نبود نظارت، مهم ترین عامل آشفته بازار مسکن در استان لرستان

نبود نظارت بر قیمت‌گذاری در حوزه املاک در کنار عدم توازن قیمت‌گذاری بین صاحبخانه و املاک، باعث به وجود آمدن تورم در بازار مسکن شده است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، مسکن به عنوان نیاز اولیه هر خانواده ای است  و افراد برای تشکیل زندگی مشترک نیاز به تهیه مسکن دارند، متاسفانه در پی نبود برنامه ریزی مناسب و نظارت هر سال شاهد افزایش قیمت های نجومی در این عرصه هستیم و با افزایش قیمت ها برنامه خانواده ها برای خرید مسکن به رویا تبدیل می شود.

 

علاوه بر خرید مسکن، اجاره مسکن هم در چرخه تورمی عجیب گرفتار شده و زندگی مردم را با سختی های زیادی مواجه کرده است.

 

اوضاع نابسامان اجاره ‌بها در بازار مسکن باعث شده است که صاحب خانه ها خودسرانه و بدون هیچ قانون و نظارتی برای خانه های خود تعیین تکلیف کنند و براساس میل خود اجاره را تا بیشتر از 100 برابر افزایش دهند  در حالی که نرخ های نامتعارفی که به عنوان اجاره بها اعلام می شود، باعث شده فشار اقتصادی زیادی به مستاجران وارد شود.

 

هرسال با شروع فصل اجاره مسکن، دلهره ای خاص در  خانواده های مستاجر ایجاد می شود، در دنیای وانفسای تورم روز افزون، نبود نظارت در عرصه مسکن را می توان  ظلمی بزرگ محسوب کرد.

 

در بین آمار فقر و فلاکت استان لرستان به دلیل محرومیت تاریخی، نبود صنایع،  صنعتی نشدن کشاورزی و... از استان های محروم کشور و در رتبه های یک تا سوم اعلام می شود، در حالی که قیمت مسکن و اجاره مسکن در این استان دارای بیشترین نرخ اجاره مسکن و یا در رتبه هفت استان دارای بیشترین نرخ اجاره اعلام شده است.

 

افزایش روز افزون قیمت اجاره مسکن مردم مستاجر استان لرستان را که از محرومیت و بیکاری رنج می برند و از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار نیست، به ستوه آورده است.

 

با تصویب سالانه افزایش نرخ اجاره بهای مسکن بسیاری از مالکان از این قانون تبعیت نمی کنند و نرخ اجاره بها را اضافه می کنند.

 

نبود نظارت عامل گرانی افسار گسیخته در عرصه مسکن است

 

«هاجر میر رحیمی» بانوی خرم آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد اظهار داشت: همسرم در سال های نخست زندگی به دلیل تصادف از ناحیه دو پا معلول و خانه نشین شد و مجبور شدم برای بزرگ شدن فرزندانم کار کنم.

 

وی افزود: با هزاران سختی و مشقت دو فرزندم بزرگ شدن و تا بزرگ شدن فرزندان دغدغه ام  خوراک و لباس بود بعد هم مخارج ازدواج و جهیزیه و هیچ وقت نتونستم به خرید مسکن فکر کنم.

 

این بانوی لرستانی افزود: متاسفانه  ازدواج یکی از فرزندانم به طلاق منجر شد و من امروز علاوه بر خودم وهمسرم، فرزندم و نوه هام کنارم هستن و هنوز هم درگیر معیشت و تورم های روز افزون هستیم.

 

وی ادامه داد: با افزایش هر ساله نرخ اجاره بها در سالهای اخیر و قیمت های سرسام آور، سال ها در مناطق حاشیه نشین شهر خرم آباد ساکن بودم اما اجازه خانه در منطقه پر از آسیب حاشیه شهر هم بیشتر از توان من شده است.

 

میر رحیمی بیان کرد: امسال برای اجاره مسکن به یکی از روستاهای اطراف شهر خرم آباد مراجعه کردم و متاسفانه روستائیان علاقه ای به اجاره مسکن به افراد ناشناس ندارند و برای تهیه خانه اجاره ای به چند روستای اطراف شهرستان خرم آباد سر زدم و در نهایت موفق شدم خانه ای اجاره کنم.

 

وی با انتقاد از نبود نظارت در عرصه مسکن، افزود: با وجود تورم در همه عرصه ها بیم  دارم سال های بعد حتی در روستا هم نتوانم خانه ای اجاره کنم و به زندگی چادر نشینی روی بیارم.

 

میر رحمی افزود: با ساکن شدن در روستا هر روز برای رفتن به محل کارم در تردد هستم، روزی چند بار مسیر روستا تا شهر در حرکت هستم و اندک درآمدم صرف کرایه می شود و زندگی برای سخت تر شده است.

 

این بانوی لرستانی که خود به تنهایی نان آور خانواده است و علاوه بر غم نان، غم تهیه دارو و حمایت از همسر کهنسالش را دارد، نمونه ای از مشکلات میلیون ها خانواده مستاجراست که هر سال باید فشار بیشتری را برای مسکن و معیشت تحمل کنند.

 

صاحب خانه ها خودسرانه قیمت اجاره مسکن را تعیین می کنند

 

«محمد زمانی» شهروند خرم آبادی است، که در خصوص اجاره مسکن اظهار داشت: یک ماه است به دنبال خانه ای مناسب برای اجاره هستم.

 

وی با بیان اینکه شغلم کاگری ساختمان است، افزود: عیال بارم و علاوه بر مشکل معیشت و تهیه لباس و مخارج تحصیلی فرزندان با غول بزرگی به نام مسکن مواجه ایم که هر سال با این مشکل دست به گریبانیم.

 

زمانی افزود: صاحب خانه ام افزیش 50 درصدی رهن و 100 درصدی کرایه خانه اعلام کرده است و من بیشتر از یک ماه است که برای یافتن مسکنی مناسب با توان پرداختی خودم جستجو می کنم.

 

این شهروند خرم آبادی ادامه داد: نظارتی در عرصه مسکن دیده نمی شود و صاحب خانه ها بر اساس نیاز زندگی خود قیمت اجاره را تعیین می کنند و مستاجران هم برای معیشت و هم برای مسکن تحت فشار هستند.

 

با دلالان عرصه مسکن برخورد جدی شود

 

«خسرو ندری» دیگر شهروند خرم آبادی هم گفت: مدت هاست درگیر یافتن مسکن مناسب هستم و همچنان با توجه به توان مالی محدود موفق نشده ام.

 

وی با بیان اینکه هرکاری کنیم نمی توانیم از پس اجاره خونه بر بیایم، افزود: علت اصلی این همه تورم و بازار آشفته نبود نظارت است.

 

این شهروند خرم آباد با بیان اینکه دلالان وضعیت مسکن را آشفته بازاری کشانده اند و خودشان سود می برند، افزود: انتظار می رود با رصد وضعیت مسکن در شهر محروم خرم آباد، رصد فعالیت مشاورین املاک، سایت های خرید و فروش مجازی مانند دیوار، با دلالان مسکن که قیمت‌های نجومی را در شهر محروم خرم‌آباد باب کرده‌اند برخورد جدی شود.

 

نبود نظارت بر قیمت‌گذاری در حوزه املاک در کنار عدم توازن قیمت‌گذاری بین صاحبخانه و املاک، سایت های مجازی فروش و رهن، و .... باعث به وجود آمدن تورم در بازار مسکن شده است.

کد خبر 1187954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha