دولت، صرفه اقتصادی مهاجرت از روستا را حذف کند

حجت الاسلام شا محمدی خواستار اجرای طرحهایی توسط دولت شد که مهاجرت از روستا صرفه اقتصادی نداشته باشد و گفت: مهاجرت از روستا تبدیل نیروی مولد به مصرف کننده همراه با آسیب ها و مشکلات مختلف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فریدونشهر، محمد جواد صفا در شورای اداری فریدپنشهر به احساس بی عدالتی اجتماعی مردم منطقه فریدونشهر اشاره کرد و گفت: منطقه فریدونشهر ، آب شرب چندین میلیون نفر شهروندان اصفهانی را تامین می کند ولی از منافع صنایع آب بر، محروم است و عوارض آلایندگی به این شهرستان تعلق نمی گیرد، انتظار شهرستان از این صنایع، هزینه برای زیر ساخت های فریدونشهر است.

فرماندار فریدونشهر با یاد آوری اینکه اهالی شهرستان فریدونشهر به کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند از ایجاد مانع توسط آب منطقه ای انتقاد کرد و افزود: اگر آب منطقه ای همچنان مانع از توسعه کشاورزی و دامپروری فریدونشهر شود و سرمایه گذارها بروند، توسعه جمعیتی در این شهرستان صورت نمی گیرد چنان که رشد منفی جمعیت از سال ۸۵ را تجربه کرده است.

وی مطالبه هفت هزار روستایی در پشتکوه  اول و دوم را گاز رسانی به ۶۰ هزار روستایی محروم بیان کرد  و ادامه داد: فریدونشهر شبکه فاضلاب ندارد و  دارای بستری سنگلاخی است که خروج پساب در سطح شهر ، سبب آزار ۱۴ هزار نفر شهروند فریدونشهری می شود و این طرح نیمه تمام تنها به تسریع در ماده ۲۳ نیاز دارد.

صفا خواستار تخصیص ۴۵۰لیتر به دلیل طرح خسارت ناشی از حفر چشمه لنگان به کشاورزان شد و بیان کرد: پروژه بوکان به وزوه که مردم پشتکوه دوم را از بن بست خارج می کند و این منطقه تنها راه خاکی روستایی استان اصفهان با چهار هزار نفر است.

فرماندار فریدونشهر خواستار تخصیص اعتبار بت پروژه ساخت تونل از محور کلوسه شد و اظهار کرد:روستای حیران که تنها روستای بدون راه است دارای ۳۰۰ نفر سکنه و حدود پنج هزار  دام است و جهاد کشاورزی برای ایجاد سد با هدف آبیاری سه هزار متر مربع اراضی با عدم اجازه آب منطقه ای روبه رو شده است.

وی در پایان اعتبار در نظر گرفته شده در سفر استانی رئیس جمهور به اصفهان را بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان بیان کرد

در ادامه حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی با اشاره به حدیثی از امیر المومنین خطاب به مالک اشتر مبنی بر اینکه حجابی بین مسئول ‌و مردم نباشد، گفت: وزیر بهداشت و درمان در سفر خود به فریدونشهر وعده احداث ساختمانی جدید بیمارستان و درمانگاه دیالیز را دادند.

امام جمعه فریدونشهر نداشتن مصلی نمازجمعه و غیر بهداشتی و ناایمن بودن مسجد جامع فریدونشهر ، نیاز به تعمیر خانه های عالم و اجاره ای بودن تنها کتابخانه  فریدونشهر را ازجمله مشکلات فرهنگی این شهرستان برشمرد و بیان کرد:جمعیت حدود ۲۴ هزار نفری عشایر نیاز به ساختمانی برای برگزاری مراسم های خود یا سرپناهی در هنگام حوادث دارد و رشد منفی جمعیت در این شهرستان به دلیل فقر با وجود داشتن امکانات است.

وی از تبلیغ گسترده گردشگری بدون ایجاد زیر ساخت های آن انتقاد کرد و‌ ادامه داد: شغل دائمی مردم فریدونشهر کشاورزی است اما با سیاست های غلط آب منطقه ای، آب شرب  روستای با فاصله ۱۰ کیلومتری زاینده رود، با تانکر تامین می شود، از طرفی گندم یا جویی که بخواهد با تانکر ۴۰۰ هزار تومانی آبیاری شود، به صرفه نیست و ملامت فقر این منطقه برای دولت ها است.

حجت الاسلام شامحمدی به ایجاد ۴۰۰ پرونده در مورد زمین های کشاورزی شهرستان فریدونشهر اشاره کرد و افزود: اداره منابع طبیعی یا موات کردن زمین های احیا شده مردم ، ظلم می کند و کمیسیون رفع تداخلات ایجاد  شود.

امام جمعه فریدونشهر در پایان خواستار اجرای برنامه ای با هدف صرفه اقتصادی نداشتن هجرت از روستا، شد و یادآوری کرد: مهاجرت از روستا به شهر تبدیل نیروی مولد به مصرف کننده  همراه با آسیب های اعتیاد و مشکلات معیشت و مسکن می شود./

کد خبر 1186521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha