دنیایی که مادورو در هیسپان تی وی به تصویر کشید

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه هیسپان تی وی به نکات خاصی اشاره کرد که می تواند ترسیمی از آینده جهان و نظمی باشد که جایگزین حاکمیت ایالات متحده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رسانه هیسپان تی وی یادداشتی اختصاصی را در اختیار شبستان قرارداده که از نظر می گذرد: نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه هیسپان تی وی به نکات خاصی اشاره کرد که می تواند ترسیمی از آینده جهان و نظمی باشد که جایگزین حاکمیت ایالات متحده شود. 


مهمترین مقام کشور راهبردی ونزوئلا در حالی در تلویزیون هیسپان تی وی از ملت و حکومت ایران برای فروش سوخت به کشورش تشکر کرد که حتی قدرت های بزرگی مانند روسیه و چین حاضر نشدند به چنین شجاعتی دست بزنند و دقیقا همین تجارتی که ایران با ونزوئلا انجام داد توانست صنعت نفت آن کشور در امریکای لاتین را نجات دهد و در یک گام بزرگتر، ایجاد اتحاد کشورهای تحت تحریم غرب را زمینه سازی کرد.


مادورو در این مصاحبه رسمی ارسال سوخت و تجهیزاتی که برای احیای صنعت نفت ونزوئلا ضروری بود را کمک بزرگ ایران برای ملتش دانست و تشکر ویژه ای داشت به این دلیل که این اقدام در شرایطی انجام شد که کاراکاس به تحریم گرفتار بود و هیچ کشوری حاضر به مساعدت به آن نبود. همچنین ارسال کشتی های ایران در وضعیتی بود که در معرض تهدیدهای نیروی دریایی آمریکا قرار داشتند اما به مقصد رسیدند و مشکل مردم آن کشور را حل کرد. 

 

 متحدان بازار نفت در هیسپان تی وی 
ایران و ونزوئلا دو کشور نفت خیز هستند که سالها تحریم و فشار غرب به رهبری آمریکا و انگلیس را تحمل کرده اند و همین همکاری میان آنها زمینه ساز افول سیاست خارجی آمریکا در جهان شد. مادورو از فرصت سفر به تهران و نیز گفتگو با شبکه هیسپان تی وی برای اعلام این نکته استفاده کرد که نظم جهانی تغییر کرده و با اضمحلال حاکمیت آمریکا (که به نظم نوین جهانی مشهور بود) جهان شاهد ظهور قدرت های جدید است. قدرت هایی که هر کدام برگ هایی برای برنده شدن در رقابت ژئوپلتیک در اختیار دارند. 
تهران و کاراکاس به دلیل داشتن منابع بسیار عظیم انرژی دارای برگ برنده در زمینه انرژی هستند و می توانند با همکاری یکدیگر نقشی مهم در بازار جهانی این کالای راهبردی در اختیار داشته باشند. یک دهه قبل نیز ونزوئلا تلاش بسیاری کرد تا با همکاری چند کشور به ویژه ایران قیمت نفت را از بشکه ای ده دلار و کمتر به چند برابر ارتقا دهد که موجب رشد اقتصادی کشورهای تولید کنند نفت شد. 
در مجموع تهران و کاراکاس می توانند نقش بسیار بزرگتری در نظم آینده جهان داشته باشند. به ویژه آنکه مولفه انرژی مهمترین اهرم فشار در اقتصاد کلان کشورهاست.
علاوه بر این بیان نظرات رئیس جمهور ونزوئلا در ایران در مصاحبه با شبکه ای اسپانیایی زبان که برای منطقه امریکای لاتین فعالیت می کند در عین حال ایران می تواند در غرب آسیا و ونزوئلا در امریکای لاتین نماینده منطقه ای یکدیگر باشند به ویژه اینکه ایران 40 سال و ونزوئلا 20 سال در زیر شدیدترین تحریم ها و تهدیدها قرار داشته اند و این همکاری می تواند در منطقه های پیرامونی آنها نیز تسری یابد. در عین حال نقطه مشترک مسلمانان در آسیا و انقلابیون ضدامپریالیسم در آمریکای لاتین حمایت از آرمان فلسطین است.

 

 نیکی به جای نیکی 
قبل از به قدرت رسیدن دولت انقلابی در ونزوئلا همواره کاراکاس رقیب و دشمن ایران در بازار جهانی نفت بود اما از سال 1998 که چاوز سیاست های ونزوئلا را تغییر داد دو کشور به همکار و متحد یکدیگر تبدیل شدند. مادورو به خدمت کشورش در زمان چاوز فقید اشاره نداشت که در 16 سال قبل زمانی که ایران درگیر چالش کمبود بنزین شده بود و کاخ سفید نمک بر زخم ملت ایران می پاشید و صادرات این سوخت را به کشورمان تحریم کرده بود، اولین و تنها کشوری که داوطلبانه حاضر شد مقادیری کلان بنزین ارزان به ایران بدهد فقط همین ونزوئلا بود. 

 

 به سوی آینده 
اعلام نظر رئیس جمهور ونزوئلا در هیسپان تی وی مبنی بر ظرفیت و علاقه برای گسترش همه جانبه روابط با ایران ناظر به این نکته مهم است که اراده میان رهبران دو کشور برای ارتقا مناسبات به ویژه در زمینه های راهبردی و اقتصادی وجود دارد.
 این مهم می تواند اولین گام‌ها برای نوعی نظم جهانی باشد که فاقد سلطه گری و دلار آمریکا است.

کد خبر 1185533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha