فعالیت های اقتصادی باید توام با اخلاق باشد

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به اهمیت اخلاق در بازار از منظر اسلام، افزود: فعالیت های اقتصادی از منظر اسلام باید توام با اخلاق و معنویت باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین « یونس مهدوی» امروزدر کارگاه آموزشی اتاق اصناف استان لرستان، اظهارداشت: یکی از مباحث مهم و اصولی در اقتصاد مسأله اخلاق است.


وی با اشاره به اهمیت اخلاق بازار از منظر دین مقدس اسلام، افزود: از نظر اسلام فعاليت‌های اقتصادی بايد توأم با اخلاق و معنويت باشد تا راه حاصله مشروع باشد.


معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف لرستان ادامه داد: از اصول اخلاقی اقتصادی آن است كسی كه می‌خواهد به فعاليت‌های اقتصادی بپردازد قبل از آن بايد احكام شرعی اقتصادی مورد نياز را ياد بگيرد، اين موضوع همواره در دين مقدس اسلام مورد تاكيد بوده و دليل عقلی بر آن اقامه شده است در كتب فقهی برخی از بزرگان اين تعبير را دارند «یَنْبَغی تَعَلُّمُ اَحْكامِ التَّجارَة؛ يادگيری احكام تجارت سزاوار و شايسته است».


حجت الاسلام مهدوی همچنین با بیان اینکه انصاف در معامله از خلق و خوی پيامبران الهی و برترين ارزش‌ها است،  یاد آور شد: پيامبر اكرم(ص)فرمود: آن كسی كه در زندگی انصاف را رعايت كند شبيه‌ترين افراد از نظر اخلاق با من است، پس با مردم منصفانه رفتار كن تا بركت و آبادانی به شما روی آورد و از ظلم و ستم پرهيز كنيد تا از خشم الهی در امان باشيد.

 

وی ادامه داد: توصیه به فعالیت‌های اقتصادی و کسب روزی در روایات به آن اشاره شده امام صادق علیه السلام می فرماید:« اَلتِّجَارَةُ تَزِيدُ فِي اَلْعَقْلِ»،تجارت خرد را می افزاید.

 

حجت الاسلام مهدوی با بیان اینکه برخی از اصول تجارت مهم است است مثل فراگیری دانش لازم تجارت و فهم دستورات دینی روشن است، ادامه داد: برای ورود به هر عرصه تحصیل دانش و فهم مسائل آن لازم و ضروری است.

 

وی خاطرنشان کرد: در تجارت آشنایی با مسائل اصلی و جزئیات بازار و نحوه انجام صحیح معاملات بسیار مهم است، بەطوری که نداشتن دانش کافی در بسیاری از موارد سبب آسیب های فراوانی می‌شود.

 

معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف لرستان خاطرنشان کرد: دستورات دینی و علمی اسلام در علم فقه و احکام شرعی تجارت می توان از مهمترین نیازهای دانشی یک تاجر و فعال اقتصادی مسلمان باشد ،که دانستن آن‌ها هم برای دنیا و هم در آخرت او تاثیر مستقیم دارد.

 

حجت الاسلام مهدوی افزود: نکته قابل توجه این است که دانستن احکام صرفاً برای داشتن روزی حلال نیست بلکه علاوه بر کسب حلال کمک می کند تا در بازار کسی ضرر نکند.

 

 در این کارگاه آموزشی که در اتاق اصناف خرم آباد وبه صورت هفتگی برگزار می شود، بازاریان لرستان با احکام تجارت آشنا می شوند.


دراین کارگاه آموزشی همچنین « ابراهیم بهروج» معاون علمی و مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص  اخلاق بازار به ایراد سخنرانی پرداختند.


همچنین  در این کارگاه که با حضور جمعی از بازاریان و اعضاءصنوف شهرستان خرم‌آباد برگزار شد بازاریان احکام تجارت و اخلاق بازار را فرا گرفتند.

کد خبر 1186033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha