آثار برتر جشنواره پویانمایی تجلیل شدند

از دَه اثر پویانمایی «دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» که از سوی گروه سینمای فرهنگستان هنر برگزیده شدند، تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، مراسم تجلیل از آثار برتر پویانمایی از دیدگاه فرهنگستان هنر، با حضور مدیران، پژوهشگران و هنرمندان عرصه انیمیشن، دوشنبه 30 خرداد 1401، در تالار ایران این فرهنگستان برگزار شد و از دَه اثر برتری که در «دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران» شرکت داشتند، با اهدای لوح و جوایزی تقدیر شد.

 

ایرانی‌ها، پیشگام عرصه تصویرسازی در جهان هستند

 

در این مراسم بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، در ابتدا از زحمات مدیران و مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی کرد که مسئولیت برگزاری جشنواره پویانمایی را سال‌ها بر عهده دارند و موجب رشد و تقویت حوزه کودک و نوجوان شدند. وی سپس به همکاری مشترک این فرهنگستان با سایر نهادهای آموزشی کشور اشاره و اظهار داشت: با کارهای مشترکی که میان فرهنگستان، کانون و نهادهای دانشگاهی رخ داده است، می‌خواهیم به قشر کودکان و نوجوانان توجه بیشتری کرده و با برنامه‌ریزی‌های جدید و جدی با این مسئله ریشه‌ای‌تر برخورد کنیم و فعالیت‌های مشترکی را در این عرصه آغاز کنیم.

 

رئیس فرهنگستان هنر با قدردانی از هنرمندان حوزه انیمیشن ادامه داد: باید از هنرمندانی که با آثار خود مدل‌های مختلف زندگی را برای کودکان و نوجوانان ترسیم می‌کنند، قدردانی و تشکر کرد. آثاری که کودکان با آنها اسیر نقش‌های از پیش‌ تعیین شده نشوند، بلکه بتوانند نقش اصلی و فطری خود را در زندگی ایفا کنند.

وی به سابقه فرهنگستان هنر در حوزه کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد: در گذشته سطربندی که برای فرهنگستان در نظر گرفته شده بود، متعلق به قشر فرهیخته و پیش‌کسوت جامعه بود و همینطور در زمینه فعالیت هنری، سینما فعال‌تر از پویانمایی بود. امروزه با بسیاری از مشکلاتی مواجهیم که برخواسته از بی‌توجهی به دوران طلایی کودکی و نوجوانی برای ذائقه ساختن و سلیقه‌دار شدن است.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر، با اشاره به تاریخ چند هزارساله فرهنگ و هنر ایران یادآور شد: هنر نیاز فطری است که مردم ما از دوران باستان به آن پی برده بودند. ما ملت تصویر هستیم و آثار بسیار زیادی از دیوارنگاری، صخره‌نگاری، غارنگاری، ظروف‌نگاری، جام‌نگاری و انواع نگاری‌هایی که ایرانی‌ها برای اولین بار به جهان ارائه و هدیه کردند در تاریخ فرهنگ و هنر ما به ثبت رسیده است. ایرانی‌ها اولین ملتی هستند که تصویر را ابتدا وارد جهان اسلام کردند و به واسطه ارتباطی که با چین و هند و سایر کشورها داشتند تصویرسازی را به دنیا اشاعه دادند. آنها با نقاشی‌های عملی شروع کردند و بعد به سمت تصویرسازی رفتند، اما هیچ کجای جهان با تمام تلاشی که کردند، نتوانستند تصویرسازی مانند ما داشته باشند.

وی به مجموعه جام‌های ایرانی که سرشار از تصویرسازی است، اشاره و خاطرنشان کرد: ما وارث تصویرسازی فرهنگ غنی خود هستیم و با پیشینه‌ای که در این زمینه داریم، باید این صنعت را ابداع می‌کردیم. ما امروز شاهد آثار سینمایی و پویانمایی هستیم که حرفی برای گفتن دارند و به همین دلیل باید در این دو حوزه فعال‌تر عمل کنیم.

بهمن نامورمطلق، به فعالیت‌های گروه سینمای فرهنگستان هنر اشاره و در پایان سخنان خود افزود: ما در زمینه انیمیشن کم کار کردیم و دچار فقر نظری هستیم و امیدوارم با مشارکتی که در این حوزه با کانون و دانشگاه سوره و سایر مجامع دانشگاهی داریم بتوانیم این کاستی‌ها را جبران نمائیم، به ویژه گروه سینمای فرهنگستان هنر که از افراد شاخص تشکیل شده‌اند، بتوانند زمینه‌ساز کارهای ارزشمند در این حوزه باشند.

 

 

 

پیوند کانون و فرهنگستان هنر زمینه‌ساز شناخت ضرورت‌ها و تحقیق است

 

در ادامه این مراسم مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برگزاری مراسم امروز، بهانه‌ای به دست ما داد تا برنامه‌هایی فراتر از برگزاری یک جشنواره، رقم بزنیم. جشنواره‌ای که طی این چند سال توانسته جایگاهی جهانی داشته و به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهان مطرح شود.

وی به آثار راه یافته به دور دوازدهم این جشنواره اشاره و یادآور شد: در جشنواره دوازدهم، 85 کشور شرکت کننده داشتیم و در زمینه‌های مختلف از بین تقریبا 2000 اثری که به جشنواره رسیده بود، 210 اثر اکران شد. با وجود بسته شدن  پرونده جشنواره دوازدهم و آمادگی برای برگزاری دور بعدی این جشنواره در اسفند ماه سال 1402، با مذاکراتی که با فرهنگستان هنر داشتیم، به دنبال فعالیت‌های متنوع‌تر و با کیفیت‌تر هستیم.

مهدی علی اکبرزاده، به بازارهای انیمیشن در جشنواره پویانمایی اشاره و تصریح کرد: قرار است که ما بازار انیمیشن را در سال آتی با حضور شرکت‌های برتر خارجی برگزار نمائیم و زمینه‌های مشارکت را فراهم نمائیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در زمینه همکاری‌های مشترک با فرهنگستان هنر افزود: با مشاهده علاقه‌مندی فرهنگستان هنر به مقوله کودک و نوجوان وارد مباحث اساسی طرح شده و به همت فرهنگستان قرار است در ماه‌های آتی، جلسات هم‌اندیشی برای تولیدات بهتر برگزار شود و با پیوند این دو نهاد در عرصه خلاقیت و نوآوری شاهد آثار به مراتب بهتر و ارزشمندتر باشیم.

وی در پایان سخنان خود به پژوهش‌های دانشگاهی که بخشی از جشنواره به آن اختصاص داده شده، اشاره و افزود: جشنواره پویانمایی، تنها محملی برای عرضه و نمایش نیست، بلکه عرصه‌ای برای شناخت ضرورت‌ها و تحقیق و جستن است و امیدواریم با مشارکت فرهنگستان هنر و مراکز دانشگاهی بتوانیم بسترهای تقویت این عرصه را فراهم نمائیم. امروز شاهد آثار کودکان دیروز هستیم و باید امروز نیز به تربیت نسلی از کودکان بپردازیم که آثار کودکان آینده را رقم می‌زنند.

 

گروه سینمای فرهنگستان هنر دیدگاه ویژه‌ای به عرصه پویانمایی دارد

 

امیر سحرخیز، کارگردان انیمیشن و عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، دستاورد برگزاری دوازده دوره جشنواره پویانمایی را صدها فیلم بلند و کوتاه، تجربی و دانشجویی دانست که آثار درخشانی بوده و درخشش عمده آنها نیز از همین جشنواره شروع شده و در فضاهای بین‌المللی ادامه یافته است و گفت: همه افرادی که در فضای پویانمایی ایران کار می‌کنند، با وجود این که جشنواره‌های خارجی برایشان بسیار مهم است، اما حضور در جشنواره پویانمایی تهران را برای خود اولویت می‌دانند و این جشنواره سکوی شروع خیلی از افرادی بوده که در اتمسفر انیمیشن ما مطرح هستند.

وی ادامه داد: فرهنگستان هنر و گروه تخصصی سینمای آن، با توجه به اهداف و مأموریت‌های خود توجه ویژه‌ای به پویانمایی دارند و این مراسم فتح بابی برای حمایت و حضور بیشتر این مجموعه در عرصه پویانمایی است. بر همین اساس این فرهنگستان همزمان با جشنواره پویانمایی با نگاه ویژه خود و در نظر گرفتن چشم‌اندازهای پیش روی خود که زمینه‌ساز و تولیدکننده مبانی فکری جامعه است، با هدف ارتقا هنر به صورت عام، ده فیلم را از میان آثار جشنواره پویانمایی تهران انتخاب کرده و شایسته تقدیر دانسته است. این رویداد نخستین قدم در این زمینه است و گروه سینما نگاهی ویژه‌تر و خاص‌تر به مباحث پژوهشی و آکادمیک دارد و بناست جلسات نقد و نمایش آثار پویانمایی ادامه پیدا کند.

 

حمایت مراجع دانشگاهی و پژوهشی از پژوهش‌های برتر  در زمینه پویانمایی

احمد سفلایی، دبیر بخش پایان‌نامه‌های برتر دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران نیز در این برنامه ضمن تشکر از متولیان برگزاری این مراسم، به بیان گزارشی اجمالی از جشنواره پویانمایی تهران و بخش پایان‌نامه‌های برتر علمی آن پرداخت و گفت: این دوره، سومین دوره برگزاری بخش پایان‌نامه‌های برتر علمی در جشنواره پویانمایی تهران بود که در طی برگزاری آن شاهد رشد این بخش بودیم. از 12 پایان‌نامه از 4 دانشگاه در دوره اول، به 70 پایان‌نامه از 21 دانشگاه کشور رسیدیم که نکته قابل توجه آن، حضور پایان‌نامه‌های بینارشته‌ای بود که نشان از جدی گرفته شدن تولید محتوای علمی این رشته در کشور است.

 

سفلایی با ذکر این که علاوه بر پنج دانشگاه اصلی هنر، از دانشگاه‌هایی چون دانشگاه صنعتی شریف، امام صادق (ع) و امام رضا (ع) نیز پایان‌نامه‌های بسیار متنوعی با محور‌ها و نگاه‌های گوناگون داشتیم و در دو حوزه کاربردی (مدیریتی و مهارتی) و نظری (ملی و جهانی) آثاری به دبیرخانه رسیده بود.

 

وی ادامه داد: با توجه به این اقبال و توجه شایسته تقدیر با نگاه علمی به پویانمایی، در شورای علمی تصمیم گرفته شد که آثار این جشنواره در فضاهای پژوهشی و دانشگاهی دیگر کشور نیز به عنوان آثار ارزشمند پژوهشی ارائه شود و حمایت‌های مختلف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و مراسم امروز ماحصل این رایزنی‌هاست. امید داریم متولیان مختلف فرهنگی و هنری کشور در این فضا ورود کرده و به حمایت از هنرمندان بپردازند.

 

در پایان این مراسم از اهورا شهبازی با انیمیشن «کلاغ» نفر برگزیده با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تجلیل شد. همچنین محبوبه کلایی با انیمیشن «دیوار چهارم»، نفر دوم شناخته شد. انیمیشن «جسم خاکستری» اثر سمانه شجاعی نیز رتبه سوم این مراسم را به خود اختصاص داد.

 

انیمیشن‌های «خرچنگ» اثر شیوا صادق اسدی، «قدم یازدهم» اثر مریم کشکولی‌نیا، «بزرگترین ماجراجویی گُلی» اثر الیکا مهران‌پور، «گذشته» اثر حمید محمدی حجت‌آبادی، «آتش سرخ» اثر مونا عبداله‌شاهی، «عقل سرخ» اثر حسین مرادی‌زاده و «نهنگ سفید» اثر امیر مهران به ترتیب هفت نفر برتر این مراسم شناخه شده و مورد تجلیل قرار گرفتند.

کد خبر 1187989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha