آسیب های اجتماعی نتیجه کم کاری های فرهنگی است

علی گو با بیان اینکه موضوع کودکان کار چهارراه آسیب های اجتماعی است، گفت: صدر فعالیت های ما باید موضوعات فرهنگ سازی، آموزشی و اطلاع رسانی باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمود علی گو امروز دوشنبه 30 خرداد در نشست خبری نخستین رویداد ورود کودکان ممنوع که در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: مسئله کودکان کار و خیابانی امروز مسئله ای است که در تمام شهرهای کشور با آن درگیریم. مسئله کار کودک مسئله قدیمی است و فقط آن چیزی نیست که ما سر چهارراه ها می بینیم. بخش عمده ای از کودکان کار بر سر زمین های کشاورزی در کارگاه ها و مراکز صنعتی و معدنی مشغول کار هستند.

 

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بخشی از کودکان کار کودکان زباله گرد هستند، عنوان کرد: زباله گردی نه فقط برای تامین غذا بلکه به عنوان یک صنعت در حال استفاده از کودکان است. در اینجا لازم است که از حق کودک دفاع کنیم، این دفاع یک دفاع عمومی است نه ساختاری. بخشی از کودکان کار کودکانی هستند که دستفروشی، گل فروشی و فال فروشی می کنند؛ این دسته هم با چالش های خاصی مواجه هستند چون خیابان جای کودک نیست، چهارراه جای کودک نیست.

 

وی اظهار داشت: در ارتباط با کودکان کار یک تصویرسازی شخصی دارم و آن این است که موضوع کودکان کار و خیابان چهارراه آسیب های اجتماعی است. کودک محصول رخدادها و تقاطع های آسیب های اجتماعی است که نتیجه اش این است که بر سر چهارراه قرار بگیرد.

 

علی گو با طرح این سوال که چرا حوزه هنر باید در بخش آسیب های اجتماعی وارد شود، تصریح کرد: در بررسی های یک و نیم گذشته به این نتیجه رسیدیم که مسئله فرهنگ، آموزش و شناخت صحیح از کودکان کار و خیابانی حائز اهمیت است. لازم است که ده ها و صدها از این نوع برنامه های فرهنگی و هنری که مرتبط با محتواسازی است، درگیر مسایل اجتماعی شوند. یک گرافیست به من گفت هر یک هزار تومانی که از پنجره ماشین بیرون رود، کودک را در باتلاق آسفالت فرو می برد؛ این تصویرسازی قشنگی بود و نشست می دهد که چقدر ما با هنر می توانیم توجه مردم را به معضلات اجتماعی جلب کنیم.

 

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن تشکر از دست اندرکاران رویداد ملی گرافیک ورود کودکان ممنوع خاطرنشان کرد: دغدغه ما با یک برنامه تمام نمی شود. این برنامه باید اولین برنامه هنری در حوزه کودکان کار و خیابان باشد. مسئله آسیب های اجتماعی زاییده شده فرآیندهای موجود خود ماست. مسایل و معضلات اجتماعی نتیجه کم کاری های فرهنگی است. در حقیقت کج کاری ها در عرصه های مختلف باعث بروز آسیب های اجتماعی شده است. بر این اساس صدر فعالیت های ما باید فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی باشد.

 

گفتنی است، کارگاه های رویداد ملی گرافیک ورود کودکان ممنوع 8، 9 و 10 تیر در دانشگاه هنر برگزار می شود و آیین اختتامیه آن در دهم تیر ماه برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 1187585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha