نذر سرخی که جان می بخشد/ هدیه ای  از جنس زندگی دوباره

رضوانی نژاد قهرمان وزنه برداری خراسان جنوبی که تاکنون ۱۱۱ بار خون اهداء کرده است، گفت: اهدای خون، زندگی بخش است و تاکنون از اهدای خون بد ندیده ام و ضرری به بدنم نرسیده و حتی سالم تر هستم.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ اهدای خون، اهدای زندگی و جان دوباره به بیماران نیازمندی است که چشم انتظار یک واحد خون هستند. مردم با اهدای قطرات خون خود به تداوم تپش های قلب یک فرد دیگر از همنوعانشان کمک می کنند.

 

از هر سه نفر در دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند، هر واحد خون جان سه نفر را نجات می دهد و این اهدای داوطلبانه می تواند جان زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند را مرگ حتمی نجات دهد.

 

امروزه با وجود پیشرفت های چشمگیری که در زمینه علم پزشکی وجود دارد، اما هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده و  فقط خونی که انسان های نیکوکار اهدا می کنند، می تواند جان انسان های دیگر را از مرگ نجات دهد.

 

 

سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین المللی انتقال خون، انجمن بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اتحادیه بین المللی سازمان های اهداکنندگان خون به اتفاق از سال 2004 میلادی ( 1383) ،14 ژوئن را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری نمودند و از همه کشورها خواستند در این روز برای بزرگداشت اهداکنندگان برنامه ریزی نمایند. انتخاب این روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاینر کاشف گروه های خون و برنده جایزه نوبل بود که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد.

 

 اهدای خون چیست ؟

اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. فرایند اهدا و تزریق به دریافت‌کنندگان، انتقال خون نام دارد.

 

حداقل و حداکثر سن برای اهدای خون

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است. هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است. پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد. بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

 

افراد ابتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی - عروقی، بیماری های شدید ریوی و آسم، سکته مغزی، دیابت وابسته به انسولین، سابقه ابتلا به بیماری های عفونی مانند هپاتیت B، C، ایدز و تزریق مواد مخدر، به لحاظ حفظ سلامت فرد اهدا کننده یا گیرنده خون اجازه ندارد تا پایان عمر خون اهدا کنند.

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان به بهانه روز جهانی انتقال خون با سه نفر از اهداء کنندگان دائمی خون در خراسان جنوبی هم‌صحبت شده تا چرایی این امر خیر و خداپسندانه را از زبان آنها برای مردم بازگو کند.

 

۲۷ سال به صورت مداوم خون اهدا کرده ام

«فریبرز احمدی» یکی از شهروندانی است که نفر دوم و بیشترین اهداء کننده خون در خراسان جنوبی است، وی که از آذرماه سال 1374 شروع به اهدای خون کرده است می گوید: 27 سال به صورت مداوم و دائمی خون اهداء کرده ام.

 

وی که تاکنون 106 بار موفق به اهدای خون شده است، گفت: هم اکنون 57 سال سن دارم و اگر 60 ساله شوم، باز هم اهدای خون را  ادامه خواهم داد چرا که سلامتی و خیر را در این کار خداپسندانه یافته ام.

 

این شهروند خیّر با بیان اینکه خون را خدا رایگان در اختیار بنده قرار داده است، افزود: از این نعمت خدادادی باید بذل و بخشش کنیم و از آن برای شفای همنوع خود استفاده کنیم.

 

به گفته احمدی اهدای خون راهی است که انسان را به سلامتی سوق می دهد، گرچه حمایتی از اهداء کنندگان خون نیست اما این راهی است که خودم انتخاب کرده ام.

 

وی خون را همانند روغن موتور خودرو عنوان کرد و گفت: خون هم همانند روغن موتور اگر از تایخ آن بگذرد باید تعویض شود، خون بدن انسان نیاز به تصفیه دارد، چراکه خون به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهد و این مهم؛ چیزی است که به من ثابت شده است.

 

احمدی اهدای خون را سبب سبب شادابی، سبکی و زدودن غم و غصه ها از انسان عنوان کرد و ادامه داد: روز به روز با اهدای خون احساس کردم سالم تر شدم، لذا اهدای خون باید فرهنگ سازی و افراد تشویق شوند چراکه هم اکنون مردم به فکر سلامتی خودشان هم نیستند.

 

وی که هر سه ماه یکبار خون اهداء می کند، تصریح کرد: وجود تنها 100 اهداء کننده ثابت در استان خراسان جنوبی فاجعه است و باید برای اهدای خون برنامه ریزی و تبلیغات بیشتری کرد.

 

اهدای ۱۱۱ واحد خون از دبیرستان تا امروز

«سید محمد رضوی نژاد» نخستین فرد با بیشترین دفعات اهدای خون در خراسان جنوبی است که در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: از زمان دبیرستان شروع به اهدای خون کرده ام و تاکنون 111 بار خون اهداء کرده ام، گرچه تعداد اهدای خون در سال های اول هم در سیستم ثبت نشده است.

 

این شهروند افزود: همین که اهدای خون زندگی بخش است برای من انگیزه بزرگی است، تاکنون از اهدای خون ضرری ندیده ام و حتی سالم تر هستم.

 

وی ادامه داد: خداراشکر می کنم به واسطه اهدای خون با وزن بالایی که دارم نه قند خون و نه چربی خون دارم. این از برکت این کار خداپسندانه است.

 

این قهرمان وزنه بردار استان که در 16 رشته ورزشی در استان، کشور و جهان صاحب مقام است می گوید: در حال حاضر 57 سال سن دارم و تا 65 سالگی می توان خون اهداء کنم و این کار را ادامه خواهم داد.

 

وی که هر سه ماه یکبار خون اهدا می کند، گفت: هم اکنون خانواده ام با من همراه شده اند و خون اهدا می کنند، امیدوارم مردم هم در این امر داوطلبانه و خداپسندانه همراه انتقال خون شوند و جان عده ای بیمار را از مرگ نجات دهند.

 

رضوی نژاد گفت: سازمان اهدای خون زمان را برای اهدای خون محدود کرده اند و پنج شنبه ساعت 12:30 مرکز تعطیل می شود این در صورتی است که در این ساعات مراجعه کننده زیاد است و بسیاری از افراد پنجشنبه و جمعه فرصت اهدای خون دارند.

 

وی همچنین گفت: سازمان انتقال خون، در تبلیغات رسانه ملی کم کاری کرده است این در صورتی است که اگر مردم از مزایای این کار خداپسندانه مطلع شوند شاید برای اهدای خون مراجعه کننده دائمی شوند.

 

افزایش ۲۲.۱۴ درصدی اهدای خون در خراسان جنوبی

« کامبیز مهدی زاده»، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند از مراجعه 6 هزار و 385 نفر از ابتدای امسال تا 23 خرداد جاری برای اهدای خون خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد پنج هزار و 273 نفر موفق به اهدای خون و 97 نفر هم پلاکت اهداء کرده اند.

 

مهدی زاده با بیان اینکه از این تعداد چهار هزار و 959 نفر مرد و 314 نفر زن بوده اند، گفت: همچنین از تعداد مراجعه کنندگان سه هزار و 56 نفر از افرادی بوده اند که به صصورت مستمر اقدام به اهدای خون کرده اند.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال 1400 هم پنج هزار و 423 نفر برای اهدای خون مراجعه کرده اند، یادآور شد: از این تعداد چهار هزار و 317 نفر موفق به اهدای خون و 82 نفر هم پلاکت اهداء کرده اند.

 

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: از تعداد چهار هزار و 317 نفری که موفق به اهدای خون شده اند تعداد چهار هزار و 21 نفر مرد و 296 نفر زن بوده اند.

 

وی بیان کرد: در این مدت دو هزار و 671 نفر، از افرادی بودن که به صورت دائم خون اهداء کرده اند.

 

وی از رشد اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: اهدای خون در این مدت 22.14 درصد رشد داشته است.

 

مردم برای اهدای خون همت کنند

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال به همت مردم، نیاز خونی مراکز درمانی و بیمارستانی استان تامین شود، گفت: برای اهدای خون در ابتدا شرایط مراجعه ‌کنندگان برای مستعد بودن اهدا سنجیده شده و در صورت مستعد بودن فرد، خون گیری خواهد شد.

 

 

 

 

کد خبر 1185545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha