ورود سالانه ۷۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب و پساب کشاورزی به تالاب انزلی

​ زمانی با بیان اینکه گیلان در حوزه نصب سیستم‌های تصفیه فاضلاب دچار عقب ماندگی است گفت: علاوه بر ورود روزانه ۱۵ تن زباله، سالانه ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب و ۴۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی وارد تالاب انزلی می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا زمانی» شامگاه دوشنبه (۱۶ خرداد) در گفت‌و‌گوی خبری ضمن گرامیداشت هفته جهانی محیط زیست و شهدای این عرصه اظهار داشت: روزانه ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در گیلان تولید می‌شود که این زباله در ایام ورود مسافر بسیار افزایش پیدا می‌کند.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه ۲۶ مرکز دفن رسمی با مساحت ۱۰۵ هکتار در گیلان وجود دارد افزود: با توجه به دستورات اکید استاندار گیلان بحث پسماند و مدیریت پسماند در گیلان در حال پیگیری است.

 

زمانی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی تا هزار تن، تفکیک زباله از مبدا و راه‌اندازی تصفیه خانه شیرابه سراوان با ظرفیت سه لیتر بر ثانیه در حال انجام است تصریح کرد: طرح راه‌اندازی زباله سوزهای کوچک روستایی پیشنهادی است که از سوی محیط زیست ارائه شده و در یکی از روستاهای آستانه اشرفیه هم نصب شده است. 

 

* عدم استفاده صحیح از تسهیلات ۶۰ میلیون دلاری بانک جهانی

وی عقب ماندگی تاریخی گیلان در نصب سیستم‌های تصفیه فاضلاب را مورد اشاره قرار داد و با تاکید براینکه ۸۲ درصد از فاضلاب‌های خانگی گیلان وارد رودخانه‌ها و مناطق طبیعی می‌شود تصریح کرد: متاسفانه ما نتوانستیم از تسهیلات ۶۰ میلیون دلاری بانک جهانی درست استفاده کنیم و طبعا الان با مشکلات عدیده‌ای مواجهیم.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه سالانه ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب و ۴۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی وارد تالاب انزلی می‌‌شود اذعان کرد: پسروی آب دریای خزر، ورود فاضلاب‌های خانگی و پساب های کشاورزی از شهرهای مجاور و رسوب از جمله دلایلی است که باعث شده تالاب انزلی به حال و روز فعلی دچار شود.

 

زمانی از ورود ۶۰۰ هزار تن رسوب از بالا دست به سمت تالاب انزلی به علت عدم اجرای آبخیزداری و عدم کنترل رسوب در بالادست سخن گفت و ابراز داشت: هجوم گیاه سنبل آبی که از چند روز دیگر مبارزه با آن شروع می‌شود و ورود روزانه ۱۵ تن زباله به تالاب از حوزه آبخیز از دیگر مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم.

 

وی تصفیه فاضلاب‌های خانگی و عدم ورود آبهای آلوده را دو راهکار مهمی که باید وزارت نیرو برای نجات تالاب انزلی انجام دهد خواند و افزود: با ورود آبهای سالم امکان خودپالایی در تالاب انزلی به وجود می‌آید از طرفی باید حق آبه تالاب انزلی هم رعایت شود زیرا در فصول کشاورزی به علت برداشت‌های متعدد از رودخانه‌های منتهی به تالاب آب ورودی به تالاب انزلی کاهش پیدا می‌کند. 

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اظهار داشت: آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن جایکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۰ در گیلان و در چهارچوب طرح مدیریت تالاب انزلی فعالیت کرد اما به غیر از یکسری پروژه‌های پایلوت و پروژه‌های مطالعاتی با همکاری مراکز علمی داخلی در حوزه مطالعات جامع رسوب و اجرای سیستم‌های فاضلاب و انتقال تکنولوژی در این زمینه اقدامی انجام نداد.

 

* روند تالاب انزلی به سمت خشک شدن است

زمانی با تاکید بر اینکه روند تالاب انزلی به سمت خشک شدن در پیش است اما می‌توان این روند را با اجرای پروژه‌های احیا، کند کرد گفت: امروزه گستره معضل گرد و خاک به شمال کشور و گیلان رسیده است در حالیکه این ریزگردها باعث کاهش دید و کاهش تابش و ذوب شدن برف می‌شوند‌.

 

وی وجود دو ایستگاه سنجش ریزگرد و غبار در شهرهای رشت و منجیل استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و اذعان کرد: منشأ ریزگرد های گیلان خارجی بوده و از چهار کانون به ۹ کانون افزایش پیدا کرده است همچنین یک ایستگاه سنجش دیگر هم احتمالا در بندر کیاشهر راه‌اندازی خواهد شد.

 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان مناطق تحت مدیریت این نهاد را ۱۵ منطقه اعلام کرد و افزود: پنج منطقه حفاظت شده، پنج پناهگاه حیات وحش و یک اثر ملی و یک بانک ملی خشکی - دریا در گیلان وجود دارد و امسال بیش از ۵۴ پرونده در حوزه برداشت های مصالح داشته‌ایم. 

 

زمانی تنوع زیستی گیلان را بسیار متنوع دانست و با بیان اینکه حدود ۶۳ درصد یعنی ۳۵۵ گونه از کل پرندگان ایران در پهنه گیلان قابل مشاهده است یادآور شد: ۶۰ گونه پستاندار هم مانند پلنگ، مرال، شوکا و خرس قهوه‌ای در گیلان قابل مشاهده میباشد و حدود ۴۴ درصد از آبزیان مانند ماهیان استخوانی و ماهیان خاویاری در پهنه استان گیلان وجود دارند.

 

وی کمبود نیرو را از مشکلات اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام خاطرنشان کرد: ۱۷۴ محیط بان در گیلان داریم که حدود ۱۰ درصد از پهنه مناطق استان را تحت پوشش قرار می‌دهند همچنین عملیات گشت زنی در ۲۱ پایگاه برقرار است و طبعا کمبود نیرو و کمبود امکانات مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است.


 

کد خبر 1183050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha