از معرفی تلفن آن‌سوی خط تا خاطراتی از اسیر کومله ها  در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

 "تلفن آن سوي خط " و  "برده سور " دو  اثری است که یکشنبه ۲۲ خرداد  در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو بانویسندگان دو  كتاب "تلفن آن سوی خط "  و “ برده سور”این آثار معرفی می‌شوند.

در گفتگوي اول برنامه این هفته “ "مصطفي محمودي" كارشناس برنامه با”بهزاد صديقي" نويسنده نمايشنامه "تلفنِ آن سوي خط" که انتشارات "افراز"منتشر کرده گفتگو می کند .

سه نمایشنامه "مارش پیروزی"، "تلفن بی‌موقع" و "تلفن آن سوی خط" به دلیل تم‌های مشترکی که داشتند در قالب یک کتاب منتشر شده که پیش از این در برنامه چاپخانه ، نمایشنامه های  "مارش پیروزی"، "تلفن بی‌موقع"معرفی شدند.

نمایشنامه "تلفن آن سوی خط" که تابستان سال ۱۳۸۷ بازنویسی نهایی شده و در اولین دوره مسابقه نمایشنامه‌خوانی رادیو برگزیده شد.

گفتنی است صدیقی فعالیت نمایشنامه نویسی را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرد که در همین سال نمایشنامه "ابراهیم،  پسر ایمان" و در سال ۱۳۷۳ نمایسنامه "خانه دوست کجاست" را نوشته و اجرا کرد.

بازی نقش، بیمار هاری، لبه چاقو، سر شکسته، مصاحبه و ... از جمله نمایشنامه‌هایی است که به قلم صدیقی به نگارش در آمده است.

در گفتگوي دوم برنامه نیز "صادق وفايي" كارشناس برنامه با  "كيانوش گلزار راغب" نويسنده كتاب "برده سور" درباره این کتاب که توسط انتشارات"سوره مهر" منتشر شده گپ و گفتی دارد .

یدالله خداداد‌مطلق راوی این کتاب است، معلمی که در مهرماه ۱۳۵۹ توسط کومله‌ها اسیر می‌شود. او تنها بازمانده از یک جمع هشت نفری است که در همان زمان گرفتار کومله‌ها شده بودند.

خداداد‌مطلق خاطرات و روایت‌های شنیدنی زیادی از آن روزها دارد که گلزار‌راغب آنها را به شکل خواندنی جمع آوری کرده و نوشته است.

ناگفته نماند که اسم این کتاب برگرفته از منطقه «برده‌سور» در شمال غرب سردشت و نزدیک مرز عراق است که زمانی محل استقرار نیروهای ضدانقلاب بوده است.

یادآور می شود ؛کیانوش گلزار راغب متولد سال۱۳۴۴ هجری شمسی یکی از رزمندگانی است که چهارده ماه در زندان کومله به سر برد. پس از آزادی و در سال‌های بعد توانست خاطرات خود را در کتاب «شنام» بنگارد.

این برنامه با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 1185013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha