مسجد سیدالشهدا(ع)؛ بنایی تاریخی در بافت قدیمی تجریش که با وقف  سه خواهر ساخته شد

مسجد سیدالشهدا(ع) از جمله مساجدی است که در بافت سنتی بازار تجریش ساخته شده و بیش از ۸۰ سال قدمت دارد. زمین این مسجد توسط سه خواهر وقف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،یکی از جاذبه های گردشگری تهران، میدان تجریش است، این محله از محلات قدیم پایتخت است که هزار سال قبل از این به نام طجرشت میان مردم کوی و برزن شناخته شده بود.

 

تجریش در میان مردم بیش از هر چیز به یاد و نام امامزاده صالح(ع) است که رونق دارد. قنات های بی شمار که البته اکنون تنها معدودی از آنها آبدهی دارند، یا بازار بزرگ و سنتی تجریش، میدان ساعت و ... تنها جاذبه ای برای این محله هستند اما نماد به شمار نیامده اند. نماد تجریش را امام زاده صالح(ع) می دانند. برادر هشتمین امام شیعیان(ع). مکانی که روز و شب میزبان زائران است و دور تا دور این بارگاه مقدس را مساجد احاطه کرده اند.

 

مسجد سیدالشهدا(ع) تجریش از جمله مساجدی است که در بافت سنتی بازار تجریش ساخته شده است و بیش از ۸۰ سال قدمت دارد. در مورد نحوه ساخت این مسجد گفته شده سه خواهر ملک را وقف کردند و مردم ساخت مسجد در بازار سنتی تجریش را انجام دادند.

 

در غرب و شمال مسجد دو کوچه واقع شده، جنوب مسجد حمام عمومی قرار دارد که هنوز هم دایر است. از سمت ضلع شمالی مسجد که عبور کنیم یک قهوه خانه قرار دارد همین راسته را که جلو بیاییم به پله هایی می رسیم که به یک مغازه ختم می شود و متعلق به برادر سه خواهری است که زمین مسجد را وقف کردند.

 

 

 

 

این مسجد مساحت کوچکی دارد و کلا ۴۴ متر است که در سه طبقه بنا شده، البته ابتدا تنها یک طبقه بود، اما سال 1380 تجدید بنا شد. برگزاری مراسم در اعیاد، ایام شهادت ائمه اطهار(ع)، ماه مبارک رمضان و برگزاری ادعیه خوانی از جمله برنامه های این مسجد کوچک است.

 

 

 

 

اگر سری به میدان تجریش زدید، در ابتدای مسیر ورود به بارگاه امام زاده صالح(ع)  داخل بازار تجریش کوچه مسجد، مسجد سیدالشهدا(ع) را  مشاهده می کنید و یادی از گذشتگانی را که سال های سال در این مسجد در خانه خدا خدمت کردند، می توان با حضور در این مسجد گرامی داشت.

 

کد خبر 1184202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha