باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد در بیرجند بازگشایی شد

باغ و عمارت رحیم آباد بعد از سه سال مرمت و بازسازی برای استفاده عموم بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «هادی شاهوردی» عصر امروز (۲۷ خرداد) در آیین بازگشایی باغ و عمارت رحیم آباد، اظهار کرد: مرمت و بازسازی این باغ مدت تقریبی سه سال است در حال انجام است که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است و آماده پذیرایی از بازدید مردم خراسان جنوبی است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به هزینه کرد ۹۵۰ میلیون تومانی برای بازسازی، مرمت و بهسازی باغ و عمارت رحیم آباد، گفت: مرمت بام سازی عمارت، اندود و مرمت گچ و تزیینات و نگهداری فضای سبز باغ از جمله اقدامات انجام شده است.

 

وی در ادامه باغ و عمارت رحیم آباد را از باغ های زنده و منحصر به فرد ایرانی معرفی کرد و افزود: برای تکمیل مرمت عمارت و نگهداری این باغ تاریخی شهر بیرجند در سطح ملی و فراملی به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم با آمادگی کامل پذیرای گردشگران باشیم.

 

شاهوردی با بیان اینکه اولویت بعد از بازگشایی باغ و عمارت رحیم آباد برپایی نگارخانه، نمایشگاه و حتی فروش صنایع دستی خواهد بود، عنوان کرد: تا حدامکان از این پس این اثر را برای استفاده حداکثری مردم به بخش خصوصی واگذار نخواهیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه فضای اصطبل خانه و فضای جنوب شرق باغ با مساحت حدود پنج هزار و ۸۰۰ مترمربع در اختیار بنیاد مستضعفان است که درخواست می شود با پیگیری به میراث فرهنگی واگذار شود، بیان کرد: آمادگی داریم در صورت واگذاری بحث بازارچه دائمی صنایع دستی را راه اندازی کنیمکه مقیاس استانی داشته باشد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۱ باغ مشابه این باغ تاریخی در سطح استان وجود دارد، گفت: تلاش می شود باغ های دیگر هم به بهره برداری مناسب برسد اما با توجه به اینکه در اختیار برخی سازمان ها از جمله دانشگاه و اوقاف و امور خیریه است که میراث فرهنگی اجازه ورود نداریم و شاید نتوانیم آنگونه که باید اقدامات عمرانی و خدمات ارائه دهیم که نیازمند همکاری این مجموعه ها هستیم.

 

 

کد خبر 1186666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha