عقب ماندگی مازندران از کشاورزی دانش بنیان/به دنبال صادرات محصولات کشاورزان از دریا باشیم

حجت الاسلام محمدی لائینی با اشاره به اهمیت دانش بنیان شدن کشاورزی مازندران، گفت: ما میتوانیم به قدرت غذایی برسیم به شرطی که با دانش بنیان کردن ‌کشاورزی با استفاده از امکانات موجود بهره‌وری را افزایش بدهیم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» امروز (۲۱خرداد) در نشست با سرپرست و کارکنان جهاد کشاورزی استان به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی، ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا (ع)، اظهار کرد: باوجود اینکه خدمات جهاد کشاورزی قابل تقدیر است اما این نهاد وظایف بر زمین مانده و اهداف عملیاتی نشده زیاد دارد.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران افزود: پر کردن فاصله از اینجا که هستیم تا جایی که باید باشیم بنا بر فرموده مقام معظم رهبری استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی است، انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها در حوزه عملیاتی کردن شعار سال تلاش کنند.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی تاکید کرد: یک چهارم فرصت از سال جدید را از دست دادیم، در فرصت باقی مانده باید به دانش بنیان کردن کشاورزی بپردازیم، در این راستا نیاز به طرح و ایده از جانب مسئولان جهاد کشاورزی داریم.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران خواستار تدوین چشم انداز چند ساله از جهاد کشاورزی شد و عنوان کرد: امروزه امنیت غذایی خواسته همه ملت‌ها است، وابستگی با امنیت سازگار نیست، اینکه ۹۰ درصد نهاده های طیور وارداتی است جایز نیست در حالی که میتوانیم در این زمینه خودکفا باشیم.

 

امام جمعه ساری خاطرنشان کرد: اگر امنیت غذایی و خودکفایی اتفاق بی‌افتد، بحث قدرت غذایی است، تامین غذا برای کشورهای دیگر نشان از قدرت دارد، که این مهم است، ما میتوانیم به قدرت غذایی برسیم به شرطی که با دانش بنیان کردن ‌کشاورزی با استفاده از امکانات موجود بهره‌وری را افزایش بدهیم.

 

این مسئول ادامه داد: متاسفانه هنوز خام فروشی به کشورهای همسایه داریم، چندین سال است که فریاد میزنیم صنایع تبدیلی بیاورید، ولی گفتن دردی را دوا نمی‌کند، باید نیازسنجی صورت بگیرد تا پایان سال گزارشی ارائه بدهید.

 

وی با اشاره به اینکه قرار بود سال ۱۳۹۷ کار سنددار کردن زمین‌های کشاورزی به پایان برسد، اذعان کرد: اگر از خرد شدن زمین‌ها می‌نالیم باید بدانیم که سنددار شدن راه مقابله با تجاوز و تصرف زمین‌های کشاورزی است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه درآمدهای ارزی ما از ناحیه صادرات کشاورزی بسیار پایین است، تاکید کرد: شاید قدرت عرضه داشته باشیم اما قدرت رقابت نداریم، در دریا وسایل حمل و نقل مناسب وجود ندارد، محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان ما میماند و با قیمت‌های پایین به دلالان فروخته و گاهی محصولات رها می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران، یادآور شد: هنوز شنیده می‌شود جوجه‌های یک روزه و سه روزه معدوم می‌شود گرچه رسانه‌های رسمی منکر این قضیه هستند خدا میداند واقعیت دارد یا خیر، باید کاری کرد که تولید برای تولیدکننده به صرفه باشد، در حوزه ذبح شرحی هم انتظارمان نظارت بیشتر و بهتر است‌.

 

این مسئول عنوان کرد: مسئولان باید از یک روحیه جهادی و انقلابی در عمل نه در شعار کمک بگیرند، جامعه ضعف در عملکرد در کشور اسلامی را به حساب دین می‌گذارد، در کنار عمل به شعائر دینی عملکرد باید تقویت شود مدیریت با نهاد نمایندگی ولی فقیه اتحاد و انسجام داشته باشد.

 

وی در پایان اذعان کرد: امید آنکه مسئله دانش بنیان کردن را جدی بگیرید و بدانید که کشاورزی ما با دانش بنیان شدن به یک جهش جدی خواهد رسید.

کد خبر 1184680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha