راه اندازی مرکز درمان معتادان متجاهر در بیرجند/ افزایش قیمت ها روند کشفیات مواد مخدر را کاهشی کرد

حسنی مقدم با بیان اینکه افزایش ۱۰ برابری قیمت انواع مواد مخدر باعث شده تا شاهد کاهش ورود محموله های سنگین مواد مخدر به کشور باشیم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ و نیم تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدرضا حسنی مقدم» صبح امروز (31 خرداد) در نشست خبری که به مناسب هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اشاره به کاهش کشفیات و توقیف وسایل نقلیه قاچاقچیان در استان در سال جاری، اظهار کرد: در زمینه دستگیری قاچاقچیان در سال جاری بیش‌ از ۱۸ درصد نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته ایم.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین توقیف وسایل نقلیه قاچاقچیان نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته‌ است، افزود: دلیل این کاهش، افزایش 10 برابری قیمت مواد مخدر است که باعث شده، محموله‌های مواد به صورت خرد وارد شوند؛ هرچند که این خود می‌تواند یک آسیب باشد، چرا که افراد به سمت مواد مخدر صنعتی و روانگردان می‌روند که آسیب آن به مراتب بالاتر است.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 86 مرکز درمان اعتیاد با پذیرش حدود 14 هزار بیمار در استان فعالیت دارند، گفت: سال گذشته بیش از ۵۲۸ معتاد متجاهر در سطح استان جمع آوری و ساماندهی شدند و در مراکز تبصره 2 ماده 16 تحت درمان قرار گرفتند.

 

حسنی مقدم با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی برای درمان معتادان در استان هزینه شده است، گفت: تمامی معتادان متجاهر و کودکان معتاد به صورت رایگان تحت درمان قرار گرفتند.

 

وی با اشاره به اینکه مراکز درمان دولتی اعتیاد تنها در سه شهرستان بیرجند، نهبندان و سربیشه فعال است، افزود: یکی از برنامه های پیش روی این شورا، راه اندازی مراکز درمان اعتیاد در نقاط شهری و دورافتاده و کمتر توسعه یافته است که پیگیر این موضوع هستیم.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه مرکز دولتی درمان اعتیاد در روستای «لانو» سربیشه به زودی راه اندازی خواهد شد، افزود: این مرکز به کنترل و پیگیری از اعتیاد در منطقه درح کمک زیادی خواهد کرد.

 

حسنی مقدم با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۲۰۰ معتاد متجاهر در مراکز مجری تبصره 2 ماده 16 پذیرش شدند، گفت: مرکز ماده 16 با کمک بهزیستی استان تا 15 تیرماه راه اندازی خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نرخ عمومی شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی 3/78 درصد است، افزود: در حال حاضر حدود  ۲۰ هزار نفر از جمعیت استان درگیر مصرف مواد مخدر هستند که از این تعداد ۲۰ درصد را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهد.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی به فعالیت 38 مرکز مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان اشاره کرد و گفت: برای اشتغال درمان یافتگان مواد مخدر، سال گذشته حق بیمه بهبودیافته هایی که توسط سمن ها بکارگیری شدند پرداخت شده است.

 

حسنی مقدم با اشاره به اینکه چنانچه روند و چرخه بعد از درمان افراد بهبود یافته به طور کامل اجرایی شود، بیش از 50 درصد آنها مجدد به سمت اعتیاد بازگشت نخواهند داشت، گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد کودکانی که بهبود پیدا می کنند، ورود مجدد به حوزه اعتیاد ندارند، البته همه اینها مدیریت خوب بعد درمان را می طلبد.

 

 

وی با اشاره به شعار هفته مبارزه با مواد مخدر، گفت: امسال شعار «پرداختن به چالش های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری» مطرح شده است.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه در هفته مبارزه با مواد مخدر در مجموع بیش از ۳۰۰ برنامه در سطح استان پیش بینی شده است، یادآور شد: سخنرانی پیش از خطبه ها در شهرستان ها، دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، افتتاح کانون یاریگران زندگی در حوزه کار و تولید در استان، برگزاری کارگاه نه به اعتیاد و شناخت مواد مخدر برای آموزش تخصصی عوارض مصرف مواد، نشست استانی با خیرین و کارآفرینان و برگزاری همایش پیاده روی در همه شهرستان ها از جمله این برنامه ها است.

 

 

 

 

 

کد خبر 1187819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha