حقانیت دین اسلام و کارایی نظام اسلامی باید محور جهاد تبیین در مساجد باشد

حجت الاسلام عباسی گفت: اسلام دین جهانی تا روز قیامت بوده و کامل ترین دین است بنابراین قوانین اسلام برای سعادت کل بشر است و حقانیت دین اسلام باید محور جهاد تبیین در مساجد باشد.

حجت الاسلام «علی عباسی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین با اشاره به نامگذاری این روز از دهه کرامت با عنوان «مساجد و تشکل های دینی، پایگاه جهاد تبیین» گفت: جهاد تبیین یعنی بیان آموزه های دینی و توجیه کردن مردم نسبت به حقایق و وظایفی که دارند و این امر زمینه و فضا می خواهد تا مردم نسبت به این مسائل توجیه شوند.

 

استاد حوزه علمیه قزوین ادامه داد: مسجد با توجه به اینکه جهت الهی و آخرتی دارد، بستر بسیار مناسبی برای جهاد تبیین است و مردم در مسجد به یاد خدا، عدالت و ادای حق دیگران افتاده و در نتیجه زمینه خوبی برای جهاد تبیین فراهم است.

 

وی اضافه کرد: مسجد و منبر به عنوان وسیله تبلیغی از ابتدای دین اسلام بوده است و فضای مسجد، فضایی آماده است ولی باید از این بستر بهره برداری شود و نباید تنها به اقامه نماز کفایت شود زیرا این استفاده حداقلی است.

 

* برای جهاد تبیین باید استفاده حداکثری از مساجد داشته باشیم

حجت الاسلام عباسی افزود: مسجد فقط برای نماز خواندن صرف نیست و زمانی که خانواده ها، جوان ها و دانش آموزان با مسجد ارتباط داشته و مشکلات مردم مطرح و تبیین شود، این استفاده حداکثری صورت گرفته است و در واقع اگر از مساجد استفاده حداکثری داشته باشیم جهاد تبیین به نحو بهترین انجام می شود.

 

وی با اشاره به محورهای جهاد تبیین عنوان کرد: یکی از محورهای مهم در حوزه جهاد تبیین، بحث حقانیت دین اسلام است، اسلام دین کاملی است و برخی فکر نکنند دین اسلام مربوط به هزار و چندصدسال قبل است و کارایی ندارد و این باید به بهترین شکل در مساجد، هییئت ها و حسینه ها تبیین شود.

 

استاد حوزه علمیه قزوین اعلام کرد: اسلام دین جهانی تا روز قیامت بوده و کامل ترین دین است بنابراین قوانین اسلام برای سعادت کل بشر است و باید تبیین شود.

 

* مشکلات امروز نتیجه عمل نکردن به دستورات اسلام است

وی تأکید کرد: نکته دیگر تبیین کارایی نظام اسلامی است که باید در جهاد  تبیین مورد توجه قرار گیرد،  برخی فکر می کنند نظام جمهوری اسلامی که افراد بسیاری در راه آن شهید شدند دیگر کارآمد نیست، باید گفته شود در بخش های مختلف نظیر بخش های نظامی، استقلال سیاسی، پزشکی، نوآوری و غیره از بسیاری از کشورهای دنیا جلوتر هستیم و این موارد باید برای مردم تبیین شود.

 

حجت الاسلام عباسی گفت: برخی فکر می کنند چون نظام ما اسلامی است این مشکلات وجود دارد بلکه باید تبیین شود که این مشکلات به این دلیل است که به اسلام به خوبی عمل نمی شود این موارد شبهه های بسیاری از مردم است که لازم است در مساجد و محافل و هیئت های دینی تبیین شود.

 

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه دین اسلام دین جهانی است و ما نباید نسبت به مستضعفان عالم بی توجه باشیم، نسبت به فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و حتی آفریقا و آمریکای لاتین و هر جا مردم هستند نباید نسبت به آنها بی تفاوت باشیم زیرا دین اسلام دین جهانی بوده و اسلام مخالف با ظالم و مدافع مظلوم در هر جایی است و این موضوع هم از جمله نکاتی است که باید در حوزه جهاد تبیین مطرح شود.

 

*  جهادگر حوزه جهاد تبیین باید آگاه باشد تا بتواند روشنگری کند

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به نکات لازم برای اثرگذار بودن فعالان مسجدی در حوزه جهاد تبیین تصریح کرد: کسانی که می خواهند در مسجد و تشکل های دینی در حوزه جهاد تبیین اثرگذار باشند باید با معارف دینی، روایات و قرآن، تاریخ اسلام و اهل بیت آشنا بوده و سپس جهاد را شروع کنند کسی که معروف را نشناسد چگونه می تواند امر به معروف کند.

 

وی خاطر نشان کرد: جهادگر حوزه جهاد تبیین باید با مشکلات جامعه آشنا باشد و راه حل ها را دانسته تا بتوانند جهاد تبیین را داشته باشد، کسی که شورای نگهبان، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت خانه ها و موانع سر راه اینها را نمی شناسد، نمی تواند پاسخگو باشد بنابراین باید نسبت به این موارد شناخت داشته باشد تا متوجه اشکال کار شود و بتواند برای مردم مسائل را تبیین کند.

 

حجت الاسلام عباسی یادآور شد: تبیین یعنی روشنگری و کسی که می خواهد جهاد تبیین کند یعنی می خواهد روشنگری کند و وقتی چیزی برای خود فرد روشن نباشد چگونه می تواند چنین شخصی روشنگری کند بنابراین خود جهادگر باید تحقیق کرده و آگاه باشد تا بتواند برای مردم روشنگری داشته باشد.

 

کد خبر 1183497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha