تنگناها و چالش‌های پیش روی صنایع‌دستی گلستان/«تجاری‌سازی» حلقه مفقوده برای رونق این هنرصنعت

هرچند صنایع دستی گلستان از تنوع و کیفیت خوبی برخوردار است اما به علت مشکلاتی مانند ضعف در بسته بندی، بازاریابی و کاربردی نبودن بخشی از این صنایع دستی نتوانسته آنچنان که باید و شاید سهم چندانی از اقتصاد استان داشته باشد.

خبرگزاری شبستان-  گرگان، صنایع دستی از جمله هنرهای سنتی کشورمان به شمار می‌ رود که در سال‌ های اخیر شاهد توجه بیشتر متولیان‌ به این هنر صنعت ارزشمند بوده و هستیم.

 

هرچند در دوسال گذشته صنایع دستی مانند سایر رشته‌های هنری، روزهای سختی را پشت سر گذاشت اما علاوه بر کرونا، این رشته هنری با مشکلات عدیده دیگری هم دست و پنجه نرم‌ می کند.

 

با وجود تنوع فرهنگی و قومیتی در گلستان، مردم در گوشه و کنار این استان صنایع دستی مخصوص به خود را دارند از سوزن دوزی گرفته تا زیورآلات ترکمن. گنجینه ای زیبا و غنی که برخی از آنها به ثبت ملی رسیده و حتی برخی شهرها و روستاهای استان گلستان‌ نیز به عنوان شهرها و روستاهای ملی شناخته می شوند.

 

هرچند مشخص نیست که ثبت ملی شدن این رشته های صنایع دستی و شهرها و روستاهای استان چه تاثیری در رونق این هنر صنعت داشته اما آنچه روشن است حلقه‌ های مفقوده ای است که جلوی رونق ِآن را گرفته و سبب شده سهم اندکی از سبد صادراتی استان را به خود اختصاص دهد که آنهم اغلب در قالب صادرات چمدانی است.

 

«رحمان فرمانی» با اشاره به ظرفیت‌های گلستان در حوزه صنایع دستی اظهارکرد: علی آبادکتول شهر ملی نوار دوزی کتول و گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش ترکمن به ثبت رسیده است. ضمن اینکه روستاهای سیاه روبار، تنگلی، شاهکوه و زیارت نیز روستاهای ملی صنایع دستی در استان هستند.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: خوشبختانه این ظرفیت و قابلیت در اغلب روستاها و شهرهای استان وجود دارد که می‌ توانند به عنوان شهر یا روستای ملی در حوزه صنایع دستی به ثبت برسند.

 

وی گفت: به دنبال این هستیم تا شهر آق قلا به عنوان شهر ملی زیورآلات ترکمن و مینودشت و رامیان به عنوان شهر ملی ابریشم بافی به ثبت برسد. 

 

فرمانی با اشاره به تدوین سند تجاری سازی صنایع دستی استان گلستان ادامه داد: این سند به عنوان نقشه راهی است که الگوی ما در حوزه صنایع دستی است. کمتر استانی است که چنین کاری را در حوزه صنایع دستی انجام داده باشد برای همین مورد استقبال وزارتخانه نیز قرار گرفت.

 

وی بسته‌بندی ضعیف را یکی از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌ ها در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و گفت: در این زمینه در استان ضعف‌های بسیاری داریم. تولیدات صنایع دستی استان که قرار است به سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر صادر شود باید هویت استان را معرفی کند و مُبلّغ آن باشد.

 

فرمانی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم سلسله نشست هایی را در قالب کارگروه های مختلف در حوزه بازاریابی، طراحی صنعتی، فروش و برندینگ و غیره برگزار کردیم و در آسیب شناسی اولیه، به چالش هایی در زمینه بازاریابی، بسته بندی و کاربردی بودن صنایع دستی رسیدیم و در هر بخش هم راهکار مناسب پیش بینی شده است.

 

وی گفت: یکی از اقدامات ما این است که در قالب پلتفرم های مبتنی بر فضای مجازی در امر بازاریابی و فروش ورود کردیم که سبب انگیزه بیشتر و مسیریابی درست برای هنرمندان این رشته شده است.

 

سرپرست اداده کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: قرار شد این پلتفرم به صورت پایلوت در گلستان اجرایی شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز اعتبار خوبی را برای طراحی این پلتفرم پیش بینی کرد تا بتوانیم یک فروشگاه مجازی عام به این معنا و مفهوم که همه هنرمندان برای فروش محصول خود به آن دسترسی داشته باشند. 

 

وی درباره آخرین وضعیت ایجاد این پلتفرم گفت: چند شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کردند که طرح هرکدام مورد قبول واقع شود این پلتفرم اجرایی خواهد شد و حتی می تواند برای سایر استان ها نیز الگویی باشد.

 

فرمانی کمبود بازارچه های صنایع دستی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی به مکانی برای عرضه تولیدات خود نیازمندند . خوشبختانه در علی آبادکتول و مینودشت این بازارچه ها افتتاح شد و در آق قلا و کردکوی نیز اعتبارات خوبی از محل سفر رئیس جمهور برای این بازارچه ها مصوب شد و سعی بر اینست کت فاز اول این پروژه ها تا پایان امسال به بهره برداری برسد.  در آزادشهر و مراوه تپه نیز پروژه در دست اقدام است و بهره برداری از آنها می تواند بخشی از مشکلات را در زمینه فروش صنایع دستی برطرف کند.

 

 

کد خبر 1188732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha