ظرفیت مساجد برای صلح و سازش بکار گرفته شده است/فراوانی پرونده های سرقت و توهین

حجت الاسلام جعفری گفت: ظرفیت مساجد استان اصفهان برای ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح بین افراد و همچنین آموزش مفاهیم حقوقی بکار گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام «اسدالله جعفری« در گفتگوی ویژه خبری به ماسبت آغاز هفته قوه قضاییه به اوضعیت پرونده های قضایی و میزان صلح و سازش در این استان اشاره کرد و اظهارداشت: میزان صلح و سازش در شوراهای حل و اختلاف استان اصفهان در پرونده های دارای شرایط 46 درصد است که سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: کارکنان شوراهای حل اختلاف برای رفع دعوا و ایجاد سازش بین طرفین پرونده ها تلاش می کنند و در این خصوص نقش قضات در خارج وقت اداری به عنوان قاضی شوراهای حل اختلاف اثر گذار است.

وی ادامه داد: 198 قاضی در این خصوص همکاری می کنند که نتایج موثری در صلح و سازش و مختومه کردن پرونده ها در کنار تلاش های دیگر اعضای شوراهای حل اختلاف دارد.

 

 حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه صلح و سازش با فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی عجین است، تصریح کرد: نباید چنین گنجینه های ارزشمندی در جامعه کم رنگ بشود.

وی ادامه داد: ظرفیت مساجد استان اصفهان برای ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح بین افراد و همچنین آموزش مفاهیم حقوقی بکار گرفته شده و مسئولان قضایی استانی و شهرستانی با حضور در مساجد به سوالات مردم پاسخ می دهند.

 

رئیس کل دادگستری اصفهان خاطرنشان کرد: برپایی میزخدمت در نماز جمعه و ارائه مشاوره و پاسخ به سوالات و حضور در جمع مردم و پاسخگویی هفتگی رئیس های دادگستری های شهرستان ها و مسئولان استانی به افزایش رضایتمندی کمک کرده است.

وی کمبود 35 درصدی شعب رسیدگی در دادگستری استان اصفهان را چالشی پیش روی این حوزه دانست و اذعان داشت: کمبود قاضی و نیروی انسانی کارمند رسیدگی به پرنده ها را طولانی و کار قضات را سخت می کند.

 

فراوانی پرونده های سرقت و توهین و ضرب و جرح

 

رئیس کل دادگستری اصفهان با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از یک میلیون و پانصد هزار پرونده در دادسرا، دادگاه، شعب تجدید نظر و اجرای احکام به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: برخی پرونده به دلیل بررسی متعدد در هر یک از مراحل رسیدگی چندبار ثبت شده اند که به این آمار رسیده است.

وی ادامه داد: فراوانی پرونده های سرقت مستوجب تعزیر و توهین و ضرب و جرح در استان اصفهان در بین پرونده های کیفری زیاد بوده و باید عوامل آن شناسایی و رفع بشود.

به اعتقاد حجت الاسلام جعفری افزایش پرونده های قضایی در حوزه توهین و ضرب و جرح سزاوار جامعه اسلامی نیست که افراد در کوچکترین مسائل با همدیگر درگیر می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: تلاش افراد صاحب نفوذ برای رسیدگی به این پرونده ها و کمک به اصلاح بین افراد لازم است تا شاهد چنین رشد پرونده هایی نباشیم.

رئیس عدلیه در استان اصفهان مسائل تربیتی، فرهنگی و بیکاری و مشکلات اقتصادی را از جمله عوامل افزایش این دسته از جرائم اعلام کرد و از مسئولان امر خواست تا در این خصوص چاره اندیشی کنند.

 

وی از برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با مجرمین سابقه دار و جرائم خشن خبرداد و گفت: هیچ بخششی برای چنین مجرمانی نداریم و در سال گذشته 44 پرونده مفسدین اقتصادی در استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت که اسامی چهار مورد از پرونده ها نیز اعلام شد.

کد خبر 1188203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha