ضرورت شناخت اماکن مذهبی عراق برای مبلغین و زوار

قطعا شناخت اماکن مذهبی عراق یعنی مرقد منور و مطهر ائمه (ع) و شهدای کربلا و صحابه بزرگوار به ویژه برای مبلغین و زوار از اهمیت زیادی برخوردار است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» مشتمل بر 99 صفحه نوشته «قاسم رضایی» از سوی انتشارات خرسندی برای سومین بار چاپ و روانه بازار کتاب شده است. کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» مشتمل بر پنج فصل با عناوین نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، بغداد، مدائن و سامرا است.

 

در فصل اول کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق»، نجف اشرف شامل حرم امام علی (ع)، فضایل و جایگاه، تاریخچه و بنای مرقد امام علی (ع)، درهای رواق ها، ایوان ها، دیوارهای صحن، درهای صحن، مسجدهای نجف، قبرستان وادی السلام، مقبره بزرگان و عالمان دین، قبرهای صحابه و تابعین، مرقد هود و صالح، مزار حاکمان و دولتمردان و آثار تاریخی نجف بررسی شده است.

 

فصل دوم به کوفه، موقعیت جغرافیایی، تاریخی و فضیلت کوفه پرداخته است. آثار اسلامی و اماکن کوفه، مسجد کوفه، محراب و مقام های مسجد کوفه، مقابر یاران اهل بیت، سایر مسجدهای مشهور کوفه، خانه امام علی (ع)، دارالعماره و مرقد زید بن علی (ع) در این فصل تبیین و تشریح شده است.

 

فصل سوم به کربلا، موقعیت جغرافیایی، جایگاه و فضیلت کربلا پرداخته است. آثار و اماکن حرم مطهر، رواق ها و شبستان های حرم مطهر، بارگاه و مرقد حضرت ابوالفضل العباس (ع)، سایر مقبره ها و مزارات کربلا، مزار یاران امام حسین (ع)، امامزاده ها، قبور پادشاهان و رجال سیاسی و آثار تاریخی کربلا از جمله مباحثی است که نویسنده در این فصل به آن اشاره کرده است.

 

قاسم رضایی در فصل چهارم این کتاب به کاظمین، بغداد و مدائن و موقعیت جغرافیایی آنها اشاره داشته است. قبور علما و پادشاهان در کاظمین و بغداد، مساجد شهر کاظمین، قبر و زیارتگاه های بغداد، نایبان چهارگانه حضرت مهدی (عج)، مسجد براثا، ایوان کسری، آرامگاه سلمان فارسی و آرامگاه حذیفه بن الیمان در این فصل تشریح شده است.

در فصل پنجم به سامرا، موقعیت جغرافیایی و تاریخی و قبرهای خاندان عسکرین در سامرا پرداخته شده است. رواق ها و ایوان ها، گنبد و مناره ها، سرداب غیب، قبرهای امامزاده ها، علما، بزرگان دین، خلیفه ها و امیران و مسجدهای تاریخی سامرا از جمله مسجد جامع و جامع ابی دولف در این فصل تشریح شده است.

 

«قاسم رضایی» در مورد هدف خود از نگارش کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» گفته است: استقبال گسترده زائران مشتاق عتبات عالیات در سال های اخیر به ویژه در اربعین سالار شهیدان و مناسبت های دیگر و گسیل کاروان های سازمان یافته از سراسر کشور پهناور ایران اسلامی به عتبات عالیات بر هیچ کس پوشیده نیست اما آنچه حقیر را به تالیف این مجموعه ترغیب کرده، بعد از خلوص نیت، صفای باطن و زیارت با معنویت این است که قطعا شناخت اماکن و مشاهد مشرفه در کشور برادر و دوست عراق یعنی مرقد منور و مطهر ائمه (ع) و شهدای کربلا و صحابه بزرگوار از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه برای مبلغین و دیگر زوار عزیز.

 

این نویسنده اظهار داشته است: البته در مورد عتبات عالیات بزرگان اهل فن قلم زده اند مانند «میراث کربلا» نوشته سلمان هادی آل طعمه و «عتبات عالیات» اثر دکتر اصغر قائدان اما برخی از کتب قدیمی در دسترس نیست و برخی هم بسیار سنگین و عجیب هستند. بنده سعی کردم ضمن خلاصه گویی و گزینش مطالب اصلی در عین حال اطلاعات کافی و لازم را به مخاطب منتقل کنم.

 

در قسمتی از کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» می خوانیم: مقام و مرقد حضرت ابوالفضل علمدار کربلا و یار باوفا و برادر فداکار امام حسین (ع) در 300 متری شمال حرم آن حضرت قرار دارد یعنی جایی که حضرتش به شهادت رسید. از دیرباز به موازات توجه و عنایت به ساخت، توسعه و تزیین حرم امام حسین (ع) همواره به این مرقد مطهر نیز بذل توجه شده است. اگرچه نخستین بقعه و بنا و گنبد حرم را عضدالدوله در قرن پنجم هجری ساخت اما از قرن های نخستین اسلامی به این مرقد توجه ویژه ای شده است. پس از بنای عقبه و بارگاه توسط عضدالدوله پادشاهان صفوی عنایت خاصی نسبت به این مکان مقدس داشتند و تحولات چشمگیری در بنا و سعی وافری در بازسازی آن به عمل آوردند. شاه طهماسب صفوی در 1032 قمری با کاشی های زیبا به تزیین گنبد پرداخت و ضریحی روی صندوق خاتم نصب کرد و آن را روی قبر قرار داد. او همچنین رواق صحن را تعمیر و بازسازی کرد و برای فرش کردن حرم فرش های گرانبهایی ارسال کرد.

 

در قسمتی از این کتاب آمده است: برای مسجد کوفه فضیلت های فراوانی نقل شده است. از امام باقر (ع) روایت است« اگر مردم می دانستند در مسجد کوفه چیست، هر آینه زاد و توشه سفر از مکان دور بر می داشتند، به درستی که نماز واجب در آن برابر با یک حج و نماز نافله برابر یک عمره است».

همچنین امام صادق (ع) فرموده اند« هیچ بنده صالح و پیامبری نیست مگر آنکه در مسجد کوفه نماز گذارده باشد. قبله این مسجد باغی از باغ های بهشت است. نماز خواندن در آن برابر با هزار نماز و نافله در آن برابر با 500 نماز و نشستن در آن بدون تلاوت قرآن و ذکر نیز عبادت است».

 از رسول خدا (ص) نقل شده است« مسجد کوفه مسجد پر برکتی است که خداوند آن را برای اهلش برگزیده است».

 از امام صادق (ع) نقل است« نماز در چهار مکان می تواند تمام خوانده شود:

1- مسجدالحرام 2. مسجد النبی 3. حرم امام حسین 4. مسجد کوفه. نیز از ایشان نقل شده است در روز قیامت از این مسجد 70 هزار نفر بدون حساب به بهشت می روند.

 

 گفتنی است، کتاب «مختصری از جغرافیای اماکن مذهبی عراق» نوشته «قاسم رضایی» در شمارگان دو هزار نسخه با قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی برای سومین بار چاپ و روانه بازار کتاب شده است. 

 

 

کد خبر 1186726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha