ورود جدی دستگاه قضا به سوء‌استفاده از کالاهای اساسی یارانه‌ای  در کردستان

جباری از ورود جدی دستگاه قضا به سوء‌استفاده از کالاهای اساسی یارانه‌ای درکردستان پرداخت و گفت: سه فقره پرونده باندی و سازمان یافته در این زمینه با ورود دستگاه قضا بررسی و منهدم شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمد جباری دادستان مرکز کردستان ظهر سه شنبه ۳۱ خرداد ماه در جمع اصحاب رسانه استان که در آستانه شروع هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: از وظایف صریح قوه قضائیه حوزه حقوق عامه بوده و اولین اقدام دستگاه قضا در این حوزه ورود به مسائل جدید حقوق عامه است.

 

 

وی به مصادیق موضوع یاد شده پرداخت و گفت: توجه به موضوع معدن طلای قروه بعنوان شاهراه اقتصادی کشور در استان کردستان از  مصادیق جدید حقوق عامه به شمار می‌رود.

 

 

دادستان مرکز کردستان یادآور شد: در سال قبل، ورود علی‌الراس بدون شکایت فرد و افراد به مسائل را داشته‌ایم و از ظرفیت مردمی در احیای حقوق عامه توجه کرده‌ایم که تحقق سیاست مشارکت مردمی را بدنبال داشته است.

 

 

جباری عنوان کرد: از رسانه‌ها درخواست می‌شود در راستای حمایت از گروههای آسیب‌پذیر از جمله اطفال و کودکان کار دستگاه قضا را یاری کنند و اقدامات انجام شده توسط دستگاه قضا را برای عموم مردم منعکس کنند.

 

 

وی افزود: به تمامی شهرهای استان اعلام شده که اولویت استان در احقاق حقوق عامه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و غیرمردمی است که مسائل مرز باشماق برای ایمنی مرز و سایر مسائل این حوزه از جمله مواردی است که با استفاده از ظرفیت مردمی می‌توان پیگیر شد.

 

 

دادستان مرکز کردستان یادآور شد: نقش دستگاه قضا در قبال متصرفان حقوق عامه مردم، تدافعی و تقابلی است و خبرنگاران در کنار رسالت خود نسبت به آگاه‌سازی افکار عمومی در حوزه حقوق عامه فعالیت کنند و در صورت مشاهده مواردی به دبیرخانه حقوق عامه در دادگستری اطلاع دهند.

 

 

جباری ورود به سوء‌استفاده از کالاهای اساسی یارانه‌ای و انهدام باندهایی در این زمینه، ورود به مسائل دریاچه مریوان و مرز باشماق و ترک فعل‌ها و کم‌کاری‌های صورت گرفته را نیز از دیگر فعالیت دستگاه قضا در استان خواند و یادآور شد: همچنین با پیگیری دستگاه قضا و همراهی شهرک‌های صنعتی در سه سال اخیر ۱۵۴ هزار متر مربع از اراضی شهرک‌های صنعتی که در کاربری غیر تولید بود، مسترد شد.

 

 

وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته ۶۵ هزار هکتار از اراضی استان رفع تصرف شدند که این اقدام در راستای مبارزه با مخربان و متصرفان اراضی ملی و دولتی انجام شد.

 

 

جباری گفت: در سه ماه نخست امسال تاکنون 210 فقره قلع و قمع انجام شده که در مجموع 143 هکتار اراضی در کردستان رفع تصرف شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه در سنندج امسال ۲۱ فقره تغییر کاربری غیر مجاز شامل ۳۳ هکتار رفع تصرف اراضی انجام شده است، افزود: این آمار مربوط به سال جاری است که بدون شکایت منابع طبیعی با ورود دستگاه قضا انجام شده است.

 

 

دادستان مرکز کردستان به پرونده تخلفات ساحت و ساز غیر مجاز در شهرداری سنندج پرداخت و گفت: شهرداری سنندج در سه ماه امسال ۲۱ فقره را به دستگاه قضا اعلام کرده تا مبارزه با ساخت و ساز غیر مجاز در سنندج انجام شود.

 

 

وی به رفع تصرف از اراضی بستر رودخانه پرداخت و گفت: در قالب قرارگاه جهادی ۱۵ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ها رفع تصرف شده است و کارگروهی برای به صفر رساندن خطاهای این حوزه و جلوگیری از تضییع احقاق حقوق مردم تشکیل شده است.

 

 

جباری به آمار مربوط به راه و شهرسازی پرداخت و گفت:  سال قبل۸۷ فقره پرونده در استان رفع تصرف شده و در سالجاری ۵۹ فقره با بیش از ۱۵۴ هزار مترمربع رفع تصرف و به بیت‌المال برگشته است.

کد خبر 1188105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha