وضعیت شاخص کنترل فساد به مرور نزولی شده است

منصوری گفت: وضعیت شاخص کنترل فساد به مرور نزولی شده است، اگرچه اقداماتی انجام شده اما به میزان کافی سازنده نبوده و به حاشیه برده شده است و اعداد و ارقامی داده می‌شود که در شان نظام اسلامی و شیعه نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی، مهدی منصوری استاد دانشگاه مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی دیده بان شفافیت و عدالت امروز در همایش ملی فساد اقتصادی و اداری که در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: مبارزه با فساد اقتصادی مساله‌ای است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن اشاره کردند.


وی افزود: در گام اول باید بررسی شود که فساد اقتصادی چیست و چه کارکردهای دارد. انحراف از تصمیم گیری‌ها به شیوه‌های مختلف فساد است؛ اما آنچه مهم است و فراموش می شود بحث حکمرانی است که در در ادبیات سیاسی و گفتاری مسئولان بعضا مفهوم آن را متوجه نمی شوند.


این استاد دانشگاه مشهد ادامه داد: اگر حکمرانی به معنای واقعی کلمه شکل نگیرد اقتصاد سایه و راه های زد و بند ایجاد می شود. برای کسری بودجه اگر با اقتصاد سایه مبارزه شود با یک سوم GDP می توان مبارزه کرد. رشد اقتصادی در سایه یک ویژگی انگل وار و نظمی بیمارگونه است که سبب آثار ناخوشایند اقتصادی می‌شود.


عضو کمیسیون اقتصادی دیده‌بان شفافیت و عدالت بیان کرد: شاخص‌های حکمرانی با روش‌های مختلف قابل مقایسه است و هر کدام از این شاخص‌ها می‌تواند بر کیفیت حکمرانی اثر گذاشته و بخشی از اقتصاد سایه یا همان فساد اقتصادی را برطرف کند.


وی با اشاره به رابطه شاخص‌های حکمرانی و فساد اقتصادی عنوان کرد: در سیستم حکمرانی کشور هر چه جلوتر رفتیم پاسخگویی پایین‌تر آمده و اثربخشی دولت بر اساس آمار پایین تر آمده است.


منصوری با اشاره به مثالی مبنی بر اینکه در مجلس کارهایی که در اولویت نیستند را در اولیت قرار می‌دهند، اظهار کرد: فرضا اگر در مجلس همه قوانین خوب باشد آیا حاکمیت قانون رخ می‌دهد؛ این امر در اوایل انقلاب رشد خوبی داشته اما به مرور کیفیت آن کاهش یافته است.


عضو کمیسیون اقتصادی دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به شاخص کنترل فساد در کشور، گفت: وضعیت شاخص کنترل فساد به مرور نزولی شده است. اگرچه اقداماتی انجام شده است اما به میزان کافی سازنده نبوده و به حاشیه برده شده است و اعداد و ارقامی داده می‌شود که در شان نظام اسلامی و شیعه نیست.


وی با بیان اینکه اقتصاد سایه، ویژگی مشترک تمام کشورها است، عنوان کرد: نزدیک به 30 درصد اقتصاد کشور ما را اقتصاد سایه تشکیل می‌دهد. اقتصاد سایه بر سودمندی اقتصاد کلان، درآمدهای مالیاتی، مقدار و کیفیت کالاها، خدمات عمومی و مبارزه در عرصه رقابت کامل، بدهی حاکمیتی، نرخ بیکاری و بهره وری رشد اقتصاد اثرگذار است.


استاد دانشگاه مشهد با بیان اینکه یکی از سیاست‌های خطرناک این است که نرخ ارز شناور است، گفت: سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول برای همه کشورها یکسان است که منفعت خود را به دست آورند. فساد و اقتصاد سایه مکمل یکدیگر هستند. حکمرانی فساد سبب کاهش سرمایه گذاری و رشد اعتبار عمومی و اعتبار دولت ها است زیرا ناامنی اقتصادی افزایش می یابد و در تمام بخش های اقتصاد آثار منفی به همراه دارد.


منصوری در پایان تصریح کرد: ما اعتقاد داریم گام اول برای عبور از فساد و مقابله با آن ترسیم نقشه حکمرانی قائم بر عقلانیت اسلامی و نگاه استراتژیک بلند مدت و کوتاه مدت است.

کد خبر 1188014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha