نگاهی به ثبت ملی مراسم باران خواهی در « هفت اورنگ» رادیو فرهنگ

«هفت اورنگ» رادیو فرهنگ چهارشنبه یکم تیرماه به بررسی ثبت ملی مراسم باران خواهی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دربرنامه هفت اورنگ که به معرفی ثبت ملی و جهانی میراث ناملموس ایران زمین اختصاص دارد؛ این هفته به ثبت ملی مراسم باران خواهی پرداخته می شود .

آب در فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعی تمام مناطق، مذاهب و ادیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که موجب حیات و باران، فرودآورنده حیات و زندگی برای موجودات است.

ایرانیان به دلیل قرار گرفتن کشور در فلات کویری از دیرباز آیین‌های متنوع و متعدد باران‌خواهی را در جای جای کشور برپا کرده‌اند که برخی از آن‌ها هنوز زنده نگاه داشته شده‌اند.

 در اکثر  موارد، مراسم طلب باران به شکل فعالیت گروهی است و با دعا یا نماز باران همراه می‌شود.

در مراسم باران‌خواهی ترانه‌هایی خوانده می‌شوند که در هر گوشه‌ از ایران گویش مخصوص به خود را دارند، اما تقریباً از درون‌مایه یکسانی برخوردارند.

باران خواهی رسمی دیرین و سنتی با آیین نمایشی و اشعار فولكوریك در خرده فرهنگهای کشوراز جمله  مردم برخي از استان هاي كشور چون يزد، كرمان، فارس، هرمزگان و... مي باشد  كه با نامهای كوسه درآمدن ، كوسه گلدی یا كوسه برنشین نیز شهرت دارد و در آیین های نمایشی آن سه ركن اصلی كوسه، عروس كوسه و تگه (گروه همراهان) ایفای نقش می كنند. 
 آیین باران خواهی (كوسه درآمدن) روستای كبودان تفرش به شماره ۱۰۶۰ در فهرست میراث معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است همچنین یکی از این آیین‌های طلب باران در شهر تُرک‌زبان  بِن با قدمتی دیرینه ذیل عنوان «آیین باران‌خواهی و عروسک چُمچه‌گلین» و با شماره ۱۹۵۱ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است.
در این برنامه برای آشنایی با این آیین کهن با   فریبا کاهنی (کارشناس ثبت میراث معنوی، کارشناس مردمشناسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر)گفت و‌گو می شود.
برنامه هفت اورنگ را به همت گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حسین رحمانی، اجرای کارشناسی، نویسندگی و پژوهش ، ‌مشاور محتوایی سید حامد موسوی، ساعت ۲۱:۰۰برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

کد خبر 1188538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha