روایت رزمنده‌ای که حامی ۲۶۰ یتیم شد

«سجاد مقدمی» یکی از رزمندگان دفاع مقدس، در مدت ۱۰ سال همکاری با کمیته امداد حمایت ۲۹۰ فرزند را عهده‌دار شده است و در این مدت مشکلات زیادی از نیازمندان را حل کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، یکی از خیرینی که با حمایت یک یتیم کار همکاری خود را با کمیته امداد آغاز کرده و امروز 290 یتیم تحت حمایت دارد، «سجاد مقدمی» است، کسی که در این شرایط سخت اقتصادی از خانواده‌های بسیاری دستگیری کرده است.

 

«سجاد مقدمی» که از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است، با راه‌اندازی یکی از واحدهای تولیدی نخ استان زنجان توانسته هم کمکی به چرخه تولید کند و هم سبب روزی رساندن به چند خانواده شود.

 

این خیر زنجانی متولد سال 1349 بوده و پس از بازگشت از جبهه فعالیت اقتصادی خود را از دهه ۶۰ آغاز کرده و با فعال کردن واحد تولیدی نخ، محصولات خود را به کشورهای آذربایجان و افغانستان صادر می‌کند.

 

وی همچنین همکاری تنگاتنگی با کمیته امداد داشته و در حمایت از خانوارهای تحت حمایت این نهاد نقش فعالی دارد.

 

آقای مقدمی خودتون رو معرفی کنید و از شغل خودتان برایمان بگویید؟ بنده سجاد مقدمی هستم، دارای دو فرزند یک پسر و یک دختر و  با ۵۰ سال سن از بسیجیان فعال در حوزه اقتصاد هستم و در حال حاضر در حوزه تولید نخ فعالیت دارم.

 

همکاری خودتان با کمیته امداد را از کی آغاز کردید؟ آغاز همکاری من با کمیته امداد به سال 90 برمی‌گردد، در آن زمان با حمایت از یک خانواده همکاری خودم را با 20 فرزند شروع کردم، اما رفته رفته این همکاری بیشتر و بیشتر شد.

 

چه نیتی باعث شد که سراغ این کار بروید؟ خب ببینید، مشکلات اقتصادی در جامعه ما زیاد است و من هم انسان هستم و دوست دارم همنوعان من همان لذتی را زندگی ببرند که بقیه می‌برند، پس یکی از اهداف من در این کار این بود که نیازمندان هم مثل سایرین زندگی عادی داشته باشند.

 

یعنی در این مدت خانواده‌های نیازمند را شناسایی می‌کردیم و به هر خانواده بسته به نیازی که داشت کمک‌رسانی می‌کردیم.

 

مثلا چه نوع کمک‌هایی؟ خب ببینید، وقتی یک حامی حمایت فرزند یتیم و یا حتی فرزند محسنین را عهده‌دار می‌شود، انگار فرزند خودش است، من نسبت به همه فرزندان معنوی خودم همین احساس را دارم یعنی با ارتباطی که با کمیته امداد دارم؛ در جریان مشکلات این خانواده‌ها قرار می‌گیرم و با همفکری سایر خیرین و کمیته امداد در اندازه وسعمان به آنها کمک می‌کنیم.

 

در حال حاضر چند فرزند زیرپوشش دارید؟ بنده، در حال حاضر 290 فرزند را زیرپوشش دارم که 98 درصد آنها یتیم هستند.

 

تعدد این خانواده‌ها باعث نشده است که کمک به آنها دچار مشکل شود؟ نخیر، من همکاران زیادی در کمک به این خانواده‌ها دارم و وقتی مشکلی برای خانواده‌ای پیش می‌آید، دوستانم را در جریان آن قرار می‌دهم و به صورت مشارکتی مشکل را حل می‌کنیم.

 

خب مشکلات هم به تبع متفاوت است، مثلا یک دختر مشکل جهیزیه دارد یا یک خانواده مشکل درمان دارد، این موضوع از طرف بنده به دوستان مطرح می‌شود و سپس با یک خرد و مشارکت جمعی آن را حل می‌کنیم.

 

یا مثلا در ایام کرونا دانش‌آموزانی بودند که مشکل تهیه تبلت و گوشی داشتند که با همفکری وهمکاری خیرین دیگر آن را حل کردیم.

 

یا در همین ایام کرونا برای خانواده‌های که مشکل تهیه در اقلام غذایی داشتند، بسته‌های معیشتی تهیه کردیم و این کار به صورت مستمر ادامه دارد.

 

پس حمایت شما تک بعدی و در قالب پرداخت کمک هزینه نیست؟ نه اصلا، چون یک اقدام حمایتی که به نظرم حتی موثرتر از پرداخت کمک هزینه هم است، اشتغالزایی برای خانواده‌های نیازمند است که ما در این بخش هم وارد عمل شدیم، یعنی برای خانواده‌هایی که مهارت دارند ابزار و زمینه کار فراهم می‌کنیم.

 

مثلا برای چند خانم یا آقا که با کار خیاطی آشنا بودند، چرخ خیاطی تهیه کردیم که از این طریق مشغول به کار شدندو یک اتفاق مثبت دیگر هم که در این بین افتاد، بازاریابی برای محصولات این خانواده‌ها بود که همین امر هم به توانمندسازی این افراد کمک زیادی کرد.

 

و یک نکته جالبتر اینکه برخی از این خانواده‌ها با همین اشتغالزایی توانمند شده و گاها به همکاری با ما در قالب خیر ادامه می‌دهند و این یک اتفاق مثبت است که ما را به ادامه کار دلگرم می کند.

 

گفتنی است در حال حاضر 26 هزار و 811 خیر نیک اندیش زنجانی حمایت مادی و معنوی از 4570 فرزند معنوی تحت حمایت کمیته امداد استان زنجان را در قالب طرح اکرام ایتام و محسنین بر عهده دارند.

کد خبر 1183927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha