گزارش شبستان از آغاز به کار قرارگاه جمعیت و خانواده در استان کرمان

تشکیل قرارگاه ملی خانواده و جمعیت که مصوبه آبان ماه ۱۴۰۰ و لازم الاجرا بوده، اما در عمل به خوبی اجرا نشده است؛ این قرارگاه در استان کرمان همزمان با ولادت باسعادت امام رضاعلیه السلام آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مسئله «جمعیت» از کلان مسائل کشور است که دغدغه مندان زیادی را طی سال های اخیر به تکاپو واداشته تا با فرهنگ سازی پیرامون ضرورت افزایش جمعیت کمکی به پیشگیری از بحران پیری و کاهش جمعیت داشته باشند.

 

تشکیل قرارگاه ملی خانواده و جمعیت که مصوبه آبان ماه 1400 و لازم الاجرا بوده، اما در عمل به خوبی اجرا نشده است؛ این قرارگاه در استان کرمان همزمان با ولادت باسعادت امام رضاعلیه السلام و با حضور نماینده ولی فقیه در استان؛ استاندار؛ جمعی از مدیران و... آغاز به کار کرد.

 

ریاست این قرارگاه به عهده استاندار و دبیری آن به عهده اداره کل بانوان و خانواده استانداری است.

 

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان دوگانه افزایش و یا کاهش جمعیت را یک موضوع همیشگی در طول تاریخ دانست و اظهار کرد: اما اسلام طرفدار افزایش جمعیت است.

 

وی سه موضوع مهم الزمات قانونی، تبلیغات فرهنگی و سیاست های تشویقی را در راستای افزایش جمعیت مهم تلقی کرد و با بیان اینکه کاهش جمعیت همواره ضربه سهمگینی بر پیکره اجتماعی مسلمین در طول تاریخ وارد کرده؛ افزایش جمعیت را از لحاظ سیاسی هم همواره به نفع حکومت ها دانست.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم با بیان اینه فرزندکُشی در زمان جاهلت به دلیل ترس از فقر و جنگ و... وجود داشته و جدای از دختران، پسرها را نیز می کشتند؛ توضیحاتی پیرامون آیه 31 سوره اسرا داد.

 

وی با اشاره به نهی شدید قرآن کریم از کشتن فرزندان به دلیل ترس از فقر اظهار کرد: قرآن می فرماید ما {اول} به آنان روزی می دهیم بعد به شما یعنی شما سر سفره فرزندان نشسته اید اما کسانی را می کشید که مسیر رزق و روزی شما هستند.

 

امام جمعه کرمان با بیان اینکه در حال حاضر سبک زندگی عوض شده اما آن مصادیق امروز هم وجود دارد؛ سقط جنین و یا پیشگیری از فرزنددار شدن به دلیل ترس از دست دادن شغل و یا ترس از فقر و ... را مصداق این امر خواند.

 

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که جمعیت یکی از مؤلفه های اقتدار کشورها است به ویژه آنکه این جمعیت، جوانانِ تحصیلکرده باشند لذا دست اندرکان امر هم باید بستر را برای افزایش جمعیت کشور فراهم و هم مشوق های جدی اعم از تسهیل در ازدواج و اشتغال و... را ایجاد کنند.

 

در این نشست ماشاءالله مهرعلیزاده، معاون سپاه ثارالله استان کرمان هم با اشاره به تشکیل قرارگاه جهاد فرهنگی اجتماعی تولید قدرت نرم گفت: امسال موضوع جمعیت را با رویکرد ازدواج و فرزندآوری در صدر این قرارگاه قرار گرفته و در این زمینه جامعه هدف را بسیج قرار دادیم.

 

محمد قاسمی، مدیرکل ثبت احوال استان کرمان نیز با ارائه گزارشی از دبیرخانه شورای راهبردی جمعیت در استان کرمان که از سال 1394 فعالیت می کند؛ به ارائه آماری از میزان زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و طلاق پرداخت.

 

بر اساس گزارش شبستان، موضوع افزایش جمعیت مسئله ای است که با فعالیت های هرچند خوب و مثبت اما پراکنده و جزیره ای محقق نمی شود بلکه نیازمند راهبردهایی عملیاتی و ایجاد فرهنگسازی و آرامش و اطمینان خاطر به خانواده ها است تا برای این امر اقدام کنند.

 

 

 

 

 

کد خبر 1184700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha