتند. در این هنگام مردم خشمگین که در صدد ضربه زدن بر پیکر رژیم بودند به گروه اقلیت بهائیت در آران و بیدگل که اکثر پست‌ها در ادارات دولتی، در دست آنها بود و نقش ساواک شاه را در شناسایی انقلابیون بر عهده داشتند، حمله کردند و پس از ضرب و جرح و در مواردی آتش زدن اموال و مغازه‌های این فرقه ضاله آنان را مجبور به ترک شهر کردند. در این هنگام هجوم مأموران انتظامی به محله‌ها و کوچه‌ها شروع شد و مقررات منع عبور و مرور برقرار گردید و با اعلان حکومت نظامی، به دستگیری مردم و مبارزان پرداختند.»

 

رویدادهای خونین ۱۵خرداد ۴۲ در آران و بیدگل در اسناد امنیتی چنین گزارش شده است: «در ساعت ۱۱به گروهان کاشان اطلاع می‌رسد که عده‌ای از اهالی آران اجتماع و به قصد بر هم زدن نظم، عازم شهر می باشند. گروهان، چند نفر ژاندارم به سرپرستی گروهبان یکم عباس صمیمیت، جهت بازگردانیدن جمعیت به آران اعزام [می‌کند].

 

مأمورین در بین راه با جمعیتی در حدود ۵۰۰ نفر که از آران و بیدگل عازم کاشان بودند برخورد و مشاهده می‌نمایند که عده‌ای از مهاجمین با پرچم و تعدادی از آنها قرآن همراه دارند که به محض برخورد با مأمورین، قرآن روی دست گرفته و اظهار می‌نمایند: «ما آیت‌آلله خمینی را می‌خواهیم.» مأمورین ژاندارمری به تظاهرکنندگان دستور بازگشت می‌دهند اما «ناگهان عده‌ای از وسط جمعیت دستور حمله به مأمورین را صادر می‌نمایند.» مأمورین پس از اخطارهای متوالی مبتنی بر شلیک گلوله، آنان را به سکوت و آرامش و مراجعت دعوت می‌کند.

 

جمعیت برای باز کردن راه و حرکت به شهر و دادن شعار استقامت می‌نمایند. مأمورین با شلیک ۲۸ تیر جمعیت را وادار به عقب‌نشینی و مراجعت می‌نمایند در همین حال عده کثیری در آران به منازل و مغازه‌های بهائیان حمله کرده و خساراتی را به بار می‌آورند. مأمورین موقعی که می‌رسند به کمک عده‌ای به خاموش کردن می‌پردازند و بعد برای متفرق کردن جمعیت ۱۵ تیر فشنگ کارابین به هوا شلیک می‌نمایند.»

 

بخشداری آران و بیدگل نیز طی گزارشی به فرمانداری کاشان پیرامون قیام اسلامی اهالی آران و بیدگل در ۱۵خرداد ۴۲چنین آورده است: «در ساعت ۱۰صبح هنگامی که در دفتر بخشداری به انجام وظیفه اشتغال داشتم بر اثر فریاد ناهنجار شخصی به نام محمود رجب‌زاده که به شغل رانندگی یکی از جیپ‌ها بین آران و کاشان اشتغال دارد متوجه گردید نامبرده در جلو معابر بخشداری مردم را به تجمع دعوت و اظهار می‌نمود به کاشان حرکت کنند.

 

پس از جمع شدن عده‌ای نسبت به شاه اهانت و احساساتی بر له آقای خمینی ابراز کردند. اندکی بعد نامبرده سوار بر اتومبیل خود شد و به سمت شهر حرکت کرد. در حدود ۵ دقیقه بعد اجتماع کثیری در مقابل بخشداری متمرکز و شروع به دادن شعار بر علیه دولت و بر له آیت‌الله خمینی کردند.

 

جمعیت به سرپرستی شیخ عباس یوسفیان و شیخ حبیب‌الله قاسمی به مرکز شهر هدایت شدند و پس از مدت کوتاهی شعله‌های دود و آتش به هوا متصاعد گردید. مجدداً مردم در میدان جلو شهرداری تجمع و بعد به وسیله کامیون‌های کمپرسی و شورلت به سمت شهر حرکت کردند. این وضعیت یک ساعت ادامه داشت.»

چند سند و عکس از حضور مردم آران و بیدگل در ۱۵خرداد ۱۳۴۲ در کتب معتبر از جمله نهضت امام خمینی اثر سید حمید روحانی  وجود دارد که حرکت مردم با رهبری روحانیت از جمله حجج اسلام زنده یاد حاج شیخ «حبیب الله قاسمی راد» و حاج شیخ «عباس یوسفیان» و «آیت الله ناصریان» از دو محله چهارسوق و ملاشکراالله شروع شده است.

 

اجتماع انقلابیون در صحن مطهر امام زاده محمد هلال بن علی(ع) گواه این مسئله است. توزیع عکس امام خمینی در صحن مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) هم از اقدامات انقلابیون در آن مقطع بوده است. /

کد خبر 1182608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha