استان سمنان شعبه غیرمتعارف ندارد/ ۸۲درصد مردم از خدمات دستگاه قضایی رضایت دارند

عبدالهی با بیان اینکه شعب غیرمتعارف دارای حداقل ۲۰۰ پرونده مانده هستند گفت: خوشبختانه هیچ‌گونه شعبه غیرمتعارفی در استان سمنان نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان؛«محمدجعفر عبدالهی» درنشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه به تاکیدات رئیس دستگاه قضا در خصوص شعبات غیرمتعارف اشاره داشت وگفت: شعب غیرمتعارف به شعبی اطلاق می‌شود که دارای حداقل ۲۰۰ پرونده مانده باشند و خوشبختانه هیچ‌گونه شعبه غیرمتعارفی در استان سمنان نداریم.

 

رئیس کل دادگستری استان سمنان  درخصوص تبدیل سیستم قضایی قوه قضائیه از سنتی به هوشمند با راه اندازی سامانه های الکترونیکی مختلف،بیان کرد: راه اندازی دادرسی الکترونیک و سامانه ای برای وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری، سامانه استعلام سوابق دارایی و مالی اشخاص وسامانه استعلام سوابق محکومیت مالی از جمله سامانه‌های راه‌اندازی شده برای تسهیل در دسترسی و انجام کارها است.

 

وی از تلاش مسئولان قضایی برای ارتباط بیشتر با مردم خبر داد و افزود: در همین ارتباط در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار مراجعه و ملاقات عمومی به صورت چهره به چهره در استان داشتیم.

 

عبدالهی با بیان اینکه این سیاستگذاری در سال جاری ادامه خواهد داشت افزود: تنها در بهار  سال جاری بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ مراجعه و ملاقات چهره به چهره در راستای رفع مشکلات مردم در استان سمنان داشتیم.

 

 به گفته رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: ۳۶.۹ درصد پرونده‌ها در سال ۱۳۹۹  و در حدود ۳۸.۲ درصد پرونده‌ها در سال ۱۴۰۰ منجر به سازش شد.

 

وی با  تأکید براینکه مسئولان قضایی استان سمنان پشت میزنشینی را باور ندارند ادامه داد: همکاران ما در دادگستری و دادستانی به منظور رفع مشکلات مردم منتظر مراجعه آنان به دستگاه قضا نماندند و با حضور در اماکن عمومی نظیر: مساجد، نمازجمعه، واحدهای تولیدی و صنعتی، بوستان‌ها و...به صوردت رودررو به استماع مشکلات مردم پرداختند.

 

عبدالهی نظر سنجی از مردم بابت خدمات قضایی در استان سمنان را مهم دانست وافزود: در این ارزیابی حتی از متهمانی که از قاضیان حبس گرفتند و محکوم به اعدام و قصاص شدند نظرسنجی شد تا رفتار و عملکرد قاضی مورد سنجش قرار گیرد.

 

به گفته رئیس کل دادگستری استان سمنان  طی ارزیابی‌ها از ابتدای فروردین تا پایان خرداد امسال، ۸۲ درصد مردم از خدمات دستگاه قضایی استان رضایت داشته اند.

 

 وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضایی استان سمنان ۷۸ روز بود اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ با وجود افزایش پرونده‌های ورودی مدت زمان رسیدگی به ۶۸ روز کاهش یافت.

 

عبدالهی بیان کرد: تشکیل پرونده در محاکم قضایی در سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی  و پرونده‌های تشکیل شده در شورای حل اختلاف افزایش هشت درصدی داشته است.

 

رئیس کل دادگستری استان سمنان در خصوص بررسی پرونده‌های معوق و مسن در دستگاه قضا استان سمنان اظهارداشت: ۷۳.۵ درصد پرونده‌ها با عمر یکسال رسیدگی و مختومه شد.

 

وی از کاهش جمعیت کیفری به عنوان یکی از اهداف دادگستری کل در این سال ها نام برد و افزود: در همین ارتباط طی سال ۱۴۰۰ بیش از یک هزار و ۲۵۵ زندانی از عفو و ارفاقات قانونی و تعدیل و تخفیف برخوردار شدند.

 

عبدالهی از کاهش ورودی به زندان‌های استان  سمنان خبر داد و افزود: تنها از سال گذشته تا اردیبهشت ۱۴۰۱ بیش از ۱۴۸۰ فقره جایگزینی حبس در دادگستری استان ثبت شده است.

 

رئیس کل دادگستری استان سمنان از رشد ۶درصدی جایگزینی حبس در سال  گذشته نسبت به سال قبل از آن خبر داد وافزود: با تلاش همکاران ما، مددکاران و مسئولان قضایی امسال ۱۴ نفر از حکم قصاص رهایی یافته و به دامان خانواده های خود بازگشتند.

 

وی به تلاش برای محکومان جرائم مالی نیز اشاره کردوافزود: در سال گذشته ۸۹ نفر و در بهار امسال نیز ۲۸ نفر و در مجموع ۱۱۷ نفر از محکومان جرام مالی در استان سمنان  آزاد شدند.

 

عبدالهی با اشاره به امضاء تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل زندان‌های استان سمنان برای آزادسازی کاروانسرای تاریخی مرکز شهر سمنان اظهارداشت: طبق  این تفاهم‌نامه مقرر شده تا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان متولی آزادسازی کاروانسرای تاریخی شهر سمنان شود.

 

رئیس کل دادگستری استان سمنان  با بیان اینکه پس از تایید مرکز از تفاهم‌نامه امضا شده آزادسازی کاروانسرای تاریخی شهر سمنان تسریع خواهد شد اضافه کرد: ۲ روز پس از بازدید کاروانسرا و دستور آیت‌الله رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه مبنی بر آزادسازی کاروانسرا، دستور انجام شد، اما مقرر بود تا ساختمانی جایگزین برای اداره‌کل امور زندان‌های استان سمنان تامین شود و این بند هنوز محقق نشده است.

 

وی تصریح کرد: با وجود اینکه ساختمان تحویل به دستگاه قضا استان آماده نبود، دادگاه انقلاب از محل در سال ۱۴۰۰ تخلیه شد.

کد خبر 1188504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha