جهاد عالمانه امام رضا(ع) مملو از تبیین امامت و ولایت است/حضرت(ع) انتظار فرج را مهندسی کردند

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان اینکه جهاد تبیین امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) مملو از تبیین مسئله امامت و ولایت است، گفت: در آموزه‌های ایشان شاه‌بیت انتظار حرکت و تلاش و نمود یافتن در میان خواسته‌ها و اراده‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن آخرین روز از دهه کرامت که مقارن با سالروز ولادت باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی(ع) است و به منظور بررسی خدمت کریمانه و جهاد عالمانه در سیره امام مهربانی ها(ع) با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت و کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه در سیره و سخنان امام رضا(ع) وجود اخلاق کریمانه و جهاد عالمانه به وفور یافت می شود، اظهار کرد: درباره اینکه انسان باید کریم باشد و به دیگران توجه کند دو حدیث قدسی از امام رضا(ع) نقل شده که هر دو بر این مسئله تاکید دارد؛ ایشان می فرمایند: خدا به حضرت داوود(ع) وحی کرد که یکی از بندگان خدا کاری نیکو انجام می دهد و خدا او را داخل بهشت می کند؛ از ایشان سوال شد آن چه کاری است که سبب بهشت می شود؟ امام(ع) فرمودند: یک گرفتاری از مومنی را بردارد.

 

دبیر علمی اندیشکده بین المللی مهدویت ادامه داد: این حدیثی که حضرت ثامن الحجج(ع) در قالب حدیث قدسی نقل کرده اند، نشان می دهد خدمت کریمانه به بندگان چه مقام و ارزشی دارد. علاوه بر این، در حدیث قدسی دیگر از ایشان نقل شده جبرائیل بر پیامبر(ص) نازل شد و عرضه داشت: کسی که بداخلاق باشد همه خیرات دنیا و آخرت هم که نصب او شده باشد، آن را هدر می دهد.

 

توصیه امام رضا(ع) به جوادالائمه(ع)

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: در کتاب کافی، جلد 4 صفحه 43 نامه امام رضا(ع) به امام جواد(ع) پس از هجرت از مدینه به طوس است، که آورده اند: «فرزندم به من خبر داده‌اند که چون از منزل بیرون می‌روی غلامانت بخل و حسادت می‌ورزند تا چیزی از تو به کسی نرسد. برای همین تو را از درب کوچک اندرونی بیرون می برند تا مبادا کسی از تو بهره‌مند گردد. این نامه را به تو می‌نویسم، به همان حقی که بر تو دارم قسمت می‌دهم با رفت و آمد از درب بزرگ بیرونی و عمومی؛ رفت و آمدت را علنی و آشکار کن و هنگام خروج از خانه ، درهم و دینار همراه خود بردار تا اگر کسی از تو درخواستی کرد ، به او چیزی ببخشی و مردم از خیر تو بهره‌مند شوند و به عطایای تو خوشحال و مسرور گردند و دوستدار تو باشند. جواد عزیزم! اگر عموهایت از تو چیزی بخواهند به هر یک کمتر از پنجاه اشرفی نبخش! و اگر عمه‌هایت از تو درخواستی کنند به هر کدام از آنها کمتر از بیست و پنج اشرفی نده! ولی نسبت به زیادتر از آن خود دانی و بدان با بخششی که می کنی».

 

وی تاکید کرد: این جملات به خوبی نشان می دهد امام رضا(ع) میوه دل خود را به گونه ای تربیت کردند که جوادالائمه(ع) لقب گرفتند.

 

حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه در خدمت کریمانه و جهاد عالمانه باید این روحیه را از امام رضا(ع) یاد گرفت، ابراز کرد: وقتی برای امام جواد(ع) اینگونه بوده که مانع جود و بخشش ایشان شوند قطعاً برای فرزندان ما هم نقشه می کِشند اما با تاسی به سیره امام رضا(ع) می توان نقشه ها را نقش بر آب کرد.

 

این کارشناس مهدوی درباره جهاد عالمانه در سیره امام رئوف(ع)، تاکید کرد: یکی از اقدامات مامون پس از تحمیل ولایتعهدی بر امام رضا(ع)، دعوت ایشان به مناظرات علمی است ایشان در این مناظرات جهاد تبیینی و گفتگو و مناظره داشتند، از امام رضا(ع) قریب به 900 حدیث نقل شده که اکثراً هم مربوط به دو سال آخر از امامت 20 ساله ایشان است، اگر امام رضا(ع) به ایران نمی آمدند، این آثار بر جای نمی ماند. از این 900 حدیث% 500 مورد به مسئله امامت و ولایت اختصاص دارد.

 

بهترین آیه در شان امیرالمومنین(ع)

وی با بیان اینکه هجرت حضرت ثامن الائمه(ع) برای تبیین بوده است، گفت: چنان که در نیشابور حدیث سلسله الذهب را بیان کردند. یا در مناظره وقتی مامون پرسید: بهترین آیه درباره جدتان امیرالمومنین(ع) کدام است؟، امام رضا(ع) به آیه مباهله اشاره کردند، آیه ای که حضرت امیر(ع) در آن به عنوان نفس پیامبر(ص) معرفی شده اند و در پاسخ به سوال از رجعت فرمودند: این مسئله حق است.

 

حجت الاسلام فوادیان اضافه کرد: امام رضا(ع) چون می دانستند، امام بعد از ایشان در کودکی به امامت می رسند در موضوع امامت جهادی عالمانه داشتند بسیاری از معارف در موضوع امامت از حضرت ثامن الائمه(ع) است این نشان می دهد برای جهاد تبیین عالمانه هیچ یک از موضوعات دین اسلام به اندازه امامت و ولایت ارزش وقت گذاشتن و تبیین ندارد. جهاد تبیین امام رضا(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) مملو از تبیین مسئله امامت و ولایت است.

 

وی با بیان اینکه از اقدامات امام رضا(ع) مدیریت جریان مهدویت است، ابراز کرد: از ایشان توقعاتی وجود داشته، به نام ایشان سکه ضرب شده و ولایتعهدی را پذیرفتند و نسبت به دیگر ائمه(ع) بسط ید داشتند لذا از ایشان توقع مهدویت و نجات جهان می رفت. امام رضا(ع) فرهنگ انتظار را مهندسی و تبیین کردند.

 

نظر امام رضا(ع) درباره سخن گفتن از امام زمان(عج)

حجت الاسلام فوادیان اضافه کرد: برای مثال وقتی دعبل نزد حضرت(ع) شعر خواند و به مهدویت رسید، حضرت(ع) فرمودند: روح القدس این سخنان را بر زبان شما جاری کرده است.

 

وی درباره شاه بیت و اصلی ترین وظیفه منتظرانه در آموزه های رضوی، بیان کرد: در نگاه حضرت ثامن الائمه(ع) دعا فقط خواندن و خواستن نیست بلکه اراده و عمل است، حضرت رضا(ع) دعایی به یونس بن عبدالرحمن یاد داده اند که مخصوص امام زمان(عج) است. در آموزه های ایشان شاه بیت انتظار حرکت و تلاش و نمود یافتن در میان خواسته ها و اراده ها است لذا در دعاهای نقل شده از جانب ثامن الائمه(ع) می بینیم انتظاری مفید است که فعال باشد.

 

این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: از معارفی که خوب است در این دوره به آن توجه شود رافت و مهربانی امام رضا(ع) است، ایشان نزد ما به امام رئوف(ع) شهرت دارند، با توجه به آنکه برخی نادانسته در جشنواره کن به ساحت حضرت(ع) جسارت کردند ما معتقدیم ایشان رئوف هستند، این همه زائری که وارد حرم می شوند مهمترین کرامت حضرت(ع) آن است که دل های مرده را با ورود به حرم به آرامش و خاطرجمعی می رسانند امید است با بیان جلوه های محبت امام رضا(ع) برای آنها که عامدانه یا ناخواسته به حضرت شمس الشموس(ع) جسارت کرده اند، فرصت بازگشت ایجاد شود و بدانند مراتب بازگشت به آغوش امام رئوف(ع) فراهم است.

 

کد خبر 1184615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha