پرداخت تسهیلات به ۳۳ کارگاه صنایع دستی سرایان

عرب گفت: در راستای حمایت از صنعتگران، تعداد ۴۸ طرح صنایع دستی در رشته های مختلف جهت دریافت تسهیلات به بانک های عامل سرایان معرفی شده اند که از این تعداد ۳۳ کارگاه تسهیلات دریافت کرده اند.

«محمد عرب» مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه اظهار کرد: در راستای حمایت از صنعتگران و کارگاه‌های تولید محصولات صنایع دستی تعداد ۴۸ طرح صنایع دستی در رشته های پارچه بافی، گلیم بافی، خراطی سنتی، سفالگری، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی جهت دریافت تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ به بانک های عامل در شهرستان معرفی شدند.

 

وی با اشاره به اینکه از این تعداد 33 مورد به مبلغ ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده و 15 طرح دیگر نیز در مرحله تشکیل پرونده و پرداخت قرار دارند، عنوان کرد: 62 طرح دیگر نیز تهیه و معرفی شده اند که در صورت تائید در کمیته استانی به بانک جهت پرداخت معرفی خواهند شد.

 


به گفته وی، در سال گذشته تعداد 9 دوره آموزشی با مجموع 140 هنرآموز در رشته های گلیم بافی، پارچه بافی و سرمه دوزی برگزار شده و تولیدات صنعتگران صنایع دستی شهرستان در 2 نمایشگاه صنایع دستی استانی و یک نمایشگاه شهرستانی محصولات خود را عرضه کردند.

 


مسئول میراث فرهنگی سرایان ادامه داد: تعداد چهار نفر از صنعتگران سرایانی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شده و 57 نفر در رشته های صنایع دستی مشغول به کار شده اند.

 


عرب میزان فروش محصولات صنایع دستی در سال گذشته را مبلغ چهار هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

 


وی توجه به صنایع دستی و حمایت از هنرهای سنتی و بومی و کارگاه های کوچک تولیدی در شهرستان سرایان که با بحران آب مواجه است و امکان راه اندازی صنایع بزرگ به دلایل متعدد وجود ندارد را از مهمترین اولویت های میراث فرهنگی دانست.

 

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان با اشاره به وجود منابع عظیم و متنوع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در این شهرستان و فعالیت رشته های خاصی مثل چادر شب بافی، زنگوله سازی، خراطی، کفش چرمی و چکن دوزی که در فهرست میراث معنوی کشور نیز به نام سرایان به ثبت رسیده اند در کنار ابریشم بافی و کرباس بافی که کاملا منسوخ شده اند و نیز سفالگری و میناکاری که خوشبختانه در سطح شهرستان در حال توسعه هستند، خاطرنشان کرد: تمام این ظرفیت ها و سایر ظرفیت های صنایع کوچک علاوه بر همت و تلاش مردم، نیاز به حمایت بیشتر و جدی تر دارند.

 


به گفته عرب، توجه به توسعه پایدار در تمامی زمینه ها، بیمه صنعتگران صنایع دستی، کمک به شرکت های تعاونی برای دریافت تسهیلات کم بهره و آسان سازی مسیر دریافت تسهیلات در مناطق محروم یا امکان مشارکت بخش دولتی برای توسعه تعاونی ها، احداث بازارچه های صنایع دستی و فروشگاه های صنایع دستی و سوغات محلی در مسیرهای گردشگری، برپایی نمایشگاه های مختلف استانی و ملی و ... از برنامه هایی است که باید در راستای تقویت صنایع دستی بیشتر مورد توجه واقع شود تا علاوه بر کمک به معیشت مردم از مهاجرت جلوگیری و منجر به مهاجرت معکوس شود.

 

 

 

 

کد خبر 1187796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha