مردمی کردن اقتصاد، راه پیروزی ایران است/ دولت، بستر سازی می کند

رضایی با یادآوری این موضوع که حضور مردم در جنگ نظامی و ایستادن آنها در کنار دولت و نیروهای نظامی سبب پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس شد، گفت: مردمی کردن اقتصاد، راه پیروزی ایران در جنگ اقتصادی است و وظیفه دولت، بستر سازی این حضور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از غرب استان اصفهان، محسن رضایی در نشست بصیرتی بسیج که در فضای مجازی به مناسبت برگزاری  کنگره ملی شهدای جامعه عشایری کشور صورت گرفت، گفت: عشایر ایران مانند شمع درخشانی در طول تاریخ پر افتخار و طولانی ایران می درخشند و همیشه در خط دفاع مقدم ایران و اسلام بودند.
 

معاون اقتصادی رئیس جمهور با یادآوری اینکه عشایر در زمانی که ارتش و سپاه در اوایل دفاع مقدس آمادگی کامل نداشتند و در حال سازماندهی بودند، نقش عشایر تعیین کننده بود، بیان کرد: عشایر مسلح  و آشنا به جنگ و مرد جنگیدن بودند لذا تجارب خود را در هنگام حمله عراق به ایران  همانند یک ارتش آماده را به خط مقدم جبهه رساندند و از روزهای اول، عشایر در نبرد حضور داشتند.

وی به حضور عشایر ایران در دفاع از حرم و در کشورهای سوریه و عراق اشاره کرد و افزود: عشایر ایران مبنا، مرکز و کانون عشایر سوریه و عراق شدند و آنها را وارد دفاع از سرزمین خودشان کرد و تجارب خود را منتقل کرد.

رضایی با بیان اینکه ایران امروز در یک جنگ اقتصادی نامشروع، ناجوانمردانه و غیر انسانی قرار دارد و غذا، گندم و‌نفت و گاز ایران تحریم است، تشریح کرد: بهانه تحریم ایران، پیشرفت ایران،  پیش قدم نشدن در علم و فناوری و کسب قدرت است، جنگ اقتصادی سالها شروع شده است و تا امروز، دشمن شکست خورده است اما ایران به دنبال پیروزی های بزرگتر یعنی قرار گرفتن  مردم در وضعیت بهتری از رفاه، تولید، تجارت و درآمد با وجود ادامه داشتن تحریم ها است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور فرمول موفقیت ایران در تحریم ها را به صحنه آمدن مردم در اقتصاد و مشارکت در تولید و تجارت بیان کرد و ادامه داد: دولت ایران، توانست با کمک مردم، جنگ هشت ساله را پیش ببرد و جنگ را مردمی کرد و بسیجی و عشایر در کنار پاسدار و ارتشی، دفاع کردند و دولت و مردم در این دفاع، همسنگر و همراه شدند و در یک خط دفاع علیه ارتش بعث عراق حضور داشتند و توانستند آنها را شکست دهند.

وی بر نقش  موثر مردم در جنگ اقتصادی همانند  جنگ نظامی تاکید کرد و تبیین کرد: مردم به معنای بخش خصوصی، کار افرینان، تجار، کسبه، اصناف، دانشجویان و حتی دانش آموزان است و امروز همخانه ای می تواند سنگری در جنگ اقتصادی باشد و با کسب کار خانگی خود، به تولید و تجارت کشور کمک کند.

رضایی با یادآوری اینکه عشایر کلید پیروزی ها علیه قاجار و پهلوی بودند، امروز نیز مي توانند نقش تعیین کننده داشته باشند، تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی به دلیل حضور مردم بوده است و اگر  مردم در دفاع مقدس حضور نداشتند، امروز توانايی ساخت پهباد و موشک و تانک را نداشتیم از این رو حضور مردم در اقتصاد، سبب پیروزی می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به وسعت سرزمین زندگی عشایری ایران اسلامی و توانايي آنها در دامداری، کشت گیاهان دارویی تا کسب و کارهای شیلات، گفت: عشایر سهم مهمی از تولیدات غذایی ایران را در دل کوه و صحرا تولید  می کنند ولی اقتصاد عشایر باید از حالت سنتی خارج  و همراه فناوری ها، ابتکارات، و با برنامه ریزی های جدید شود.

وی با تبیین اینکه خانواده عشایری با وضعیت کشاورزی و دامداری سنتی در آمد چندانی ندارد مگر اینکه از شیوه های جدید بهره ببرد، اظهار کرد: سرزمین وسیعی در اختیار عشایر قرار دارد و می تواند تولید غذای میلیون ها ایرانی را بر عهده بگیرد و با فروش آنها، تولیدات شهری را به خانه عشایری خود ببرد و اثر بهتری از شهر و روستا داشته باشد.

رضایی با پیش بینی این موضوع که امکان مهاجرت معکوس از شهرها به جامعه عشایری با توجه به مشکلات محیط زیستی در آینده  وجود دارد تاکید کرد: عشایر با  دارا بودن وسعت سرزمینی و در شرایط خاص محیط زیستی، ضمن زندگی در جامعه عشایری، کمکی به کسب در آمد ملی باشند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور وظیفه دولت را برنامه ریزی برای به میدان آمدن مردم، ذکر کرد و افزود: مردم همانند حضور در دوران انقلاب، با حضور در اقتصاد، تولید و تجارت، ضمن تغییر وضعیت زندگی خود، زندگی ملت ایران تغییر دهند.

وی با تاکید بر این موضوع که وظیفه دولت را آماده کردن زمینه ها و بسترهای مشارکت مردم ایران است، اظهار امیدواری کرد: عشایر همان طور که در جنگ نظامی، افتخار افریدند، امروز در جنگ اقتصادی پیروز شوند.

کد خبر 1187324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha