اتصال ۹۰ درصد بانک‌های کشور به سامانه صیاد/وام ازدواج از استعلام مفاصا حساب مالیاتی مستثنی شد

اتصال ۹۰ درصد بانک‌های کشور به سامانه صیاد، وام ازدواج از استعلام مفاصا حساب مالیاتی مستثنی شد، وزیر انرژی پاکستان از مپنا دیدن کرد، پرداخت ۱۹۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی سه ماه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه اول تیر شبستان به شرح زیر است:

اتصال ۹۰ درصد بانک‌های کشور به سامانه صیاد

بانک مرکزی ‌برای تسهیل دسترسی هموطنان به سامانه صیاد، علاوه بر تجهیز درگاه‌های بانکی شامل اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک بانک‌ها، اپلیکیشن‌های پرداخت و همچنین زیرساخت پیامکی، از شبکه بانکی خواست تا خودپردازهای خود را به سامانه صیاد مجهز کنند تا امکان عملیات ثبت، تایید، انتقال و استعلام چک از طریق خودپردازها فراهم شود و بر این اساس در حال حاضر فقط اتصال خودپرداز های سه بانک توسعه تعاون، کارآفرین و پست‌بانک به این سامانه تکمیل نشده است که این سه بانک حدود ۴ هزار خودپرداز در اختیار دارند.

 

همچنین بانک‌های اقتصادنوین و کشاورزی نیز اهم اقدامات فنی در این زمینه را انجام داده‌اند و به زودی آماده ارائه خدمات در این حوزه خواهند بود.
 

طبق بررسی‌های انجام‌شده، ۷۵ درصد از تراکنش‌های ثبت، تایید، انتقال و استعلام چک از طریق اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک بانک‌ها انجام می‌شود و میزان اقبال عمومی به این ابزارها بسیار بالاست. همچنین ۲۰ درصد فرآیندهای مربوط به چک ازطریق اپلیکشن‌های پرداخت و ۵ درصد این عملیات نیز از طریق سامانه پیامکی، خودپردازها و شعب بانکی انجام می‌شود.

 

وام ازدواج از استعلام مفاصا حساب مالیاتی مستثنی شد

با توجه به افزایش سقف وام ازدواج و عبور آن از ۲۰۰ میلیون تومان، این وام از شمول مقررات تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مستثنی است.

بر اساس مقررات اجرایی این ماده قانونی که توسط بانک مرکزی تعیین و از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده، اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) یی که خواهان دریافت تسهیلات بیش از ۵۰۰ میلیون تومان و حقیقی (اشخاص) که متقاضی دریافت تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشند موظف به ارائه استعلام مفاصا حساب بدهی‌های مالیاتی هستند.

از آنجایی که در قانون بودجه سال جاری وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، برخی بانک‌ها اقدام به اجرای این مقررات کرده اند که با دستور رئیس سازمان امور مالیاتی، استعلام مفاصا حساب بدهی مالیاتی برای وام ازدواج منتفی شد.

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۰۸,۰۰۰ ریال رسید

امروز (چهارشنبه اول تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۴۰۸,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۳۱.۵۳ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۴,۹۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱,۴۵۵,۱۰۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۴,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۵۱۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه اول تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۶,۳۷۵ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۴۱۶ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۹,۳۱۰ ریال رسید.

 

وزیر انرژی پاکستان از مپنا دیدن کرد

وزیر انرژی پاکستان به همراه سفیر این کشور در تهران و مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل، با حضور در مجموعه صنعتی مپنا، از فعالیت‌ها و توانمندی‌های این مجموعه بازدید کرد. در این بازدید، مدیران ارشد شرکت مپنا بخشی از محصولات دارای فناوری‌های نوین را به «خرم دستگیرخان» وزیر انرژی پاکستان معرفی و خلاصه‌ای از سوابق مپنا را در احداث نیروگاه‌های حرارتی و همچنین فعالیت در سایر حوزه‌های نفت، پتروشیمی و حمل و نقل ریلی به وزیر پاکستانی ارائه کردند.

«عباس علی‌آبادی» مدیرعامل مپنا ضمن یادآوری دوستی و برادری دو کشور، اعلام آمادگی کرد که همه نیازهای صنعت برق پاکستان در زمینه احداث واحدهای جدید صنعت برق و تعمیر یا نگهداری واحدهای موجود و همچنین ارتقای واحدهای نیروگاهی در پاکستان را انجام خواهد داد.

خرم دستگیرخان وزیر انرژی پاکستان نیز گفت که از بازدید امروز شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و مسلما این بازدید درهای زیادی را بر روی دو کشور باز خواهد کرد و در ادامه از مدیران مپنا خواست زمینه‌های همکاری را برای وی ارسال کنند تا در آینده نزدیک شاهد همکاری دو کشور باشیم.

 

پرداخت ۱۹۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج طی سه ماه

بانک مرکزی با توجه به اهمیت موضوع و تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم و ریاست کل بانک مرکزی و همچنین مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، درخصوص تسهیلات فرزندآوری گفت: بانک مرکزی علی‌رغم محدود بودن منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، همواره در مکاتبات و جلسات متعدد برگزارشده بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

 

بر این اساس از ابتدای سال جاری تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ ۲۵۵ هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است و با توجه به آمار مدت مشابه سال گذشته که تعداد ۱۷۵ هزار فقره تسهیلات و مبلغ ۱۴۹ هزار میلیارد ریال پرداخت شده، رشد بیش از ۷۱ درصدی در مبلغ و ۸.۵ درصدی در تعداد تسهیلات پرداختی را شاهد هستیم.
 

بانک مرکزی در موعد مقرر قانونی نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل مربوطه و همچنین ایجاد سامانه‌ لازم اقدام نموده است که از زمان ابلاغ دستورالعمل و شروع ثبت نام در سامانه یاد شده (۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) تاکنون تعداد ۹۰ هزار فقره تسهیلات جمعاً به میزان ۳۶ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

 

 

کد خبر 1188188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha