توجه به معنا محوری در آیین نامه مسابقات در دهه ۶۰ بیشتر بود

خاکی گفت: آیین نامه مسابقات در دهه های ۶۰ و ۷۰ قاریان قرآن را در جهت معنا گرایی بیشتر هدایت می کرد اما برخی از آیتم های این دوره از مسابقات از این قاعده مستثنی هستند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با توجه به نزدیک شدن ایام تابستان و برگزاری مسابقات قرآنی ارگان های مختلف هم از سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر ارگانها و بخش‌های دولتی و غیردولتی این فرصت دست داد تا گفتگوی ویژه خبری قرآنی به موضوع شناسایی راهکارهای قاریان برتر بپردازد و این سوال را مطرح کند که آیا تنها راه معرفی استعدادهای قرآنی از طریق مسابقات قرآن انجام میشود؟ و چه آسیب هایی در برگزاری مسابقات قرآن وجود دارد؟

 

این گزارش می‌افزاید: همزمان با پخش گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، استاد رحیم خاکی، قاری پیشکسوت بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به بررسی تاریخچه و هدف شکلی مسابقات قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران گفت: این روش و سبک برگزاری مسابقات قرآن کریم که در کشور اجرا می شود از چه مبنایی شکل گرفته و آیا این اتفاق درست بوده یا نیاز به تغییر دارد؟

 

 

وی با اشاره به عمر برگزاری مسابقات قرآن کریم در جهان اسلام تاکید کرد: همانطور که میدانید مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تاریخچه ۵۰ ساله برای نخستین بار در کشور مالزی اجرا شد و پس از آن کشورهای دیگر همچون عربستان مصر ایران سوریه به این عرصه وارد شد 

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به توفیقات  کشور در برگزاری مسابقات قرآن کریم نسبت به سایر کشور های جهان اسلام عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز با صبغه خوب در برگزاری مسابقات به صورت کاملاً تحقیقی در لایه های مختلف نسبت به سایر کشورها پیشتاز است؛ اما به نظر می رسد علیرغم تاریخچه کوتاه برگزاری مسابقات قرآن مهمترین دلیل انگیزه دادن به جوانان و نوجوانان برای حرکت به سمت قران کریم برگزاری رقابت های این چنین می باشد.

 

خاکی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب قاری برتر قرآن کریم از کانال مسابقات قرآن شیوه مناسبی است یا خیر؟ گفت: در پاسخ به این سوال که قاری برتر و طراز کشور تنها از طریق مسابقات انتخاب شود یا خیر؟ باید گفت که این طور نیست.چرا که قاری قران فردی نیست که تنها بتواند در بخش تجوید ۳۵ نمره بگیرد و یا از فلان استاد برتر نمره ۳۲ را دریافت کند و به عنوان بهترین قاری شناخته شود.

وی افزود: قاری قران در عین تلاوت خوب باید در موضوعات اخلاقی، رفتاری، نوع خواندن، نوع سبک زندگی در بین مردم، میزان اثرگذاری قرآن کریم بر خود و دیگران سرآمد باشد و هنگامی که قاری قرآن تلاوت می کند مردم به یاد آیات الهی می بیفتند  و خشوع و خضوع قاری مستمعین را به عمق آیات بکشاند.

 

این قاری بین المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: تعداد رشته های مسابقات قرآن و تزریق رشته های جدید که موجب شده است انتخاب قاری برتر را به حاشیه ببرند از دیگر موضوعات مهم در این بحث است. متاسفانه برخی از ملاک های مسابقات در انتخاب افراد باعث ایجاد مشکلات مهم و عدیده ای شده است.بر این اساس آیین نامه مسابقات در دهه های ۶۰ و ۷۰ قاریان قرآن را در جهت معنا گرایی بیشتر هدایت می کرد اما برخی از آیتم های این دوره از مسابقات از این قاعده مستثنی هستند.

 

 
کد خبر 1189106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha