۲۳ ذی القعده روز زیارتی ثامن الحجج و اهمیت نقش زیارت در تعالی فرد

شواهد عینی و تاریخی حاکی از آن است که از سال شهادت امام رضا (ع) تاکنون، مشهدی ها در روز ۲۳ ذی القعده با همه توان، به صورت انفرادی و دسته جمعی روانه حرم مطهر می شوند و در روضه منور رضوی، به زیارت نامه خوانی و سوگواری می پردازند.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ ۲۳ذی القعده در باور عاشقان اهل بیت روز زیارتی امام رضا(ع) است. سیدبن طاوس عالم شهیر دنیای اسلام، این روز را به روایتی روز شهادت ثامن الحجج می داند و معتقد است، زیارت مضجع شریف امام هشتم در این روز مبارک، مستحب است. شواهد عینی و تاریخی حاکی از آن است که از سال شهادت ضامن آهو تاکنون، مشهدی ها در این روز قابل تکریم، با همه توان انفرادی و دسته جمعی روانه حرم مطهر می شوند و در روضه منور رضوی، به زیارت نامه خوانی و سوگواری می پردازند.


مردم این شهر شریف در ۱۲ قرن گذشته، نسل اندر نسل خود را در جایگاه مرید و مجاور و ارادتمند و شیعه آل طاها می دانند و در مسیر ترویج فرهنگ رضوی از هیچ تلاش و کوششی دریغ ندارند. در نگاه شیعه، دیدار و زیارت بزرگان همواره مورد سفارش بوده است. در باور شیعی، ارباب مجد و عظمت معنوی رتبه شایسته تکریم دارند و باید از دریای معرفت آنان، خوشه عشق و دین داری چید. سنت دلربای زیارت،در جمع علویان تا آنجا نهادینه شده است که سالانه افزون بر۵۰ میلیون شیفته پاکباخته به سمت بقعه شریف امامان خفته در عراق و مشهد می شتابند.


فراتر از آن، امامزادگان آرام گرفته در سراسر کشورهای خاورمیانه، نیز همیشه میزبان میلیونها ارادتمندی هستند که برای عرض ارادت به حضرات معصومه (س) ،زینب (س) و رقیه (س) ، شاهچراغ و حتی اصحاب پاک سرشت امامان معصوم می شتابند. در واقع زیارت در تفکر شیعی، تجدید پیمان با مرام و مسلک و سیره و شیوه زاهدان وارسته ای است که به نسب و سبب وارث پیامبراعظم بوده و بعد انجام خدمات موثر برای احیا و پاسداری از اسلام به سوی حضرت حق عروج کرده اند.


زیارت، مرحله ای از خودسازی و پالایش روح و زیارتگاه میعاد بنده گناهکار با رب رحمان است تا در چشمه مطهرش، بینوای عاصی و پر از گناه و غفلت را بشوید و به او جامه توبه و استغفار بپوشاند.زیارت همچنین فرصتی است برای واگویه رازهایی که جز امام امین به کسی نمی توان گفت. جز نزد مضجع شریف او چشم را نمی توان خیس کرد و هق هق را طنین داد.


زیارت نماد ارادت ورزی به پاکان صاحب کرامتی است که در دوران حیات طیبه خود اثری ماندگار از خود به جا گذاشته اند و در دوران پس از شهادت و رحلت نیز مثل شمع همیشه فروزان، ستاره همواره تابناک، خورشید در حال تابش جاودانه، مقصد بغض های فرو خفته و دل های گر گرفته و روح های انباشته از زنگار بوده اند.

این حدیث پرشور درباره امام غریبان و منادی پیام رسول الله در سرزمین طوس، بسیار پررنگ تر و با عظمت تر است. مردم مشهد آنگاه که امام شهید در باغ حمیدبن قحطبه به نیرنگ مامون شربت شهادت نوشید تا امروز که در قله شکوهمندی و افتخار دومین کلانشهر مذهبی جهان است، همیشه در هرمکان و مقامی خود را خادم حرم می دانند و به کفشداری زائران افتخار می کنند.


نگاهی به تاریخ تایید می کند برای زیارت امام هشتم موقوفات فراوانی در دسترس قرار گرفته، کاروانسراها، چاه آب، درختان توت، منزلگاه های صلواتی همه برای تعظیم زواری است که به زیارت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت می شتابند. در روز ۲۳ ذی القعده، قطعا و حتما هم از سوی شهروندان و هم از سوی آستان قدس رضوی تدارک ویژه ای انجام خواهد شد،تا ارادتمندان در فضایی آکنده از عشق به امام مهربانی ها نوای رضا رضا سر دهند و به ملایک و کروبیان به واسطه حضور پسر پیامبر در این شهر فخر بفروشند.


مشهد برای روز زیارتی امام رضا(ع) غرق در حال و هوای معنوی و عطرآگین است و نوای السلام علیک یا علی بن موسی الرضا کالبد شهر را در آغوش گرفته است.


زیارت قبول

کد خبر 1188514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha