افزایش ۵ برابری جریمه‌های تعزیری

بیرانوندی گفت: طبق مصوبه شورای عالی سران سه قوه، جریمه‌های تعزیری شامل گرانفروشی، کم‌فروشی، احتکار، عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع برای بازدارندگی بیشتر به پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، چهلمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان خوزستان به ریاست معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با دو دستور کار بررسی وضعیت بازار استان و آسیب‌شناسی رسانه‌های استان در شرایط بحران برگزار شد.

 

«نعمت‌الله بیرانوندی» در این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات تعزیرات حکومتی خوزستان در مساله تنظیم بازار و گرانی و جلساتی که در این خصوص برگزار شده اظهار کرد: مساله‌ای که در این زمینه وجود دارد نحوه اطلاع‌رسانی اقدامات است، به این منظور که چه بخشی باید اطلاع‌رسانی شود و در چه بخشی نیاز به اطلاع‌رسانی نیست.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان اضافه کرد: خلأیی که در استان وجود دارد و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد داشتن یک مرجع اطلاع‌رسانی سالم و صحیح در مقابل مجاری غیرمجازی است که اخبار غلط را انتشار می‌دهند که باید این خلأ پر شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه شورای عالی سران سه‌قوه در خصوص افزایش جریمه‌های تعزیری اشاره کرد و افزود: طبق این مصوبه جریمه‌های تعزیری شامل گرانفروشی، کم‌فروشی، احتکار، عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع برای بازدارندگی بیشتر به پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

 

بیرانوندی ابراز کرد: همچنین شعب تعزیراتی این اختیار را پیدا کردند که در همان مرحله کشف تخلف قبل از رسیدگی در صورتی که احراز تخلف را محرز بدانند نسبت به نصب پارچه به عنوان متخلف و پلمپ واحد را به مدت 10 روز دارند.

 

«علی‌رحم کریمی» نیز گزارشی از وضعیت اقلام اساسی که تحت تاثیر مردمی‌سازی یارانه‌ها قرار گرفتند شامل مرغ، تخم‌مرغ، روغن و شکر ارائه داد تصریح کرد: جهاد کشاورزی هم که وظیفه تامین و توزیع را بر عهده دارد خوشبختانه در تامین این کالاها در استان مشکلی وجود ندارد و در صورت کمبود از سایر استان‌ها وارد می‌کنیم.

 

معاون توسعه بازگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه البته این کالاها پایه هستند و سایر کالاها نیز تحت تاثیر آن با افزایش قیمت مواجه بودند اذعان کرد: دولت در بحث مرغ، گوشت و دام همه تسهیلات لازم را مهیا کرده و حتی موانع بانکی را برداشت و ضمانت‌ها سبک‌تر و بدهی‌ها برداشته شده و در حال حاضر باید کاری کنیم تولیدکننده تشویق به تولید شود و از تسهیلات استفاده کند و پای کار بیاید.

 

همچنین «بهنام حیدری» با اشاره به اینکه ما کمبود کالا در کشور نداریم ولی تصمیم‌گیری در مورد کالاها مشکل است بیان کرد: در این راستا کارخانه‌داران و انجمن‌های صنفی کشور تصمیم‌گیری می‌کنند؛ زمانی برای حمایت از کارخانه‌داران از واردات کالا جلوگیری شد که پیشنهاد می‌شود دوباره واردات کالاها آزاد شود چرا که برخی از این خلأ سوءاستفاده می‌کنند.

 

معاون اتاق اصناف اهواز خاطر نشان کرد: همچنین عوارض شهرداری و دارایی چند صد برابر شده است و همین امر در افزایش قیمت‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

«ابوالقاسم کوره‌چینی» نیز با بیان اینکه قیمت‌گذاری‌ها در سطح کشور از سه آیتم نشات می‌گیرد تاکید کرد: یکی بر اساس ضرایب سود است، دوم از طریق دولت و سوم توسط کمیسیون‌های نظارت بر اصناف که لازم است در این زمینه رسانه‌ها کمک کنند که اطلاع‌رسانی بیشتری در بحث قیمت‌ها صورت گیرد.

 

دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز با بیان اینکه گاهی اطلاع‌رسانی‌ها نتیجه عکس می‌دهد و خیلی از مشکلات نتیجه اطلاع‌رسانی‌های غلطی است که صورت می‌گیرد عنوان کرد: برخی مواقع قیمت‌ها قبل از اینکه توسط دولت مصوب شود توسط انجمن‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود که باید جلوی آن را گرفت چرا که باعث افزایش کالاها می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اگر نرخ‌گذاری به موقع انجام نشود باعث هرج و مرج در قیمت‌ها خواهد شد و زیرمجموعه‌ها هم کالاها را گران می‌کنند ادامه داد: باید یک سخنگو در این زمینه معرفی شود که پیشنهاد می‌شود سازمان صمت که متولی قیمت‌گذاری است به عنوان سخنگو معرفی شود.

 

معاون اداره کل اطلاعات خوزستان با بیان اینکه در بحث قیمت‌گذاری لازم است بحث تشویق در نظر گرفته شود و رسانه‌ها باید در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کنند گفت: سیاست‌ها را باید درک کنیم و کسی که با سیاست‌ها به درستی برخورد کند باید تشویق و آنجا که گرانفروشی است نیز مباحث تنبیهی در نظر گرفته شود.

 

صالحی با اشاره به اینکه کسی که خوب عمل کرده و کسی که بد عمل کرده چه مدیر باشد یا مغاره‌دار باید اطلاع‌رسانی شود یاد آور شد: برای رصد نیاز به فرمانده داریم و هر مجموعه‌ای که فرمانده و سازمان نداشته باشد کارش کم‌رنگ دیده می‌شود.

 

کد خبر 1183120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha