اوج مصرف برق، ۶۴ هزار مگاوات است/برق مشترکان پرمصرف   از راه دور کنترل و قطع می شود

رجبی مشهدی با بیان اینکه اوج مصرف برق، ۶۴ هزار مگاوات است که نسبت به پارسال، ۴.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد، گفت: سال گذشته ۲۵ درصد مشترکان خانگی بیش از الگو و ۷۵ درصد کمتر از آن مصرف می‌کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در برنامه میز اقتصاد در بررسی میزان آب و برق مصرفی کشور، تعرفه‌های آن‌ها و راهکار گذراندن تابستان بدون قطعی آب و خاموشی درباره اینکه آخرین آمار مصرف برق کشور چقدر بوده و برای جلوگیری از خاموشی، مشترکان خانگی و اداری چقدر صرفه جویی داشته باشند، گفت: اوج مصرف برق، ۶۴ هزار مگاوات است که نسبت به پارسال، ۴.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. پارسال ۲۵ درصد مشترکان خانگی بیش از الگو و ۷۵ درصد کمتر از آن مصرف می‌کردند. آمار خرداد امسال، نشان می‌دهد که با همراهی مشترکان بخش خانگی، ۲۰ درصد بیش از الگو و ۸۰ درصد کمتر از آن مصرف داشته اند و ۷.۵ تا ۸ میلیون مشترک مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شود.

 

وی با بیان اینکه براساس مصوبه هیئت وزیران، برای مشترکان پرمصرف، تعرفه یارانه‌ای محاسبه نمی‌شود، گفت: دولت در حوزه مصرف، کار را از خود شروع کرد. از زمان اجرای مصوبه الزامی شدن کاهش مصرف برق ادارات، ۳۵۰ مگاوات تولید از طریق مولدهای اضطراری در ساعات اوج مصرف، صرفه جویی داشتیم. برای دستگاه‌های اجرایی، هزار مگاوات و در مجموع بخش خانگی و دستگاه‌های اجرایی، تا ۴ هزار مگاوات صرفه جویی پیش بینی کردیم.

 

رجبی مشهدی در این زمینه که برای رزمایش کاهش مصرف برق چقدر صرفه جویی هدفگذاری شده است، گفت: امروز رزمایشی با بسیج، سپاه پاسداران و وزارت کشور برگزار شد؛ سپاه می‌خواهد در بخش‌های مختلف، ۳۰ درصد مصرف را کاهش دهد و تقاضا داریم، سایر نیرو‌های مسلح هم با ما همکاری کنند. انتظار بر آن است که با حضور بسیج، در تمامی عرصه‌ها کاهش قابل توجهی در مصرف داشته باشیم.

 

سخنگوی صنعت برق در این زمینه که کنتور‌های هوشمند برای چه تعداد از مشترکان نصب شده و تا چه میزان به مدیریت مصرف کمک می‌کند، گفت: تمامی دستگاه‌های بزرگ دولتی مجهز به کنتور هوشمند هستند؛ دستگاه‌های سرمایشی ادارات که مصرفشان بالاست را از راه دور قطع می‌کنیم و تاکنون، از طریق استفاده از اینترنت اشیاء، حدود ۲۰ مگاوات صرفه جویی داشتیم.

 

وی با بیان اینکه در برنامه ریزی وزارت نیرو، اولویت با مشترکان بزرگ است که به کنتور‌های هوشمند مجهز شوند که تاکنون بیش از یک میلیون دستگاه نصب شده است، ادامه داد: همچنین ۶۵۰ هزار مشترک پرمصرف خانگی را مجهز به کنتور‌های هوشمند خواهیم کرد تا امکان رصد مصرف برق را داشته باشیم. چنانچه مشترکان پرمصرف در ساعات اوج مصرف یعنی از ساعت ۱۳ تا ۱۷  دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند، از راه دور کنترل و برق آن‌ها را قطع خواهیم‌کرد. اگر مشترکان پرمصرف هشدار‌ها را جدی نگیرند، با قبض‌های سنگینی در ماه‌های آینده روبرو می‌شوند.

کد خبر 1188706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha