راهکارهای رفع آسیب های اجتماعی باید تبدیل به فرهنگ شود

ضامنی با بیان اینکه در زمینه کودکان کار باید روی فرهنگ عمومی سرمایه گذاری کنیم، گفت: تا وقتی راهکارهای اجتماعی به لایه های فرهنگ عمومی تبدیل نشود، کار خاصی صورت نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، داود ضامنی امروز دوشنبه 30 تیر در نشست خبری نخستین رویداد ورود کودکان ممنوع که در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: موضوع کودکان کار و خیابانی یک ابرچالش در حوزه آسیب های اجتماعی است که نمی توانیم آن را به یک یا دو عامل تقلیل دهیم. شش ماه است که بر روی این موضوع مطالعه می کنیم و هرچه جلوتر می رویم با ابعاد پیچیده تری مواجه می شویم.

 

مدیر دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری بیان کرد: بخشی از معضلات و مشکلات اجتماعی به خاطر کم کاری ها و تصمیمات نادرست است. یک بخش آن به ساختار حقوقی کشور بر می گردد، بخش دیگر به دلیل نحوه دخالت مردم در کاهش آسیب های اجتماعی است. بخش دیگر مشکلات اجتماعی به خاطر تعاریف آسیب ها و معضلات اجتماعی است.

 

وی اظهار داشت: شاید هنرمندان نسبت به اساتید دانشگاه و متخصصان علوم اجتماعی درک بهتری از آسیب های اجتماعی داشته باشند و بتوانند معضلات اجتماعی را به خوبی در قالب های هنری ارایه دهند. در مجموع مطالعاتی که در حوزه کودکان کار انجام دادیم، چهار صفحه تعریف در مورد کودکان کار داریم. کارشناسان راهکارهایی برای کنترل و کاهش این موضوع ارایه دادند. تا زمانی که این راهکارها به فرهنگ تبدیل نشود و به لایه های فرهنگ عمومی مبدل نشود، کار خاصی انجام نمی شد. 

 

ضامنی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد کودکان کار و خیابانی فقط به کلان شهرها محدود نمی شوند، تصریح کرد: تنها راهکار رفع این مسئله این است که بر روی فرهنگ عمومی سرمایه گذاری کنیم. هنرمندان می توانند نقش اثرگذار و جدی در این میان داشته باشند. از دست اندرکاران رویداد ورود کودکان ممنوع تشکر می کنم و از اهالی رسانه خواهش می کنم به این موضوع به عنوان مسئولیت اجتماعی نگاه کنند. کودکان کار و خیابانی از کره مریخ نیامدند و همه فرزندان ایران هستند.

 

مدیر دفتر ارزیابی و پایش حوزه هنری با بیان اینکه نگاه حوزه هنری فارغ از جنسیت و قومیت است، خاطرنشان کرد: برخی از اتباع بیگانه در کشور ما زندگی می کنند که متاسفانه در چرخه کودکان کار گیر کردند. باید این عزیزان با نگاه انسانی دیده شوند. پدیده کودکان کار نباید دستمایه ابزارهای سیاسی شود. یک مستند انتقادی در مورد نقش سازمان های اجرایی در مشکلات و معضلات اجتماعی از سوی حوزه هنری قزوین در حال تولید است.

 

ضامنی عنوان کرد: ما در موضوع معضلات اجتماعی و مسئله کودکان کار و خیابانی از ظرفیت فیلم کوتاه و فیلم صد ثانیه ای نیز استفاده کردیم. دیروز جلسه ای با دوستان در سازمان سینمایی داشتیم. در آینده نزدیک یک کنفرانس خبری خواهیم داشت که چطور بتوانیم از فیلمسازان کمک بگیریم در مورد کودکان کار و خیابانی.

 

گفتنی است، نخستین رویداد ملی گرافیک ورود کودکان ممنوع با موضوع معضلات اجتماعی پیرامون کودکان کار و خیابانی در بخش های پوستر، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور به همت حوزه هنری استان تهران، سازمان بهزیستی، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دانشگاه هنر و هیئت هنر برگزار می شود. کارگاه های این رویداد 8، 9 و 10 تیر از ساعت 9 تا 19 در دانشگاه هنر برگزار می شود و آیین اختتامیه این رویداد دهم تیر ماه برگزار خواهد شد.

 

کد خبر 1187595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha