روز مزرعه با طعم بادام زمینی/تعاونی بادام کاران در گیلان تشکیل می شود

محمدی از تشکیل تعاونی بادام کاران برای اولین بار در استان گیلان خبر داد و گفت: این تعاونی تحت عنوان تعاونی بادام کاران و تعاونی کارخانجات بادام خشک کنی در آستانه اشرفیه است که زیرمجموعه اتاق اصناف خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «مهرداد محمدی» در کارگاه آموزشی روز مزرعه ویژه بادام زمینی که امروز (سه شنبه، 24 خرداد) به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در روستای پرکاپشت یاورزاده بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه برگزارشد، اظهار کرد: آستانه اشرفیه ۲ هزار و ۵۰۷ سطح زیر کشت محصول بادام زمینی با حدود چهار هزار بهره بردار دارد.



رئیس سازمان جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه افزود: امسال برای اولین بار بروشورهایی را در راستای آموزش درست اصول کاشت، داشت و برداشت و آشنایی با انواع آفت و بیماری هایی همچون سفیدک و... منتشر کرده ایم که در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد.



وی با اشاره به اینکه کود شیمیایی مصرفی بادام کاران را به موقع در اختیار آنها قرار داده ایم، بیان کرد: گرچه یکسری نارضایتی هایی در خصوص کود اوره وجود دارد.



محمدی اذعان کرد: بادام زمینی نیاز زیادی به کود اوره ندارد ولی متاسفانه در روند سال های گذشته به دلیل استفاده بسیار از این کود در روستای «نقره ده» و «دهکاء» کشاورزان کودهای مازاد استفاده می کردند که ضررهایی برای بادام زمینی ملاحظه کردیم.



وی تصریح کرد: برای شروع رشد، این کود را در اختیار کشاورزان قرار می دهیم اما در فسفات و پتاس محدودیتی وجود ندارد و می توانند با توجه به دستورالعملی که جهاد کشاورزی  قرار داده این کود را دریافت کنند.



محمدی بیان کرد: سال گذشته برای اولین بار چون کود را از طریق سامانه در اختیار کشاورزان قرار می دادیم مشکلاتی بود که این مشکلات را اصلاح کردیم و با انعکاس به سازمان و پیگیری از طریق وزارتخانه اکنون مشکلات برطرف شده و مشکلی در این زمینه نداریم.



وی در ادامه از تشکیل تعاونی بادام کاران برای اولین بار در استان گیلان خبر داد و گفت: این تعاونی تحت عنوان تعاونی بادام کاران و تعاونی کارخانجات بادام خشک کنی در آستانه اشرفیه است که زیر مجموعه اتاق اصناف است.



محمدی گفت: یکی از مزیت هایی این موضوع این است که تمام بادام کاران می توانند عضو این تعاونی شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند مانند تعاونی شالی کاری شهرستان که اکنون یکی از اعضای تعیین قیمت تبدیل هم در استان هستند.



وی خاطر نشان کرد: در این کارگاه که با حضور محققین و پژوهشگران استان گیلان به منظور آشنایی با روش های نوین کشاورزی در کاشت محصول بادام برگزار شد، بادام کاران آموزش های لازم در چگونگی استفاده از کود مصرفی، ضرورت نمونه برداری  خاک و.... را فرا گرفتند.



21لغایت 27خرداد هفته جهاد کشاورزی است.

کد خبر 1185863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha