۳۵ طرح کشاورزی با اعتبار یک هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال در قم به بهره برداری می‌رسد 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در هفته جهاد کشاورزی ۳۵ طرح کشاورزی با اعتبار یک هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال و اشتغال زایی برای ۲۳۲ نفر در قم به بهره برداری می‌رسد. 

به گزارش شبستان از قم، محمد رضا حاجی رضا در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی با اشاره به تدبیر امام خمینی(ره) در تشکیل جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب اسلامی در مسیر محرومیت‌زدایی اظهار داشت: جهاد سازندگی دستاوردهای زیادی در عرصه های مختلف به خصوص پشتیبانی در دوران دفاع مقدس و آبادانی روستاها داشت و امروز نیز جهاد کشاورزی ادامه دهنده این فرهنگ در تامین امنیت غذایی در کشور است.
 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: جهاد کشاورزی قم، 60 شهید و 500 جانباز و صدها ایثارگر را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و امروز جامعه هدف جهاد کشاورزی سهم مهمی در تولید و فعالیت‌های اقتصادی علی رغم مشکلات فعلی، دارا هستند.
 
 
وی تصریح کرد: یکی از مولفه‌های قدرت در جهان امروز، امنیت غذایی است و فقدان این مولفه می تواند تهدید بزرگی برای جوامع بشری به شمار رود و اخیرا شاهد بودیم تخاصم میان دو کشور چه میزان تاثیر بر روی تولیدات مواد غذایی داشت و مخاطراتی را برای برخی از کشورها از نظر تامین مواد غذایی اساسی به وجود آورد.
 
 
حاجی رضا با اشاره به برنامه های هفته جهاد کشاورزی نیز بیان کرد: در هفته جهاد کشاورزی 35 طرح کشاورزی با اعتبار یک هزار و 873 میلیارد ریال و اشتغال زایی برای 232 نفر در قم به بهره برداری می‌رسد.
 
 
وی خاطرنشان کرد: این طرح ها عمدتا در زمینه های آب‌وخاک، تولیدات دامی،‌ شیلات و امور آبزیان، اصلاح الگوی کشت، صنایع تبدیلی و غذایی و تولیدات گیاهی است.
 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در حال حاضر بیش از 85 درصد از پروتئین مورد نیاز مردم توسط بهره‌برداران بخش‌کشاورزی در داخل تامین می‌شود و در جهت افزایش تولید توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و دانشگاهی و دانش بنیاد مورد تاکید است.
 
 
وی افزود: خوشبختانه ظرفیت‌های کشاورزی و دامداری ما و در سطح استان به حدی هست که بتوانیم به خوبی نیازهای غذایی مردم را تامین کنیم، اگر چه با مشکلاتی مانند شرایط اقلیمی، خشکسالی، سیل نیز مواجه هستیم و فقدان تشکل های مقتدر نیز از جمله آسیب ها در این عرصه به شمار می رود.
 
 
حاجی رضا عنوان کرد: از ظرفیت های مهم بخش کشاورزی در سطح استان قم با توجه به شرایط اقلیمی، حوزه دام و طیور است و قم از جمله مهمترین باراندازهای دام کشور بوده و وجود مجتمع‌های بزرگ دامپروری بخشی از این ظرفیت است، به طوری که ۲ درصد پروتئین مورد نیاز کشور در قم تولید می‌شود.
 
 
وی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور به قم تصریح کرد: از جمله دستاوردهای این سفر به قم تصویب 395 میلیارد تومان اعتبار در بخش کشاورزی بود که از این میان 54 میلیارد تومان تاکنون جذب شده است.
 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در استان قم 104 هزار هکتار زمین کشاورزی موجود است که 64 هزار هکتار آن زیر کشت مزارع و باغ هاست و 42 هزار هکتار نیز زراعی و 22 هزار هکتار باغی است و استان قم ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تُن محصول در حوزه‌های مختلف دامی و گیاهی و گلخانه‌ای و شیلات را دارد.
 
 
وی با اشاره به آمایش سرزمین به دنبال حفظ سطح سبز قم در جهت فعالیت جامعه 14 هزار نفری بهره برداران کشاورزی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم است و در این باره هر سال 50 هکتار به سطح زیر کشت گلخانه‌های استان افزوده می شود.
 
 
حاجی رضا عنوان کرد: اصلاح الگوی کشت نیز یکی از رویکردهای مهم در توسعه کشاورزی است و در این جهت از گیاهانی چون سورگوم، تریتیکاله و چغندر علوفه‌ای که مقاوم تر هستند استفاده می کنیم.
 
 
وی با اشاره به دیگر اقدامات اظهار داشت: توجه به هویت کشاورزی در استان قم و تسهیل حمایت‌های ویژه اهمیت زیادی دارد و در این خصوص سند دار کردن اراضی کشاورزی استان در دستور کار قرار دارد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین علی ایمانی تبار مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قم نیز بیان کرد: تشکیل جهاد سازندگی و فعالیت های جهاد کشاورزی برکات بزرگی برای انقلاب اسلامی و مستضعفین داشت و برای بسیاری از کشورها به عنوان یک الگو در تقویت کشاورزی مورد توجه بود.
 
 
وی خاطرنشان کرد: در واقع تشکیل نهاد جهاد موجب تحول بزرگی در آبادانی کشور به‌خصوص در مناطق روستایی شد، تا قبل از ورود جهاد به عرصه سازندگی کشور زیرساخت‌های مورد نیاز و امکانات در بسیاری از روستاهای ما وجود نداشت.
حجت الاسلام و المسلمین ایمانی تبار تصریح کرد: امروز نیز در عرصه کشاورزی و امنیت غذایی این نهاد تمام تلاش خود را به کار گرفته‌است تا نیازهای غذایی مردم به خوبی تولید و تامین شود و در این رابطه موفق عمل کرده‌ است.
 
 
وی عنوان کرد: در جنگ تحمیلی امام خمینی (ره)لقب سنگرسازان بی سنگر را به جهاد سازندگی داد و فرمود اگر جهاد نبود پیروزی به این زودی تحقق پیدا نمی کرد، امروز بسیاری از کشورها درگیر امنیت غذایی هستند و در این شرایط به دلیل اقدامات جهادی و تلاش ساماندهی خوبی در تولید مواد غذایی داریم.
کد خبر 1184657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha