توفیقات حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی در مسجد سیدالشهداء(ع)/ پناه مردم تهرانپارس و بسیاری از طلاب بود

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اشرفی اصفهانی در اداره مسجد، توفیقات بسیار داشت. مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) را به مرکز حل مشکلات مردم منطقه تهرانپارس و بسیاری از روحانیون تهران و قم تبدیل کرده بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین حسین اشرفی اصفهانی، فرزند ارشد شهید آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی -شهید محراب- و امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) تهرانپارس (واقع در تهران، منطقه تهرانپارس، چهارراه اشراق)، 22 خردادماه در یکی از بیمارستان های تهران و به دلیل مشکل گوارشی، درگذشت. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی، 33 سال امام جماعت مسجد حضرت سیدالشهدا(ع) تهرانپارس بود. خبرنگار ما در گفت و گو با چند تن از ائمه جماعات مساجد تهران، به بررسی شخصیت آن روحانی انقلابی پرداخته است که در ادامه می آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین «محمد اشرفی اصفهانی» با بیان اینکه حاج آقا حسین اشرفی اصفهانی به خوبی میراث فرهنگی و علمی به جای مانده از شهید محراب را حفظ کرده بود، اظهار کرد: ایشان به همین دلیل هیچ گاه در مسیر سیاست زدگی و عضویت و وابستگی به جریان های سیاسی قرار نگرفت. ولایت فقیه و رهبری برای ایشان خط قرمز بود و همیشه از شهید محراب نقل قول می کرد که باید در خط ولایت باشیم و بس.

 

مرحوم اشرفی اصفهانی، عالم انقلابی و به دور از سیاست زدگی بودند

امام جماعت مسجد امیرالمومنین (ع) (واقع در تهران، بلوار مرزداران) افزود: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی خود را انقلابی، ولایت مدار و فدایی نظام مقدس جمهوری اسلامی می دانست و به همین دلیل مرجعیت خوبی در شرق تهران داشت.

 

وی تاکید کرد: مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) چهارراه جشنواره تهرانپارس به عنوان مرکز فعالیت های دینی و فرهنگی و علمی ایشان، از مهم ترین و موفق ترین مساجد در شرق تهران بود به طوری که در تدریس علوم دینی، ترویج مکتب اهل بیت (ع)، خدمت به انقلاب اسلامی و دستگیری از نیازمندان، مسجدی نمونه به حساب می آید.

 

امام جماعتی مردمی و فروتن بودند

حجت الاسلام والمسلمین «علی امیرآتشانی» نیز در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه حدود 15 سال به عنوان منبری در مناسبت های مختلف به ویژه در دهه اول محرم و ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) سخنرانی می کرد و از نزدیک با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی آشنا بود، گفت: آن مرحوم بسیار متواضع و مردم دار بود و با وجود جایگاه مهمی که به عنوان فرزند ارشد چهارمین شهید محراب داشت، بسیار متواضع برخورد می کرد. ایشان راه مرحوم پدرشان را به خوبی ادامه داد و فرزند خلفی برای ایشان بود.

 

امام جماعت مسجد امام حسین (ع) (واقع در تهران، منطقه تهرانپارس، خیابان فرجام، خیابان اردیبهشت، نبش کوچه اسلامی) افزود: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی در نهایت فروتنی و اخلاص، مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) را به مرکز حل مشکلات مردم منطقه تهرانپارس و بسیاری از روحانیون تهران و قم تبدیل کرده بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید علی مقدم قوچانی» نیز با بیان اینکه سابقه آشنایی وی با مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی به حدود 50 سال پیش برمی گردد، اظهار کرد: آن مرحوم در سال های اول انقلاب امام جماعت مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) در منطقه نبرد تهران بود و در پی درخواست های مکرر اهالی منطقه تهرانپارس و در حالی که خلاء وجود یک روحانی انقلابی و باسواد در آن منطقه احساس می شد، امامت مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) را پذیرفت.

 

مقید به ترویج اصل ولایت فقیه بود

امام جماعت مسجدی علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی، کوچه شهید بستان منش، کوچه شهید بهروز غنیان) اضافه کرد: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی به خوبی راه پدرشان، شهید محراب را در پیش گرفت و در هر مسجدی که حضور می یافت، خادم خوبی برای مردم بود. ضمن اینکه آن عالم ربانی، در ترویج اصل ولایت فقیه در مناطق پیروزی و تهرانپارس نقش مهمی ایفا کرد و خود را مقید به این کار می دانست.

 

بنیانگزار خیریه مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) بودند

«مهدی اشرفی اصفهانی» نیز با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی با داشتن نمایندگی از بسیاری از مراجع معظم تقلید، مراجعات مطلوبی داشت، گفت: ایشان از این طریق توانست خیریه بزرگی در مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) راه اندازی کند که به طور مرتب نیازمندان از این خیریه کمک های خوبی دریافت می کردند. روزی نبود که چندین طلبه از نقاط مختلف تهران و حتی شهر قم و گاهی از اصفهان برای رفع مشکلات شان به ایشان مراجعه نکنند، آن مرحوم نیز در نهایت ادب و احترام، مشکلات آنان را برطرف می کرد.

 

فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین اشرفی اصفهانی اضافه کرد: توصیه مهم پدر به ما این بود که باید این خیریه را حفظ و تقویت کنیم زیرا نیازمندان منتظر دریافت کمک ها هستند. مرحوم آقای اشرفی اصفهانی همچنین مدتی در مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) تدریس داشت و شاگردان خوبی تربیت کرد. ضمن اینکه در تاسیس چندین حوزه علمیه در تهران و اصفهان نیز نقش موثری داشت و انشاءالله تلاش می کنیم به وصیت ایشان برای تداوم کار این حوزه ها عمل کنیم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم حاج آقا اطاعت از رهبری انقلاب اسلامی را وظیفه شرعی می دانست و همیشه در مسجد، به سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری استناد می کرد. ایشان تضعیف نظام را حرام و در توصیه به اعضای خانواده و بستگان، حرکت در مسیر ولی فقیه را الزامی می دانست.

 

کد خبر 1185268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha