امام خمینی فرهنگ را بنیان و اصل تحولات اجتماعی می‌دانست

به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) کنفرانسی با عنوان رمز مانائی‌ اندیشه‌های امام خمینی در باکو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) کنفرانسی با عنوان رمز مانائی اندیشه های امام خمینی در محل رایزنی فرهنگی ایران در باکو برگزار شد .

در این کنفرانس که با حضور اوجی وزیر نفت، سفیر کشورمان در آذربایجان، اعضای خانواده‌های کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از شخصیت‌های فرهنگی و دینی آذربایجان حضور داشتند ابتدا پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تسلیت و گرامی داشت سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، ‌ایشان را شخصیتی بی‌همتا و نوظهور در قرن ۲۰ خواند و گفت: در هر عصری شخصیتهائی ظهور می‌کنند که در دنیای خود جریان ساز می‌شوند. این شخصیت‌ها هر چقدر اهل تفکر و‌اندیشه باشند و تجربیات تاریخی داشته و کردار کاریزماتیک در بین مردم داشته باشند همان قدر می‌توانند در جامعه و زمان خود تأثیرگذار باشند. یکی از این شخصیت‌ها در قرن میلادی ۲۰ امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران بود.

 

وی افزود:اگر بپذیریم که ارزش‌ها، باور‌ها و اعتقادات مردم، عناصر اصلی فرهنگ‌ها هستند، امام خمینی را باید یکی از شخصیت‌های بارز ملل اسلامی که توانست در عصر خود یکی از بزرگترین و مهمترین انقلاب‌های سیاسی، فرهنگی را در دنیا ایجاد کند. او در طول عمر خود فرهنگ را رکن اصلی جامعه میدانست و معتقد بود که اصالت دادن به فرهنگ، اصالت دادن به انسان است و به تربیت انسان بیشترین اهمیت را می‌داد چون انسان را عصاره همه موجودات عالم میدانست.

 

وی گفت: امام خمینی فرهنگ را بنیان و اصل تحولات اجتماعی میدانست و بر همین اساس بود که در ابتدای انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ایجاد کرد، تحول در دانشگاه‌ها را کلید زد و توجه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی همواره جزء اولویت‌های رهبری او بود و تأکید می‌کرد که دانشگاه‌ها، انسان می‌سازند و لذا اهمیت آن‌ها از همه مراکز بیشتر است. وی همواره تأکید داشت که ما از دخالت‌های نظامی و سیاسی نمی‌ترسیم، ولی هراس ما از سلطه فرهنگی غربی است.

 

رایزن فرهنگی کشورمان گفت:‌اندیشه‌های دینی، فرهنگی و سیاسی امام خمینی مثل نظریه ولایت فقیه، دموکراسی دینی، حکومت اسلامی، مشروعیت دینی و سیاسی، حقوق بشر اسلامی، تفکر اسلامی، تقریب مذاهب اسلامی و... امروزه در دنیا بصورت جدی مطرح هستند و در کنار‌ اندیشه‌های سایر مکاتب بشری مورد توجه قرار می‌گیرند. بنابراین برای شناخت وجوه فرهنگی و دینی شخصیت امام خمینی، مطالعه کتب و‌اندیشه‌های وی ضروری است.

 

 

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران هم ضمن خیر مقدم به میهمانان بالاخص وزیر نفت و هیأت همراه، یکی از رموز ماندگاری‌اندیشه‌های امام خمینی را خلوص نیت و ناب بودن‌ اندیشه‌های امام دانست که منشأء آن‌ها اسلام ناب و آموزه‌های ناب دینی بوده است.

 

وی اظهار کرد: حضرت امام در هدایت مردم و رهبری جامعه ایرانی هیچ نوع منیتی را در خود راه نداد و هر آنچه را که به او یقین حاصل شده بود به مرحله عمل رساند و مردم هم عشق به امام را در روح و روان خود تثبیت کردند و با جان و دل او را پشتیبانی کردند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد امام خمینی نظرات خود را بر پایه علمی و منابع موثق دینی بیان کرد و با تهذیب نفس و اخلاق مداری، خود را عامل به بیانات و اعتقادات خود به مردم عرضه کرد و شاگردانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله خامنه‌ای، مرحوم هاشمی؛ شهید باهنر و.... تربیت کرد که همه آن‌ها با عشق به امام و با جان و دل در تثبیت پایه‌های حکومت اسلامی بر اساس‌اندیشه‌های متقن امام خمینی کوشیدند و بعد از‌ ایشان هم، همان عشق و وفاداری را به آیت الله خامنه‌ای نشان دادند و چهره علمی، اخلاقی و دینی وی همچون امام خمینی در دنیای کنونی میلیون‌ها انسان را شیفته خود کرده است و به همین دلیل است که بعد از ۴۳ سال و علی رغم فشار‌های متعدد بین‌المللی، پایه‌های حکومت دینی در ایران محکم و استوار باقی مانده و مردم هم بدان پایبندند.

 

سید میرجعفر از علمای شناخته شده و روحانی برجسته آذربایجان هم ضمن سخنانی یکی از رموز جاودانگی‌ اندیشه‌های امام راحل را تأکید‌ایشان به حوزه فرهنگی و سرمایه‌گذاری بر روی انسان و تربیت انسان‌های صالح دانست و گفت: امام خمینی عقیده داشت که اسلام با اعتقادات فردی صرف نمی‌تواند جلو برود و اگر بخواهیم در جامعه، اسلام واقعی را پیاده کنیم باید این اعتقادات دینی تبدیل به فرهنگ بشود کما اینکه در دنیای غرب هر آنچه را که می‌خواهند در قالب فرهنگی به دنیا تحمیل می‌کنند و ما از این روش بی‌بهره‌ایم اما امام خمینی معتقد بودند که ما نیازمند فرهنگ‌سازی و کار بر روی انسان هستیم.

 

میرسلام معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان سخنران دیگر مراسم بود که در خصوص شخصیت علمی، فقهی و عرفانی امام راحل سخنرانی کرد و گفت: امام خمینی در ۲۷ سالگی توانست وارد حوزه تدریس فلسفه بشود و علاوه بر فلسفه، عرفان نظری، عرفان عملی، اصول فقه و فقه را تدریس نمود و نگارش کتاب شرح دعای سحر نتیجه تلاش‌های او در سن ۲۷ سالگی بود.

 

وی افزود: یکی از اوصاف شخصیتی امام خمینی، وجهه علمی او بود که توانست با تمرکز بر علوم دینی و تلمذ از محضر اساتید بزرگ آن زمان، در سن جوانی به درجه اجتهاد و نقطه اوج فقهی برسد و با همان چهره دینی و علمی کم کم به مقابله با روشنفکران و کسانی پرداخت که فرهنگ و سنت‌های ایرانی و اسلامی را در ایران نشانه رفته بودند و کمر به نابودی فرهنگ ایران بسته بودند.

 

 

وی تاکید کرد: امام خمینی گرچه در لباس روحانیت به کار‌های علمی و دینی مشغول بود ولی جریانات سیاسی را هرگز نادیده نمی‌گرفت چون باور داشت که دولت‌های غیر دینی می‌توانند دین و اعتقادات مردم را ضعیف و سست بکنند و در حکومت پهلوی این امر بصورت ریشه‌ای و اساسی اعمال می‌شد و لذا مشکلات اجتماعی و سیاسی روز ایران را درک می‌کرد و همواره دولت‌ها و جریانات سیاسی وقت را مورد خطاب قرار می‌داد بنابر این او توانست با نگارش کتاب کشف الاسرار و ارائه راه حل‌های سیاسی و اجتماعی عملاً مقابله با روشنفکران زمان خود را آغاز کند.

میهمان ویژه این مراسم اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بود که در رأس یک هیأت عالیرتبه اقتصادی به باکو سفر کرده بود، ضمن حضور در محل ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو در این مراسم شرکت کرد و گفت: امام خمینی به گردن همه شیعیان و مسلمانان جهان حق دارد. رمز موفقیت امام راحل این بود که وی قلبی صاف داشت و با خدا معامله کرد. او به وعده الهی‌ ایمان داشت و چون با اعتقاد قلبی کار کرد خداوند هم در‌های رحمت را به وی و به مردم ایران باز کرد.

 

وی افزود: عزت و ذلت دست خدا است و شما سرانجام کار امام را دیدید که چگونه بعد از تبعید و مهاجرت و برگشت و... خداوند به وی عزت بخشید که امروز حتی بعد از وفات وی، مقبره وی هم مستجاب الدعوه شده است.

 

اوجی ادامه داد: امروز به برکت تلاش‌های حضرت امام و به برکت خون شهدا ایران با دستاورد‌های بسیار مهمی مواجه است. قبل از انقلاب اسلامی تنها یک پالایشگاه داشتیم و یک میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کردیم درحالیکه امروزه بیش از ۲۵ پالایشگاه در کشور فعال هستند و بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کنند بدون اینکه یک نفر مستشار خارجی داشته باشیم.

 

وی در ادامه سخنان خود گفت: از زمانیکه دولت مردمی سیزدهم آغاز به کار کرده است نگاهش به کشور‌های همسایه بوده و کشور‌های همسایه را در اولویت‌های خود قرار داده است که در این میان آذربایجان جایگاه خاصی دارد. سواپ گازی که با توافق دو رئیس جمهور در ترکمنستان رقم خورد اتفاق خوبی رقم خورد و مسیر را برای فعالیت‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های دیگر باز نمودو ما توافق کردیم که سواپ گازی خود را به دوبرابر افزایش دهیم.

 

وزیر نفت کشورمان افزود: ما سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه گازی داشته‌ایم و در موضوعات دیگر هم همکاری‌های مشترک ادامه دارد از جمله اینکه آذربایجان پذیرفته است که در تکمیل خط آهن آستارا - رشت مشارکت داشته باشد و چندین پروژه دیگر که همه این‌ها موجب نزدیکی دو ملت و دو دولت به همدیگر خواهد بود.

 

در خاتمه گفتنی است که در این برنامه علاوه بر پخش کلیپی از حضرت امام خمینی (ره) که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو تهیه شده بود، دو نفر از شاعران اهل البیت آذربایجان آقایان دارآفرین و زامق کوثری اشعار خودشان را که در مورد امام خمینی (ره) سروده بودند برای حضار قرائت کردند.

کد خبر 1182693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha