تسریع در ساخت سالن ورزشی شیروان، مهم ترین مطالبه مردم در سفر رییس جمهوری

در آستانه فرا رسیدن نخستین سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی، یکی از مطالبات جدی مردم شیروان از رییس جمهوری، تسریع در ساخت سالن ورزشی سه هزار نفره است که غبار فراموشی آن را فراگرفته است.

خبرگزاری شبستان _خراسان شمالی _شیروان؛ اجرای طرح سالن ورزشی سه هزار نفره شهرستان شیروان بر اساس مصوبه هیات دولت دهم از سال ۸۹ در زمینی به گستره چهار هزار و ۲۰۰ متر مربع آغاز شد که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چندین سال است به دلیل نبود اعتبارات، ساخت آن متوقف شده است.

 

ساخت سالن ورزشی سه هزار نفره شیروان به یکی از آرزوهای دیرینه مردم تبدیل شده و با وجودی که این موضوع چندین بار رسانه ای شده ولی مسئولان هیچ اقدام خاصی برای آن انجام نمی دهند. ساخت چنین فضایی نیاز مبرم دومین شهرستان استان است چرا که با توجه به افزایش آسیب های اجتماعی و نقش و اهمیت ورزش در کاهش آن، مسئولان باید ساخت سالن های ورزشی را در اولویت کاری خود قرار دهند.


نبود سالن ورزشی مناسب و استاندارد در شأن دومین شهر استان، که ورزشکاران آن از قدیم موفق به کسب مقام های برتر استانی و کشوری شده و در ورزش استان حرف اول را می زنند، نیست. با توجه به نگاه ویژه و تاکید رهبری و مسئولان نظام نسبت به حوزه ورزش می طلبد مسئولان استان و شهرستان به ورزش جوانان و نقش آن توجه بیشتری بکنند و نگذارند که این طرح ورزشی با گذشت چندین سال از آغاز اجرا، ناتمام بماند.

 

استاندارد سرانه فضای ورزشی برای هر نفر یک متر مربع است که این سرانه در شیروان نیم متر برای هر نفر است و در صورت ساخت سالن های ورزشی نیمه تمام، این سرانه به میزان استاندارد خواهد رسید. 

 

یکی دیگر از مطالبات جدی مردم شیروان از رییس جمهوری، ایجاد بازارچه مرزی با کشور ترکمنستان است. این شهرستان ظرفیت های خوبی در بخش های کشاورزی و گردشگری دارد که با جمع بندی درخواست ها و اعلام آن ها می توان گام به گام به سمت ایجاد کانالی برای ارتقا و افزایش مبادلات بین این استان و ترکمنستان ایجاد کرد.

 

اکنون این استان با داشتن ۳۰۵ کیلومتر نوار مرزی با ترکمنستان، متأسفانه بازارچه مرزی ندارد و جوانان بسیاری به دلیل نبود اشتغال و عدم استفاده از تسهیلات بانکی، مجبور شده‌اند برای یک کار بسیار ساده به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

 

با توجه به روستاهای مرزی شهرستان شیروان و ظرفیت ها و پتانسیل های آن اما فاقد بازارچه مرزی هستیم و این موضوع موجب از دست رفتن فرصت‌های اقتصادی فراوانی شده که نیاز است فرصت کارآفرینی برای جوانان مهیا شود زیرا که اشتغالزایی و رونق اقتصادی خوبی را به همراه خواهد داشت.

 

ماندگاری مجتمع آموزش عالی شیروان نیاز مهم دیگر شهر شیروان

چند وقتی است که صحبت از الحاق مجتمع آموزش عالی شیروان به دانشگاه بجنورد است که این امر گلایه مندی شیروانی ها را در پی داشته و از جمله مطالبات مردمی در این سفر است.

 

این مجتمع دانشگاهی در سال ۱۳۹۱ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشکده به مجتمع آموزش عالی ارتقاء یافت و سال ۱۳۹۶ تشکیلات تفصیلی آن شامل یک دانشکده و سه گروه آموزشی از سوی وزارت علوم مورد تأیید قرار گرفت. این مجتمع دارای ۲۶۰ هکتار مساحت و بیش از ۱۱ هزارمتر مربع زیربنا، از زیرساخت های فراوانی برخوردار است که باعث شتاب بخشی به توسعه آن و ارتقاء این مجتمع عظیم می شود.

 

مردم شیروان از مسئولان ارشد خواستار رسیدگی به موضوع الحاق مجتمع آموزش عالی به دانشگاه بجنورد هستند زیراکه به گفته آنان شیروان به عنوان دومین شهر خراسان شمالی نیاز به این مجتمع دارد.

 

الحاق مجتمع آموزش عالی کشاورزی شیروان به دانشگاه بجنورد جفایی آشکار در حق مردم این شهرستان است، مردم شیروان این الحاق را جفایی آشکار در حق شهرستان می دانند و معتقدند عده ای با نگاه انکاری نسبت به ظرفیت این مجتمع آموزش عالی، قابلیت اساتید و ظرفیت های این مجتمع عظیم دانشگاهی را نادیده انگاشته اند چرا که این مجتمع با چهار دهه فعالیت علمی-آموزشی امروز به عنوان یکی از قطب های علمی شمال شرق کشور به شمار می آید.

 

تصمیم اخیر شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر الحاق مجتمع عالی کشاورزی شیروان به دانشگاه بجنورد که به زعم تصمیم گیران، در راستای تحقق و اجرای ماده (۳) سیاست و ضوابط حاکم بر طرح آمایش آموزش عالی اتخاذ شده است، با بروز اعتراضات مردمی و امضای طومار در سطح شیروان همراه بوده است.

 

مردم و برخی مسئولان، نخبگان و دلدادگان توسعه شهرستان بر این باورند این رویه و تصمیم ناصواب، بدون کسب نظر کارشناسان، نخبگان شهرستان و بدون هر گونه پیوست علمی، صرفا بر اساس برخی داده های ناصحیح اتخاذ شده چرا که دانشگاه بجنورد فاقد رشته کشاورزی و منابع طبیعی است و این اقدام ناپخته، در تضاد آشکار با سیاست های آن وزارتخانه مبنی بر هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت های علمی مرکز استان است و اصرار بر این الحاق نه تنها با سیاست های آمایش آموزش عالی منافات دارد؛ بلکه منجر به تمرکزگرایی، عدم توازن منطقه ای، نقض عدالت آموزشی و باعث بی توجهی به قابلیت های شهرستان می شود.

 

در سال ۸۳ پس از تقسیم خراسان به سه استان، از سوی ریاست وقت دانشگاه فردوسی و استاندار خراسان شمالی، پیشنهاد شد این مجتمع به عنوان تنها دانشگاه استان با عنایت به ظرفیت ها و وجود زیرساخت های توسعه ای و فاصلۀ ۵۰ کیلومتری با مرکز استان به عنوان دانشگاه خراسان شمالی ارتقا یابد که مـتأسفانه این پیشنهاد مقبول واقع نشد.

 

با توجه به ظرفیت های کشاورزی استان انتظار این بود این دانشگاه، توسعه و ارتقاء یابد و بتواند نسبت به جذب دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی اقدام نماید ولی در کمال حیرت و ناباوری، این مرکز بعد از چهار دهه فعالیت، باید در تصمیمی شبهه برانگیز، به دانشگاهی ملحق شود که فاقد هرگونه ظرفیت علمی و زیرساختی مرتبط با رشته کشاورزی است.

 

انتظار می رود با پیگیری و همت و همراهی مسئولان استانی و شهرستانی، موضوع الحاق مجتمع آموزش عالی شیروان به دانشگاه بجنورد منتفی شود و علاوه بر مستقل ماندن این دانشگاه، زمینۀ ارتقاء و توسعه بیشتر آن فراهم گردد تا بتواند به عنوان یک قطب علمی پژوهشی کشور نقش آفرین باشد.

 

آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان در بیست و ششمین سفر استانی خود روز پنج‌شنبه دوم تیرماه به خراسان شمالی سفر می کند.

 

 

کد خبر 1187734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha