سرقت ذخایر نفتی یمن؛ پروژه بزرگ آل سعود و آمریکا در خاورمیانه

ائتلاف سعودی درحالی به غارت ثروت های یمن از جمله نفت اقدام می کند که یمن در بدترین شرایط بحران انسانی در دهه اخیر قرار دارد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: در حالی مردم یمن در بدترین بحران انسانی در دهه اخیر به دلیل جنگ نابرابری که ائتلاف سعودی از هفت سال پیش آغاز کرده است، قرار دارد که این ائتلاف به سرقت ثروت یمن با قدرت سلاح روی آورده است.

 

مناف کیلانی، مشاور پیشین وزارت امور خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه نبأ درباره سرقت نفت یمن توسط ریاض می گوید: نفت عربستان روبه پایان است، اما یک منبع جایگزین دارد و آن نفت یمن است. از آنجایی که منابع نفتی هیچ مرزی در زیر زمین نمی شماسند، شرکت های نفتی از جمله فرانسه همچنان در جنوب عربستان فعالیت می کنند. طرف سعودی نیز سرقت نفت یمن را از مرزها انجام می دهد . این مسئله توافق شده است که حمایت و پوشش سیاسی تضمین شده توسط ایالات متحده آمریکا در ازای امتیازدهی عربستان که پس از سالها پنهان ماندن علنی شده است، وجود دارد. عربستان همچنین به توافقنامه ابراهیم پیوسته است تا روابط با اسرائیل که از دهه پیش آغاز شده است، رسمی شود.

 

کیلانی می گوید: زمانی که جوبایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سفر کند، پوشش جهانی بیشتر خواهد شد، زیرا این واقعیت است که بایدن از وعده های انتخاباتی خود مانند روسای جمهور دیگر آمریکا درباره حقوق بشر به خصوص در کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان صرف نظر کند. امروز این منافع حاکم بر روابط سیاسی است. واشنگتن می خواهد از طریق پمپاژ مستمر نفت عربستان بر ایران و روسیه فشار بیاورد.

 

منابع یمنی اعلام کردند: کشورهای ائتلاف سعودی، نفت یمن را می دزدند و پول آن را در بانک ملی واریز می کنند.

این منابع تاکید کردند: عربستان شبانه روز بدون درنظر گرفتن نیازهای کشور جنگ زده یمن و تحت محاصره و بیماری به سرقت نفت این کشور اقدام می کند. یمنی ها در شبوه و استان های مختلف از کمبود مشتقات نفتی رنج می برند، این درحالی استکه هزاران تن نفت خام یمن به سرقت می رود.

 

به گزارش این منابع، کشورهای ائتلاف سعودی از ورود گاز از مأرب جلوگیری می کنند. همچنین از ورود کشتی های مشتقات نفتی که از قوت مردم این سرزمین وارد می شود، جلوگیری می کنند.

پیش از این، یک منبع یمنی دیگر فاش کرده است که نیروهای ائتلاف سعودی نزدیک به 106 هزار تن از نفت خام یا تقریبا 950 هزار بشکه نفت خام را سرقت کردند. نفتکش غول پیکر SARASOTAA  از کره جنوبی وارد بندر بیرعلی در رضوم در استان شبوه شد.

 

این منبع یمنی اعلام کرد: این نفتکش با کمک کشتی واتر بلو از بندر فجیره امارت که از ابتدای سال در سال این بندر بوده است، پهلو گرفت. ارزش نفت غارت ده برای انتقال آن از بندر بیر علی بیش از 69 میلیون دلار معادل 68.5 میلیارد ریال یمن است.

در اواخر سال گذشته، یک اقتصاد دان یمنی اعلام کرد: واشنگتن و ریاض به دولت عبدربه منصور هادی برای جلوگیری از فعالیت های اکتشاف نفت رشوه دادند. ذخایر نفتی یمن بیشتر از کل کشورهای منطقه حوزه خلیج  فارس است.

 

این کارشناس به خبرگزاری الجزایر گفت که عربستان یک توافقنامه محرمانه با آمریکا امضا کرده است تا از استفاده یمن از ذخایر نفتی اش در طول 30 سال گذشته جلوگیری کند. مطالعات علمی و ارزیابی هایی که شرکت های حفاری بین المللی انجام دادند، نشان می دهد که ذخایر نفتی یمن بیشتر از مجموع ذخایر کشورهای خلیج فارس است.

برهمین اساس می توان گفت که عربستان و آمریکا خواهان ادامه جنگ یمن هستند، زیرا از این جنگ منافع عظیم نفتی را به دست خواهند آورد و پروژه های بزرگ خود را با سرقت نفت این کشور بهره برداری می کند.

کد خبر 1186094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha