لزوم تبیین مبانی صحیح در مسابقات قرآن

قصری زاده گفت: مسابقات قرآن یک محملی است تا قابلیت ها و استعداد افراد در در کنار یک دیگر سنجیده شود اگر مبانی درست در مسابقات تعریف نشود نقض غرض می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با توجه به نزدیک شدن ایام تابستان و برگزاری مسابقات قرآنی ارگان های مختلف هم از سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر ارگانها و بخش‌های دولتی و غیردولتی این فرصت دست داد تا گفتگوی ویژه خبری قرآنی به موضوع شناسایی راهکارهای قاریان برتر بپردازد و این سوال را مطرح کند که آیا تنها راه معرفی استعدادهای قرآنی از طریق مسابقات قرآن انجام میشود؟ و چه آسیب هایی در برگزاری مسابقات قرآن وجود دارد؟

 

این گزارش می‌افزاید: همزمان با پخش گفتگوی ویژه اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، استاد منصور قصری زاده، قاری بین المللی قرآن و مدیر شبکه رادیو قرآن با اشاره به مهمترین ملاک ها و شاخص های تاثیرگذاری مسابقات قرآن گفت: اگر اصل موضوع تلاوت قرآن تبیین و هدف از خواندن قرآن مشخص باشد  ۱۰۰% موضوع برپایی مسابقات قرآن نیز تایید میشود.

 

وی با اشاره به برخی از احادیث و تاکیدات روایات بر خواندن قرآن کریم با صوت و لحن زیبا افزود: آن چیزی که در روایات و احادیث از ائمه معصومین نقل شده است و یا در برخی از آیات قرآن به آن اشاره شده  این است که تا میتوانید قران بخوانید و این خواندن را زیبا انجام دهید بر این اساس می توان استنباط کرد که ملاک خواندن قرآن است و هیچگونه قید هنری و قواعدی برای خواندن آن ذکر نشده است.

 

مدیر شبکه رادیویی قران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای مبنی بر قرائت قرآن به عنوان مقدمه ورود به عمق  کلام الهی تصریح کرد: بارها نیز مقام معظم رهبری اعلام کردند که تلاوت قرآن مانند سر در عمارتی است که هرکسی را مجذوب میکند اما این مقدمه برای ورود به عمق و فهوای آیات الهی است اما سوالی  که اینجا پیش می‌آید این است که آیا مسابقات قرآن به تنهایی می‌تواند افراد را از سر در عمارت ترسیم شده به داخل آن هدایت کنند یا خیر؟

وی با اشاره به حضور بسیاری از اساتید قرآن کریم در کانال مسابقات و کسب رتبه های بین المللی و لزوم بررسی آسیب ها و چالش های برگزاری این رقابت‌ها گفت: من و بسیاری از اساتید بین‌المللی قرآن اشخاصی به حساب می‌آییم که منتفع از برگزاری مسابقات هستیم و علیرغم تمام کاستی ها و ضعف های برگزاری این رقابت ها اگر مطالب و نکاتی ذکر می‌شود صرفاً برای بهبود این فضای رقابتی است.

 

قصری زاده خاطرنشان کرد: مسابقات قرآن کریم به عنوان یک محملی است تا قابلیت ها و استعداد افراد  در در کنار یک دیگر سنجیده شود اگر مبانی درست در مسابقات تعریف نشود نقض غرض می شود یعنی با هدف آن که افراد برای تبدیل شدن به قاری خوب در مسابقات شرکت می کنند به سمتی حرکت خواهیم کرد که قاری هنگام خواندن قرآن تمام هدف و انرژی خود را صرف رعایت قواعد و آیین نامه مسابقات می کند  لذا حس  قاری برای انتقال معنا تحت شعاع قرار می گیرد.

 

 

 

 

 
کد خبر 1189107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha