گام ‌بلند در توسعه روابط فرهنگی ایران و آذربایجان

در دیدار دو جانبه وزرای فرهنگ ایران و‌ آذربایجان موضوعاتی از جمله گسترش روابط در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و به ویژه برگزاری هفته‌های فیلم مطرح شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدمهدی اسماعیلی در دیدار دوجانبه با همتای آذربایجانی خود به روابط تاریخی و فرهنگی مشترک دو‌ کشور ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت: روابط دو‌ کشور فراتر از یک ارتباط نزدیک همسایگی ‌و دوستی است، بلکه ارتباط ما جنبه خویشاوندی به خود‌ گرفته است.

وی ادامه داد: هر مانعی که مقابل پیشرفت دو‌ کشور را بگیرد با اراده طرفین کنار خو‌اهیم زد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه باتوجه به مشترکات فرهنگی و وجود مشاهیر مشترک بین دو‌ کشور یادآور شد: دیدار امروز در راستای آغاز فصل نوینی در جهت گسترش روابط تاریخی، فرهنگی و تمدنی بود.

اسماعیلی با اشاره به گفت‌وگوهای میان طرفین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک نتیجه این ‌گفت‌وگوها منجر به امضای تفاهم‌نامه مشترک فرهنگی میان دو‌ کشور شود.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا روابط بین دو‌ کشور را در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و به ویژه جشنواره‌های فیلم گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدوری کرد این سفر و دیدار با همتای آذری وی بتواند زمینه ایجاد گام‌های بلند مشترک دو‌ کشور را فراهم ‌کند.

آنار کریم اف وزیر فرهنگ آذربایجان نیز در بخشی از این دیدار ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران به ویژه همتای خود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روابط فرهنگی دو‌ کشور اشاره کرد و گفت: باور دارم در راستای تقویت روابط دوجانبه میان ایران و آذربایجان صفحه‌ی جدیدی در تعاملات فرهنگی بین دو‌ کشور در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد.

وی به صحبت‌های امروز وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی در خصوص نو‌ع روابط بین دو‌ کشور که فراتر از دوستی و همسایگی است اشاره کرد و افزود: ما نیز معتقدیم روابط دو‌ کشور فراتر از دوستی است و‌ می‌تواند بیش از این هم گسترش یابد.

آنار کریم اف هدف از سفر به ایران را در کنار همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی؛ گسترش همکاری‌های فرهنگی عنوان‌ کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیاری در دو کشور وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط فرهنگی شود.

وی کار در حوزه ادبیات، کتاب، نمایشگاه‌های کتاب، برگزاری هفته‌های فرهنگی، حفظ آثار تاریخی مشترک و برگزاری هفته‌های فیلم میان دو‌ کشور از جمله این ظرفیت‌ها برشمرد.

وزیر فرهنگ آذربایجان بیان کرد: پس از برگرداندن اراضی وسیعی از قره باغ به آذربایجان بسیار خوشحال خواهیم شد که از همکاری‌های ایران نیز بتوانیم استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: مطمئنم هستم این سفر همکاری دو کشور را از سطح صحبت به مرحله اجرا و عمل برساند.

وزیر فرهنگ آذربایجان در پایان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفر به آذربایجان دعوت و‌ ابراز امیدواری کرد که سفر ایشان‌ به این کشور زمینه‌ساز امضای تفاهم‌نامه و منجر به تقویت روابط فرهنگی و هنری دو‌ کشور شود.

کد خبر 1187742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha