اوج اعتقاد به امامت و ولایت مداری، اطاعت نیست بلکه نصرت است

حجت ‌الاسلام‌ پناهیان گفت: معنای امامت تنها اطاعت نیست و اوج اعتقاد به امامت و ولایت مداری، اطاعت نیست بلکه نصرت است و مکتب شیعه، اهل تکلیف بار می آورد و آمادگی برای غیبت نیز همین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت ‌الاسلام‌ «علیرضا پناهیان»، دیشب (یکشنبه 15 خرداد) در مراسم شب بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی (ع) که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: در دوران زندگی 12 امام نورانی و مظلوم خود وقتی دقت می کنیم به دوران متمایزی برخورد می کنیم که به زندگی امام علی (ع) و پس از حضرت محمد (ص) تا غیبت صغری و غیبت کبری مربوط می شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: دوران زندگی امامان (ع) را به سه قسمت عمده می توان تقسیم کرد و این 11 امام شهید عزیز همگی درس ها به ما داده اند.

وی اضافه کرد: قسمت اول شامل دوران زندگی امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است که موضع رسالتشان و بیشتر فعالتشان بر محور امامت و ولایت و مسئله اجتماعی جهان اسلام بود.

حجت ‌الاسلام‌ پناهیان تاکید کرد: با شهادت امام حسین (ع) معلوم شد که جهالت مردم پس از خلافت امام علی (ع) رفع نشده است و  در دوران دوم، امامان (ع) مستقیم درگیر ولایت نبودند و اغلب فعالیت امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع)، تعلیم و تربیت برای آینده بود و در زمان شهادت امام صادق (ع)، چهار هزار شاگرد در حد فقیه در کوفه از شاگرد ایشان وجود داشت.

وی ادامه داد: دوران این سه امام، دوران تعلیم و تربیت و تربیت علمای شیعه بود اما امام سه امام اول ما فرصت تعلیم و تربیت نداشتند و بعد از شهادت امام سجاد (ع)، 50 هزار غلام فقط در مدینه و اطراف مدینه به دست ایشان آزاد شده بود و این غلام های آزاد شده به شهرهای خود می رفتند که این نوعی اقدام تربیتی به شمار می رود.

حجت ‌الاسلام‌ پناهیان اضافه کرد: روایت های چهار امام اول شیعیان، توسط امام باقر (ع) و امام صادق (ع) روایت می شوند و در زمان امام موسی ابن جعفر (ع) به دستور هارون، خانه بنی هاشم غارت شد و هدفش از این کار، فقیر کردن بنی هاشم بود و به شهادت رساندن سادات نیز اقدام دیگرش بود.

وی گفت: مامون، امام رضا (ع) را به تبعید سمت مرو برد و همه اینها نشان از واهمه ای بود که ازائمه داشتند و مدفن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) از همین ترس، سالها مخفی بود.

حجت ‌الاسلام‌ پناهیان ادامه داد: در زمان امام رضا (ع)، به مردم یاد داده شد که نزد علما در قم بروند و در زمان غیبت امام زمان (عج)، شیعیان باید روی پای خود بایستند و تربیت دینی یعنی اینکه روی پای خودمان بایستیم و درباره امام زمان (عج)، علاوه بر اطاعت باید نصرت کرد و این همان کاری است که امام حسین (ع) در شب عاشورا به یارانش دستور نداد کنارشان بمانند اما یارانش نصرت کردند.

وی تاکید کرد: معنای امامت تنها اطاعت نیست و اوج اعتقاد به امامت و ولایت مداری، اطاعت نیست بلکه نصرت است که در قرآن کریم و سوره مبارکه «حدید» نیز بر آن تاکید شده است و در زمان غیبت نیز پیروی و تشخیص مهم است و مکتب شیعه، اهل تکلیف بار می آورد و آمادگی برای غیبت نیز همین است که روی پای خودمان بایستیم و شهدای قیام 15 خرداد نیز همین کار را کردند و با تشخیص خود، تکلیفشان را معلوم کردند.

حجت ‌الاسلام‌ پناهیان افزود: در دوران غیبت امام زمان (عج) تاکید بر درک و فهم شیعیان است که تشخیص دهند باید در هر شرایطی چگونه در صحنه حضور داشته باشند و تصمیم درست بگیرند و شیعه بناست که با عقلش کار کند.

وی اضافه کرد: شهدای ما صادقانه پای امر ولایت فقیه ایستادند و موجب عزتمندی ما شده اند و 250 هزار شهید نشانه حقانیت راه ما هستند و ولایت فقیه را وصیت نامه شهدا تبیین کرده است و شهدا رهروان امام حسین (ع) هستند و در وصیت نامه شهدای ما به نام امام حسین (ع) و ولایت فقیه تاکید شده است.

حجت ‌الاسلام‌ پناهیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان فرمانده کل قوا، ده ها میلیون فدایی در کشورهای دیگر دارند و این از افتخارات ماست و باید پای کار امام زمان (عج) بیاییم و کمک کردن به ایشان از جنس حکومت است و باید نشان دهید برای حکومت مردمی ایشان آماده ایم.

کد خبر 1182662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha