پردیس سینمایی شیروان، امیدی که نباید به ناامیدی مبدل شود

پروژه پردیس سینمایی «امید» شیروان مهرماه سال ۹۹ در حالی شروع به ساخت و ساز شد که قرار بود طی ۶ ماه به اتمام برسد ولی با روند کُندی طرح و سپس نیمه تمام ماندن، بذر ناامیدی را در دل مردم کاشت.

خبرگزاری شبستان_خراسان شمالی_شیروان؛ پروژه پردیس سینمایی شیروان مهرماه سال 99 در حالی شروع به ساخت و ساز شد که قرار بود طی 6 ماه به اتمام برسد ولی اکنون نیمه تمام رها شده و امید مردم را به ناامیدی تبدیل کرده است. مردم شیروان در آستانه سفر رییس جمهوری به استان خواستار تعیین تکلیف شدن و ساخت مجدد پردیس سینمایی هستند و وجود چنین فضای فرهنگی را نیاز اصلی دومین شهر خراسان شمالی می دانند و معتقدند که مقام معظم رهبری به حوزه فرهنگ و توسعه آن تاکید فراوانی داشته و می طلبد در اولویت طرح های شهرستانی گنجانده شود.

 

پردیس سینمایی شهر شیروان در استان خراسان شمالی در حالی حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که طبق وعده شهرداری قرار بود تا این پروژه در فروردین ماه امسال (۱۴۰۰) به بهره برداری برسد. تاکنون شهرداری شیروان در اجرای تعهدات خود برای ساخت پردیس سینمایی «امید» این شهر کوتاهی کرده است و باید عملیات اجرایی این مکان فرهنگی زودتر مشخص و عملیات احداث مجدد از سرگرفته شود زیرا که دومین شهر خراسان شمالی فاقد سینما و فضای فرهنگی مناسب است و فقط یک مجتمع فرهنگی هنری دارد که تمام برنامه های شهرستان در آن انجام می شود.

 

«پردیس امید» نام پروژه سینمایی است که از سال ۹۷ با ابتکار سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهرهای فاقد سالن سینما در دستور کار قرار گرفت و در این ارتباط تاکنون ۲۰ پردیس سینمایی در این شهرها احداث و ۱۱ پردیس دیگر نیز در دست اقدام قرار دارد و پردیس سینمایی امید شیروان به عنوان بیست و یکمین پردیس با زیربنای ۷۰۰ مترمربع و ۹۵۰ مترمربع زمین با سه سالن و ظرفیت ۳۰۰ صندلی  مهرماه سال گذشته عملیات اجرایی آن با پیمانکاری شهرداری این شهر شروع شد.

 

در زمان کلنگ زنی این طرح، شهرداری متعهد شد تا با بهره گیری از ۱۲ میلیارد ریال کمک های بلاعوض سازمان سینمایی و همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور و ۱۰ میلیارد ریال کمک فرمانداری این شهرستان این پروژه را تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برساند و با گذشت زمان تحقق این تعهد، بررسی ها نشان می دهد که این پروژه نه تنها به سرانجام نرسید که صرفا ۲۵ درصد پیشرفت دارد و تکمیل آن در شرایطی که تاکنون بنا به ادعای شهرداری ۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده، حدود یکسال است نیمه تمام رها شده است.

 

بهانه های مسئولان برای تاخیر پروژه 
مسئولان مربوطه اجرای این طرح، دلیل این تاخیر را عدم پرداخت به موقع اعتبار، ممانعت اداره کل راه و شهرسازی به دلیل قرارگیری پروژه در داخل زمین ملی و فضای سبز و شرایط  نامناسب جوی اعلام کرد.

 

به گفته آنان تاکنون برای ساخت این پروژه حدود هشت میلیارد ریال از محل اعتبار شهرداری هزینه شده و اعتبار هفت میلیارد ریالی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل درخواست ضمانت نامه از سوی ذیحساب برای واریز این اعتبار  تخصیص نیافته و مشکل مالی باعث شده تا این پروژه به سرانجام نرسد.


تکذیب توقف پروژه از سوی راه و شهرسازی 
اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان هم می گوید اداره کل متبوعش هیچ ممانعتی از اجرای پروژه پردیس سینمایی شیروان نداشته، ولی به دلیل قرارگیری طرح در اراضی ملی و فضای سبز، صرفا تذکر به شهرداری داده شد تا برای رفع تصرف درخواست کتبی خود را به راه و شهرسازی ارایه دهد.


به هر حال شهرداری باید برای رفع تصرف این زمین مراحل قانونی آن را طی کند تا در آینده برای دریافت سند دچار مشکل نشود و تاکنون هیچ اقدامی برای توقف پروژه از سوی راه و شهرسازی انجام نشده است.


پرداخت اعتبار مشروط به پیشرفت فیزیکی 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم در این خصوص عنوان می کند که براساس موافقت نامه اولیه قرار بود تا سازمان سینمایی و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در مجموع ۱۲ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پردیس سینمایی شیروان اختصاص دهد که پرداخت این اعتبار نیز مشروط به پیشرفت فیزیکی و ارایه صورت وضعیت پیشرفت کار است.

 

علاوه بر آن فرمانداری شهرستان شیروان نیز متعهد شد تا ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه اختصاص دهد که مجموع اعتبار از سوی این سه دستگاه حدود ۲۲ میلیارد ریال بود و شهرداری نیز متعهد شد که پروژه را در یک پروسه ۶ ماهه به بهره برداری برساند.

 

شهرداری به عنوان پیمانکار مالک و بهره بردار این طرح است که باید طرح به مرحله ای از پیشرفت ( اجرای ستون ها) برسد تا اعتبار سازمان سینمایی کشور جذب شود که اخیرا به مرحله ستون ها رسیده و اعتبار نیز در حال پرداخت است.

 

قرار بود دومیلیارد ریال اعتبار تعهدی از سوی سازمان سینمایی کشور در اختیار شهرداری قرار گیرد و پنج میلیارد اعتبار مابقی این سازمان نیز متناسب با پیشرفت فیزیکی به شهرداری پرداخت شود که این امر نیز محقق نشده است.


علاوه بر آن سهم سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور نیز در سه مرحله بر اساس حجم پیشرفت فیزیکی به شهرداری پرداخت خواهد شد و مشکلی از لحاظ پرداخت اعتبار در صورت تعهد شهرداری وجود ندارد.


هزینه ساختمان و تاسیسات بر عهده شهرداری است که مسئولان نبود اعتبارات را علت کُندی روند اجرای طرح و سرانجام نیمه تمام ماندن آن عنوان کردند.

 

 

کد خبر 1188139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha