فقدان حمایت مالی نظام بانکی از صنعت از مشکلات بخش صنعت فارس است

رازقی گفت: کمبود نقدینگی و فقدان حمایت مالی نظام بانکی از صنعت و جریمه های سنگین و ... از مشکلات بخش صنعت استان فارس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «جمال رازقی»، امروز (شنبه 28 خرداد) در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و مدیران استان فارس با فعالان اقتصادی فارس گفت: کمبود نقدینگی و فقدان حمایت مالی نظام بانکی از صنعت و جریمه های سنگین و ... از مشکلات بخش صنعت استان است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: مشکل اصلی صنعت و معدن کشور، تامین نقدینگی بخش تولید است و تورم و بی ثباتی کلان اقتصادی گریبان بخش تولید را گرفته و دخالت های مستقیم دولت در بازار نیز روند رشد سرمایه گذاری را منفی کرده است.

وی اضافه کرد: تحریم ‌های ظالمانه نیز موجب کاهش شدید سرمایه‌ گذاری شده و علیرغم رشد مثبت موجودی کل سرمایه خالص ماشین آلات و ساختمان، شاهد روند نزولی رشد آن هستیم که از پنج و سه دهم درصد در سال 91 به دو دهم درصد در سال 1401 می رسد.

رازقی تصریح کرد: در این شرایط قانون معافیت  گمرکی واردات ماشین آلات و لوازم مورد نیاز برای بخش صنعت و معدن حذف شده قیمت پایه محاسبات گمرکی نیز از چهار هزار و 200 تومان به ۲۴ هزار و 500 تومان رسانده می شود و این امر موجب شده تا نرخ استهلاک ماشین ‌آلات تولیدی واحدهای صنعتی از نرخ سرمایه گذاری آن بالاتر شود.

وی ادامه داد: برای حل حل عارضه ها مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع  توسط بانک ها به اتحاد و همراهی تمام دستگاه های اجرایی کشور نیاز داریم و شرکت شهرک های صنعتی به بهانه بند 2 ماده پنج آئین نامه اجرایی ماده 61 قانون رفع موانع تولید از مصوبات کارگروه تسهیل نباید شانه خالی کنند .

رازقی تصریح کرد: کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی باید در مورد عدم تمکین به مصوبات ستادهای تسهیل تولید چاره اندیشی کند.

وی ادامه داد: در قراردادهای شرکت شهرک صنعتی، مرجع باید به مراکز داوری اتاق های بازرگانی،  سازمان های  صمت استان ها و یا استانداری ها واگذار شود.

رازقی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تامین ‌اجتماعی نیز گفت: کارکنان تحت پوشش تامین اجتماعی در طول اشتغال خود، ماهانه 30 درصد از مزد خود را در قالب حق بیمه سهم کارگر و کارفرما به‌ حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرده ‌اند و اکنون طبق قانون، پرداخت حقوقشان از محل منابع سازمان تامین اجتماعی و با نظر شورای ‌عالی کار می خواهند باشد.

وی تصریح کرد: دولت حق نداشته در مورد مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی که در حقیقت سپرده خودشان در صندوق سازمان است و آن را طلب کرده اند به صورت افزایش 10 درصدی عمل کند.

کد خبر 1186934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha