تشکیل اولین فراکسیون دیپلماسی فرهنگی در مجلس

منتظری با اشاره به گره گشایی دیپلماسی فرهنگی در روابط خارجی از تشکیل اولین فراکسیون دیپلماسی فرهنگی هدف با دیپلماسی پارلمانی و گره گشایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در همایش دیپلماسی فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ به معنای تمامیت رشد و بالندگی است، گفت: فرهنگ فصل ممیز جوامع بشری است و نشان دهنده خطوط اشتراک میان ملت هاست و حض و سهم و بهره هر کشوری از این سرمایه معنوی متفاوت است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران اسلامی به دلیل پیشینه، سبقه، جامعیت و جذابیت فرهنگی از دیگر کشورها در این زمینه گوی سبقت را ربوده است و فرهنگ یکی از بزرگترین مزیت های نسبی این مرز و بوم به شمار می رود که اگر آن را قدر بدانیم در عرصه روابط خارجی می توانیم به درستی از آن استفاده کنیم.

 

منتظری تصریح کرد: اگر مفهوم فرهنگ را به درستی درک کنیم و در عرصه روابط خارجی از آن به درستی استفاده کنیم بر صدر روابط دیپلماسی فرهنگی خواهیم نشست و می توانیم نظام و تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.

 

وی گفت: اگر به حوزه فرهنگ در حوزه روابط خارجی توجه کنیم با گونه هایی دیگر از فرهنگ آشنا می شویم که البته گونه های فرهنگی دیپلماسی به حساسیت نظامی و سیاسی نیست اما باید بدانیم جذابیت دیپلماسی فرهنگی بیشتر و موثرتر است و می تواند گره های پیش رو را با تکیه بر این روابط سالم فرهنگی میان سایر کشورها باز کند.

 

وی یادآور شد: دیپلماسی فرهنگی در حاشیه است و در متن نیست و غبار غفلت بر آن نشسته است. باید غبار فرهنگی را از آن کنار بزنیم و بر ظرفیت های فرهنگی تاکید کنیم.

 

وی گفت: فرهنگ اجزا و ارکانی دارد که با استفاده از این ظرفیت های فرهنگی متناسب با شرایط خاص جغرافیایی و پیوست فرهنگی هر کشور باید از آن استفاده شود و نمی توان با یک نسخه فرهنگی واحد با جهان حرف زد و باید در دیپلماسی فرهنگی به ذائقه ها توجه کنیم.

 

منتظری ادامه داد: با دیپلماسی فرهنگی می تنوانیم پیام ها را منتقل کنیم و هنر به عنوان عطیه الهی است که می توان در این زمینه با استفاده از این ابزار در دیپلماسی فرهنگی و دعوت از سایرین در این زمینه بهره ببریم.

 

وی با اشاره به تنوع قومی در کشور گفت: تنوع قومی در ایران شبیه تنوع رنگ در رنگین کمان است که در عین کثرت از وحدتی محکم سخن می گوید که ما می توانیم در دیپلماسی فرهنگی از این کثرت و وحدت استفاده کنیم که متاسفانه از آن بهره ای نمی بریم.

 

وی دین، اخلاق، مفاخر و مشاهیر از دیگر ارکان دیپلماسی فرهنگی برشمرد و افزود: این مشاهیر باید به میراث جهانی تبدیل شوند و ما در مجلس اولین فراکسیون دیپلماسی فرهنگی با هدف دیپلماسی پارلمانی و گره گشایی را تشکیل دادیم.

کد خبر 1187621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha