در توسعه دانش بنیان و فناوری خلاق، نیازمند فرهنگ سازی، نیازسنجی و ایده پردازی هستیم

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در توسعه دانش بنیان و فناوری خلاق، نیازمند فرهنگ سازی و نیازسنجی و ایده پردازی هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست خبری با موضوع «توسعه خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق و دانش بنیان» با توجه به تأکید اخیر رهبری و شعار سال در مرکز همایش های غدیر با اشاره به اینکه خانه خلاق و نوآوری از طرف دفتر تبلیغات اسلامی تاسیس شده و حمایت از ایده ها و خلاقیت را عهده دار است اظهار داشت: باید موضوع فناوری خلاق در کنار دانش بنیان ها در کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق پیرامون زیست بوم خلاق و پیشران و دانش بنیان اظهار داشت: سال 1401 به عنوان دانش بنیان مزین شده و حمایت های رهبری در مورد دانش بنیان نیز از سال 82 آغاز شد و ایشان همواره تاکید داشتند که امور کشور باید دانش بنیان شود.

 

وی در مورد نسل های فناوری عنوان کرد: فناوری اتفاق بزرگی است که توسط بشر اتفاق افتاده و 4 نسل را می توان در این زمینه نام برد؛ نسل اول متکی بر ابزارهای مکانیکی بود و سالیان درازی به طول انجامید که بشر با آن زندگی کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: در نسل دوم الکترونیک و برق و بخار به آن اضافه شد و انقلاب صنعتی شکل گرفت و صنایع، زندگی بشر را دگرگون کردند، همچنین در نسل سوم نیز اینترنت و صنعت دیجیتال ظرفیت های زیادی به وجود آورد و انقلاب دیجیتال شکل گرفت و تحولات زیادی را به وجود آورد.

 

وی خاطرنشان کرد:امروز وارد نسل چهارم فناوری شده‌ایم که در آن دانش بنیان‌ها معنا پیدا می‌کنند و دانش بنیان‌ها در بستر تاریخی پیشرفت علم معنا پیدا کرده‌اند.

 

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: در فرآیند نسل چهارم فناوری باید درک بهتری نسبت به این نسل پیدا کنیم،در این نسل دانش‌بنیان‌ها معنا پیدا می‌کنند.

 

وی افزود:به استفاده علم در توسعه و تولید ثروت از دانش سخت را دانش‌بنیان می‌گویند و آنچه در حوزه دانش اجتماعی و دانش نرم وجود دارد را صنایع خلاق گفته می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قطبی عنوان کرد: در این مسیر دانش علوم کفایت نمی‌کند بلکه دانش باید به الگوها، سیستم‌ها و نظام واره‌ها تبدیل تا به قدرت عاقله برای مدیریت جامعه تبدیل شود.

 

وی بیان کرد: دنیا و مدیریت فناوری به سمتی رفته است که به جای اینکه اینترنت و تکنولوژی را با قانون مدیریت کنند با تکنولوژی مدیریت می‌کنند.

 

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: دانش بنیان در عرف امروز آن چیزی است که به سمت فنی، مهندسی و تولید و تکنولوژی‌های سخت در پزشکی، ارتباطات، کشاورزی و صنعت پیش می رود و ادبیات رایج جامعه در حال حاضر همین است.

 

وی تصریح کرد:قم طرفیت پیشرو شدن در فناوری نرم را دارد چرا که دارای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های مرتبط با علوم اسلامی و انسانی و بزرگترین شبکه دانشگاهی بین المللی در قم همانند جامعه المصطفی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: دانش بنیان یک نیاز و یک ضرورت مهم است، در حال حاضر 7 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است، با توجه به ظرفیت بین المللی قم این ظرفیت وجود دارد که به قطب تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه در توسعه دانش بنیان و فناوری خلاق، نیازمند فرهنگ سازی و نیازسنجی و ایده پردازی هستیم خاطرنشان کرد: در هر حوزه‌ای بخواهیم دانش‌بنیان پیشرفت کند نیازمند صنایع خلاقیم.

 

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: اقتدار مبتنی بر قانون، اقتدار مبتنی بر پول و ثروت و اقتدار مبتنی بر علم دانش سه اقتدار در دنیا هستند که در اکثر کشورها این سه اقتدار در دست حکومت‌ها می باشند، اما دانش‌بنیان به دنبال این است که اقتدار مبتنی بر ثروت و دانش را به دست مردم بدهد.

 

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد محمدصادق معاون آموزش و فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق در این نشست عنوان کرد: خانه‌ خلاق و نوآوری اشراق فعالیت خود را از یک سال و نیم قبل آغاز کرده که در چهار رکن فعالیت دارد و رکن نخست این فعالیت‌ها ادبیات سازی و ایده پردازی بین طلاب و دانشجویان علوم انسانی است.

 

وی تصریح کرد: در این زمینه 11 رویداد ایده پردازی در حوزه‌های سبک زندگی و خانواده، مهدویت و دیگر موضوعات برگزار شده و در در رکن دوم نیز برای توانمندسازی این افراد مدرسه فناوری فانوس تحت عنوان اپلیکیشن فانوس راه اندازی شده است که بیش از هزار نصب فعال با 1500 فایل آموزشی دارد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق بیان کرد: از دیگر ارکان فعالیت خانه خلاق و نوآوری اشراق ایجاد شتاب دهنده سدان بود که با تشکیل آن از ایده های 75 تیم در یکسال و نیم‌گذشته میزبانی به عمل آمد و در حال حاضر نیز خانه خلاق و نوآوری اشراق به عنوان یکی از 16 شرکت خلاق برای اعتبار بخشی به معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی شده است.
 

کد خبر 1187724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha