برگزاری جشنواره قصه گویی لو په تو برای دومین بار در جنوب کرمان

فرزاد میرشکاری گفت: جشنواره لوپه تو برای دومین بار به میزبانی کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان در جنوب کرمان برگزار می شود.

«فرزاد میرشکاری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت:  جشنواره لوپه تو برای دومین بار به میزبانی کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان در جنوب کرمان برگزار می شود.

 

دبیر جشنواره قصه گویی لوپه تو با بیان این مطلب که دور دوم برگزاری این جشنواره با تفاوت های اساسی همراه است، افزود: این بار جشنواره لو په تو به صورت هفتگی برگزار می شود زیرا ما قصد داریم بخش رقابتی این جشنواره را به صورت مجازی برگزار کنیم.

 

وی با اشاره به این که بخش های رقابتی این جشنواره شامل مراحل مقدماتی و نهایی است، بیان کرد: مرحله مقدماتی جشنواره  لو په تو طی ۱۰ هفته برگزار می‌شود و در این مدت ۴ داور به صورت مجازی و آنلاین اجرای قصه گویان و قصه های آنها را نقد و بررسی می کنند‌ تا علاوه بر انتخاب قصه گویان و قصه های برتر، شرکت کنندگان قصه گو نقاط ضعف و قوت خود را بدانند.

 

میرشکاری ابراز کرد: در هر هفته ۱۵ قصه گو رقابت می‌کنند و در نهایت از بین ۱۵۰ قصه گوی شرکت کننده در لیگ هفتگی جشنواره لو په تو، ۲۰ نفر به مرحله نهایی راه می یابند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان تاکید کرد: یکی از اهداف این جشنواره، تقویت فن بیان قصه گویان است که در این راستا داوران کار آموزش آنها را بر عهده دارند.

 

وی ادامه داد: به همین منظور در هر هفته یکی از داوران در یک روز شیوه های صحیح قصه گویی و قصه خوانی را به قصه گویان شرکت کننده آموزش می دهد تا آنها براساس معیارهای صحیح قصه های پر محتوا را انتخاب و یا تولید کنند.

 

میرشکاری با بیان این مطلب که پیش بینی می شود تعداد شرکت کنندگان در این دوره از برگزاری جشنواره لو په تو افزایش یابد، اظهار کرد: قصد داریم این جشنواره را با حضور خانواده های قصه گویان برگزار کنیم.

 

دبیر جشنواره قصه گویی لوپه تو یادآور شد: نخستین جشنواره قصه گویی لو په تو در سال ۱۳۹۸ با حضور ۲۰۰ قصه گو از هفت شهرستان جنوبی کرمان در شهرستان کهنوج برگزار شد که از این تعداد ۶۰ قصه گو به مرحله نهایی راه یافتند.

 

وی با اشاره به این که جشنواره لو په تو ویژه سنین نوجوانی و بزرگسال است، عنوان کرد: در نخستین دور برگزاری این جشنواره ۶ قصه گو از شهرستان های عنبرآباد، رودبار جنوب، قلعه گنج و کهنوج منتخب شدند که با اهدای جوایزی از آنها تجلیل شد.

 

میرشکاری با یادآوری این مطلب که به ۲ نفر از هر گروه سنی شرکت کننده تندیس جشنواره اهدا شد، اضافه کرد: این جوایز توسط انتشارات لو په تو به عنوان حامی این جشنواره تهیه شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان با اشاره به  همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان کهنوج در برگزاری جشنواره لو په تو، بیان کرد: این جشنواره در سالن اداره آموزش و پرورش این شهرستان ظرف مدت یک هفته و با حضور ۵ داور برگزار شد.

 

وی ابراز کرد: افسانه شعبان نژاد شاعر و نویسنده برتر کودکان، بهزادی از نویسندگان جنوب کرمانی، ۲ داور از   کانون پرورش فکری و یک داور از اداره آموزش و پرورش شهرستان کهنوج داوری این جشنواره را بر عهده داشتند.

 

میرشکاری با یادآوری این مطلب که جشنواره لو په تو هر ۲ سال یکبار برگزار می‌شود اما این وقفه ۲ ساله به دلیل کرونا بود، تاکید کرد: این جشنواره تاثیر بسزایی در احیای فرهنگ قصه گویی در جنوب کرمان دارد.

 

دبیر اجرایی جشنواره قصه گویی لو په تو ادامه داد: ویژگی خاص این جشنواره، نسبت به سایر جشنواره های قصه گویی در کشور این است که هر قصه گو باید عروسک شخصیت قصه خود را بسازد.

 

وی اظهار کرد: عروسک ها با هدف راه اندازی موزه عروسک های قصه ها در شهر کهنوج نگهداری می شوند تا عموم مردم با حضور در این موزه با فرهنگ قصه گویی و هنر عروسک سازی آشنا شوند.

 

میرشکاری با اشاره به این که جشنواره لو په تو برنامه فرهنگی بسیار جذابی است که با مشارکت یک ناشر و نویسنده برگزار می شود، عنوان کرد: در کنار هر عروسک صدای ضبط شده قصه گو گذاشته می شود تا بازدید کنندگان با قصه آن عروسک آشنا شوند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمه ها دهکهان در خاتمه، گفت: امیدواریم با حمایت اداره آموزش و پرورش یکی از مدارس شهر کهنوج را برای راه اندازی موزه عروسک های قصه گو در نظر بگیریم.

کد خبر 1182703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha