سپر انسانی برای جنایت های غیرانسانی ! / چگونه اسرائیل قوانین بین المللی را به راحتی نقض می کند؟

استفاده از سپر انسانی که زمانی تاکتیک نظامی استاندارد اسرائیل بود در سال ۲۰۰۵ بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی اعلام شد، اما شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی دوباره استفاده از آن را آغاز کرده است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: استفاده از سپر انسانی که زمانی تاکتیک نظامی استاندارد اسرائیل بود در سال 2005 بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی اعلام شد، اما شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی دوباره استفاده از آن را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش دفاع از کودکان بین المللی فلسطین (DCIP) در 13 می یک دختر 16 ساله فلسطینی به نام «عهد مرعب» توسط سربازان اسرائیلی به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفت و به شدت آسیب دید.

به گفته مرعب در جریان این حادثه  که هنگام حمله رژیم صهیونیستی به محله الحدف جنین رخ داد یکی از سربازان اسرائیلی از طریق یک پنجره کوچک در خودروی نظامی به من به زبان عربی دستور داد: همان‌جایی که هستی بمان. تکان نخور. تو تروریستی. تا زمانی که با برادرت خداحافظی کنی، سر جای خود بایست.

وی افزود: من می‌لرزیدم و گریه می‌کردم و فریاد می‌زدم که این کار را با من نکنند، زیرا گلوله‌ها از بالای سرم می‌گذشت.

یک هفته بعد، نیروهای اسرائیلی دوباره به همان تاکتیک متهم شدند، پس از آن که عکسی ظاهر شد که نشان می داد آنها از یک مرد فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.

هر چند این گزارش‌ها تکان‌دهنده اند ، اما برای اکثر فلسطینی‌ها تعجب‌آور نیست، زیرا می‌دانند که استفاده از سپرهای انسانی فلسطینی در ارتش اسرائیل رایج بوده است.

به گفته «بتلسم»، سازمان حقوق بشری در سرزمین های اشغالی ، ارتش اسرائیل از زمان اشغال کرانه باختری، بیت‌المقدس شرقی و نوار غزه در سال 1967 از تاکتیک سپر انسانی استفاده کرده است.

علیرغم ادعاهای مکرر اسرائیل مبنی بر استفاده جنگجویان فلسطینی از غیرنظامیان خود به عنوان سپر انسانی به ویژه در جریان درگیری های بین غزه و اسرائیلهیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد.

در عوض این سربازان اسرائیلی بوده‌اند که چنین استراتژی‌هایی را در میدان نبرد تحت آنچه که به عنوان «رویه همسایه» شناخته می‌شود به کار گرفته‌اند.

تا سال 2005، استفاده از فلسطینی ها به عنوان سپر انسانی توسط سربازان اسرائیلی یک روش نظامی استاندارد برای ارتش اسرائیل بود که طبق قوانین اسرائیل قانونی بود.

دادگاه عالی اسرائیل تنها پس از یک نبرد حقوقی سه ساله توسط هفت گروه حقوق بشر اسرائیلی و فلسطینی که استدلال می کردند این اقدام ناقض کنوانسیون ژنو است، استفاده از این روش را ممنوع کرد.

تنها چند ماه پس از آغاز این چالش قانونی در می 2002، نضال ابومخسان 19 ساله فلسطینی در حالی که به عنوان سپر انسانی استفاده می شد کشته شد. مرگ مخسان که گروه های حقوق بشری رژیم صهیوینیستی را در آن مقصر می دانند به شکایت علیه سیاست سپر انسانی اسرائیل انجامید.

زمانی که اسرائیل در نهایت این عمل را غیرقانونی اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونستی اعتراض کرد. در واقع وزیر دفاع وقت اسرائیل، شائول موفاز در دادگاه حاضر شد تا دلایلی برای لغو این ممنوعیت ارائه کند.

وزارت دفاع اسراییل به طور خاص این مورد را برای اعمال این سیاست در داخل کرانه باختری اشغالی با وجود اینکه نقض قوانین بین المللی تشخیص داده شده است، مطرح کرد.

از آنجایی که استفاده از سپر انسانی غیرقانونی شده است، ارتش اسرائیل چندین بار تلاش کرده است که این حکم را تحت بازنگری قرار دهد، با این استدلال که از سربازان آنها محافظت اساسی می کند.

در حالی که ارتش اسرائیل به طور معمول حماس را به استفاده از سپر انسانی در غزه متهم می کند، همزمان خود از این تاکتیک استفاده می کند و حتی برای قانونی شدن مجدد آن استدلال می کند.

سربازان سابق اسرائیلی که با گروه اسرائیلی « Breaking the Silence » صحبت می کردند، شهادت دادند که پس از غیرقانونی شدن این عمل از سپر انسانی استفاده کرده اند.

با وجود شواهد فراوان مبنی بر اینکه نیروهای اسرائیلی از زمانی که این عمل ممنوع شده است به استفاده از فلسطینی ها به عنوان سپر انسانی ادامه داده اند، تعداد بسیار کمی از سربازان اسرائیلی به دلیل اقدامات خود به دست عدالت سپرده شده اند.

آخرین باری که سربازان اسرائیلی به دلیل استفاده از یک فلسطینی به عنوان سپر انسانی در سال 2010 و به دلیل اقدامی که در جریان تهاجم اسرائیل به غزه در سال های 2008-2009 مرتکب شدند، مجازات شدند.

گروه بتلسم اتهامات را اینگونه خلاصه کرد: دو سرباز مورد بحث به یک پسر 9 ساله دستور داده بودند که کیسه‌ای را باز کند که گمان می‌کردند در تله انفجاری گیر افتاده است. علیرغم شدت رفتار آنها که یک کودک خردسال را در معرض خطر قرار داد ،این دو به سه ماه حبس مشروط محکوم شدند و حدود دو سال پس از وقوع این حادثه از سمت گروهبانی تنزل داده شدند اما هیچ یک از افسران فرماندهی محاکمه نشدند.

تعداد موارد استفاده اسرائیل از سپر انسانی توسط گروه های حقوق بشر، چه بین المللی و چه داخلی روز به روز در حال افزایش است.

مشاهده مجدد این امر به ویژه در پی کشته شدن شیرین ابوعاقله ، روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی، باید نقطه عطفی باشد و به جهان گسترده تر در مورد اینکه چه کسی واقعا از سپر انسانی استفاده می کند،آگاهی برساند.

هیچ نهاد یا سازمان بین المللی معتبری الگوی استفاده فلسطینی ها از مردم خود را به عنوان سپر انسانی گزارش نکرده است.

اما ارتش اسرائیل کاملاً به معنای واقعی کلمه این تاکتیک را برای چندین دهه در کتابچه راهنمای خود گنجانده است و سربازان اسرائیلی اکنون حتی پس از غیرقانونی شدن آنها به این اقدامات ادامه می دهند.

سپر انسانی اصطلاحی در حقوق جنایی بین المللی‌ است که اشاره دارد به یک روش جنگی‌ در بکار بردن شهروندان خودی یا غیرخودی برای حفاظت از مکان ها یا نیروهای نظامی در مقابل تهاجم نیروهای دشمن. این اقدام در طول تاریخ بشر در مخاصمات مسلحانه‌ وجود داشته و به همین دلیل در طول زمان بعنوان یک اقدام غیرانسانی و قواعد عرف بین الملل ممنوع شده است.

کد خبر 1183340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha