سالانه ۱۶۰ هزار تن سیب زمینی در دهگلان تولید می‌شود

اسکندری گفت: چهار هزار از اراضی دهگلان زیر کشت سیب زمینی است که سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن سیب زمینی تولید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عصر شنبه ۲۱ خرداد ماه در افتتاح و بازدید از پروژه‌های شهرستان‌های دهگلان و قروه با تبریک هفته جهاد کشاورزی به بهره‌برداران و فعالان حوزه کشاورزی استان اظهار کرد: شهرستان دهگلان به لحاظ کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برای سازمان جهاد کشاورزی برخوردار است و اقلیم کشاورزی و تنوع کشت این شهرستان حائز اهمیت است.

 

 

وی با اشاره به اینکه دو سردخانه دو هزار تنی در این شهرستان افتتاح شد، افزود: چهار هزار از اراضی دهگلان زیر کشت سیب زمینی است که سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن سیب زمینی تولید می‌کند.

 

 

اسکندی تصریح کرد: نیاز است در حوزه صنایع تبدیلی و فضای انباری و سرخانه در دهگلان مورد توجه قرار گیرد که در حوزه سردخانه ۴۲ هزار تن ظرفیت وجود دارد و باید این ظرفیت را به ۶۰ هزار تن برسانیم.

 

 

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از خام فروشی، برنامه‌هایی برای تولید فرآورده سیب زمینی در دست اقدام است که در حال انجام است.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: توسعه گلخانه‌ای دهگلان نیز در دست اقدام است که در اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود.

 

 

سردخانه ۲۰۰۰ تنی بالای صفر و سورت و بسته بندی سبزیجات تازه شهرام سعیدی روستای طهماسبقلی شهرستان دهگلان با میزان اشتغال ۵ نفر  و میزان کل سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

 

 

از  مزایای  اجرای این طرح می‌توان به ایجاد اشتغال، کاهش ضایعات، تعادل عرضه و تقاضا، کمک به توسعه پایدار و ایجاد زیرساخت‌های شهرستانی و استانی و شهرستانی اشاره کرد.

 

 

آبیاری تحت فشار محمد طاهر امیرحسینی روستای حسینی ۸ هکتار و سوم سردخانه بالای صفر ۲۰۰۰ تنی منصور امیری روستای چراغ اباد  نیز افتتاح شد.

 

 

میزان اراضی تجهیز شده به آبیاری تحت فشار در شهرستان دهگلان ۱۷ هزار و ۸۵۰ هکتار است و ۷۶ کیلومتر کانال آبیاری تاثیر شده است و همچنین ۷۵۰ هکتار شبکه آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سد سورال است.

 

 

آبیاری بارانی به مساحت 8 هکتار محل تامین اعتبار بلاعوض آبیاری تحت فشار 1400 تعداد خانوار تحت پوشش 4 خانوار جمع کل اعتبار 400میلیون تومان، بلاعوض دولتی 170میلیون تومان  مقدار اورده شخصی 230میلیون تومان میزان کل سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات ۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مجری ۱۱ میلیارد تومان مساحت کل طرح ۲۹۰۰ متر مربع نیز افتتاح شد که مزایای ایجاد طرح ایجاد اشتغال کاهش ضایعات افزایش بهره‌وری و درآمد است.

 

 

سردخانه بالای صفر آقای منصور امیری روستای چراغ آباد شهرستان دهگلان ظرفیت سالانه طرح دو هزار تن میزان اشتغال شش نفر و میزان سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد تومان، مساحت کل طرح ده هزار مترمربع است.

 

 

همچنین چند طرح قروه نیز افتتاح شد که شامل افتتاح سیلوی گندم سریش‌آباد با نام تعاونی ۲۷ زراعت و دامداری قروه با ظرفیت ۱۴ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان, اشتغال ۵ نفر و با بهره‌برداری از نوآوری و استفاده از تکنولوژی‌های نوین و افتتاح گلخانه روستای شجاع آباد شهرستان قروه به مساحت ۳ هزار متر با سرمایه‌گذاری ۴ میلیون تومان که از این میزان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات بانکی است با اشتغالزائی برای سه نفر  انجام شده است.

 

 

افتتاحیه گلخانه روستای دیو زنده شهرستان قروه با مساحت ۳۰۰۰ متر و با سرمایه گذاری ۳ میلیارد تومان که از این مقدار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات بانکی بوده و اشتغالزایی برای سه نفر داشته نیز در نخستین روز از هفته جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 1184719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha