روابط خارجی فرهنگی باید بتواند فضای ایران هراسی را به فضایی مثبت در جهان تبدیل کند

حجت الاسلام عاملی با اشاره به انواع هراس ها و برنامه دشمن در این زمینه در مورد ایران گفت: روابط خارجی فرهنگی باید انواع هراس ها نسبت به ایران را به فضایی مثبت در جهان تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش دیپلماسی فرهنگی با اشاره به مفاهیم صلح جهانی گفت: استفاده از این مفهوم در سطح جهانی زیاد شده است و در مواردی برای توسعه نگاه سلطه تعاریف متفاوتی از این مفهوم ارایه شده است. در حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز بهتر است از واژه روابط خارجی فرهنگی استفاده کنیم. قدمت روابط خارجی فرهنگی در حوزه فرهنگ بسیار طولانی است و ادیان الهی و انبیای الهی مفاهیم بی شماری را در این زمینه به ملت ها منتقل کردند که از جمله این مفاهیم، مفاهیمی است که توسط نبی خدا به دنیا منتقل شده و از اروپا، اسپانیا و آفریقا در سطح جهان به گوش می رسد.

 

وی با بیان اینکه شیعه زبان ادیان الهی جهانی را به دنیا منتقل کرده است، تصریح کرد: این پیام اکنون جهانی شده است و بهتر است در این زمینه جهانی سخن بگوییم و جهانی فکر کنیم.

 

وی با بیان اینکه روابط خارجی، تعامل فرهنگی در نگاه مفهومی و نظری ارکانی را بیان می کند که روابط با مردم و روابط با دولت ها در این موضوع گنجانده می شود، گفت: روابط با مردم و دولت ها هر دو جایگاه مهمی دارند به خصوص برای جمهوری اسلامی در حوزه روابط ظلم بزرگ جهانی شده است و نگاه استعماری آمریکا در این حوزه نسبت به جمهوری اسلامی ایران خلاهایی را ایجاد کرده است و امروز ایران با چند هراس مواجه است.

 

وی ادامه داد: مقوله های هراسناک بازنمایی ایران در جهان، انقلاب هراسی، اسلام هراسی، شیعه هراسی و برجسته سازی برخی رفتارها در ایران از جمله این هراس ها است.

 

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: واژه انقلاب هراسی با ترور شخصیت ها و دیگران پیوند زده شده در حالی که واژه انقلابی در قرآن بر استقامت بر ارزش ها، اصول زندگی متعالی و ارزش ها تاکید دارد. ارزشی که بر سبک زندگی اسلامی، روابط سالم اجتماعی و عدالت به عنوان بنیان مهم دیپلماسی فرهنگی را ترسیم می کند.

 

وی در مورد اسلام هراسی گفت: بحث اسلام هراسی به عنوان مفهومی که منشأ ظلم های بسیار برای اقلیت های مسلمان در کشورهای مختلف قرار گرفته است و شیعه هراسی یکی دیگر از هراس هایی است که در پی آن عنوان می شود.

 

وی ادامه داد: امروز نام عاشورا در جستجوگرهای فضای مجازی با صفحاتی خون آلود از قمه زنی عنوان می شود که حماسه بزرگی مانند عاشورا با تمام ارزش های انسانی را با یک مهندسی کاملا تعریف شده تبیین می کند که این الگوریتم ها قابل تعریف هستند.

 

وی در مورد هراس دیگر در مورد رفتارها در ایران اظهار کرد: دشمن امروز رفتارهایی را در ایران برجسته سازی می کند که معرف شخصیت مردم ایران نیست و این همان تاکیدی است که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم با توجه به ظرفیت های انقلاب در توسعه خدمات مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، صیانت از مظلوم و سایر ابعاد و دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کردند و تمام تلاش دشمن این است که جامعه ایران از درون فروپاشیده نشان دهد و هدف دیگر دشمن از این رفتار ایجاد فضای تهدید در جامعه است.

 

وی تصریح کرد: روابط خارجی فرهنگی باید بتواند فضای هراس را تغییر و به فضای مثبت در جهان تبدیل کند، فضایی که نگرانی جهانی و هراس جهانی در آن تحت تاثیر ارتباطات مثبت قرار گیرد.

 

وی گفت: ارتباط باعث رفع اختلاف می شود و تمام کسانی که در این زمینه باور غلط داشته اند وقتی وارد ایران شدند و بازنمایی تصاویر را مشاهده کردند با دروغ بزرگ ایران هراسی مواجه شدند.

 

وی در مورد تعامل فرهنگی با سایر کشورها گفت: این تعامل نیازمند هدف گذاری است و در بسیاری از موارد ما هدفی را دنبال نمی کنیم که البته باید از تاثیر هنجارهای سیاسی دقت کنیم. هدف گذاری روابط فرهنگی خارجی باید تمدن نوین اسلامی باشد که به عنوان یک مفهوم پذیرفته شده تبدیل شود که گام اول در این مسیر علم و پژوهش است. تمدن نوین اسلامی بنیانش بر علم و دانش است.

 

وی یادآور شد: عزت ملی در روابط خارجی یکی از اصول دیپلماسی فرهنگی است که به عنوان یک مبنا دیده می شود که در این زمینه راهبرد اصلی، معرفی سبک زندگی اسلامی و پرهیز از سبک زندگی غربی است.

 

وی یادآور شد: در تعامل فرهنگی خارجی هدف ما تمدن نوین اسلامی است که باید رای و سبقه الهی داشته باشد و نشان دهنده پیروی ما از حقیقت الهی باشد. در این زمینه باید از ظرفیت های فضای مجازی استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1187655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha